پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
کد خبر: 107142

دزدی طلای کثیف در کلانشهرها

سلامت نیوز : ارزش طلای کثیف این روز‌ها افراد بیشتری را به جمع‌کردن زباله در سطح شهر تهران ترغیب کرده است. بازیافت غیرقانونی زباله‌ها علاوه بر ضربه‌زدن به اقتصاد کشور، منجر به انتشار آلودگی در سطح شهر تهران می‌شود همانطور که عاملی برای بهره‌کشی از کودکان کار است. دزدی زباله‌ها به‌جز کودکان، معتادان زیادی را جلب می‌کند که برای تامین هزینه مواد به این پدیده غیرقانونی دامن می‌زنند. هنوز مشخص نیست از زباله‌جمع‌کن‌ها چه نوع حمایتی می‌شود یا اینکه با این افراد به‌عنوان مجرم چه برخوردی صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ جمع‌آوری پسماند‌های زباله‌ها علاوه بر کارمندان شهرداری توسط دو گروه از افراد انجام می‌شود؛ گروه اول کسانی هستند که با سه‌چرخه یا وانت‌هایی با آرم‌های شرکت‌های بازیافت زباله همکاری می‌کنند. گروه دیگر گروهی هستند که به دزد زباله معروفند. تعداد زباله جمع‌کن‌ها با جمع‌شدن نمکی‌ها از سطح شهر و دادن طرح بازیافت پسماند زباله توسط شهرداری گسترش بیشتری پیدا کرده است. زباله‌دزد‌ها تنها دزدانی هستند که در ملأعام و با خیال راحت از مخزن طلای کثیف دزدی می‌کنند و کمتر کسی هم به آنها توجهی نشان می‌دهد. آشغال جمع‌کن‌هایی که نام زباله دزد را یدک می‌کشند درحالی مشغول این کار هستند که سود حاصل از این زباله‌ها به جیب سودجویان دیگری می‌رود که از این افراد سوءاستفاده می‌کنند. در واقع از این آشغال‌جمع‌کن‌ها نوعی بهره‌کشی و استثمار صورت می‌گیرد بدون اینکه با عاملان اصلی این پدیده برخوردی شود.

برخورد جدی با آشغال جمع‌کن‌ها

یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت از سطح شهر به آرمان می‌گوید: بحث زباله دزدی در تهران چند سالی است که به معضلی در تهران تبدیل شده است. احمد حکیمی‌پور ادامه می‌دهد: افرادی هستند که با شرکت‌های خدمات جمع‌آوری زباله کار می‌کنند و روی سه چرخه یا وسیله نقلیه‌شان آرمی از این شرکت‌ها را دارند. این دسته از افراد به‌دلیل داشتن قرارداد با شرکت‌های فوق برای جمع‌کردن زباله‌های قابل بازیافت مجوز دارند و کاری که انجام می‌دهند، کاری قانونی است. به‌گفته او اما به‌جز افراد فوق کسانی که پسماند‌ها را از سطل‌های زباله جمع‌آوری می‌کنند به‌عنوان زباله دزد محسوب می‌شوند و کار آنها کاملا غیرقانونی است و خدمات شهری موظف به برخورد با این افراد است و برای جمع‌کردن این افراد باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

زباله‌دزد‌ها مورد استثمار سودجویان

نایب‌رئیس شورای شهر تهران توضیح می‌دهد: بیشتر این زباله دزد‌ها کودکانی با سن و سال‌های پایین یا معتادانی هستند که در گروه‌های آوارگان شهری و کارتن‌خواب‌ها زندگی می‌کنند اما، نکته مهم در این حوزه این است که این افراد با چه کسانی کار می‌کنند؟ پشت‌سر اینها شبکه‌ای از افراد سودجو است که به‌ویژه کودکان را مورد بهره‌کشی قرار می‌دهند. در پسماند‌های زباله‌ها و بازیافت آنها سود زیادی قرار دارد که متاسفانه در جیب کسانی می‌رود که زباله‌دزدان شهری برای آنها کار می‌کنند و به نوعی این کار بهره‌کشی از این افراد به‌ویژه کودکان است.

حکیمی‌پورهمچنین می‌گوید: علاوه بر مشکلات اقتصادی که زباله‌دزدی در سطح شهر ایجاد می‌کند، بازکردن کیسه‌های زباله دلیلی برای انتشار بیشتر آلودگی در فضا می‌شود و برای خود این افراد هم می‌تواند عامل بیماری‌های زیادی باشد. همچنین این کار چهره شهر را زشت وکثیف نشان می‌دهد. با این وجود او تاکید می‌کند: زمانی این معضل رفع خواهد شد که در کشور توسعه متوازن به‌وجود بیاید. تمام دستگاه‌های ذی‌ربط موظف هستند برای رفع این مشکل برنامه‌های لازم را تدارک ببینند. البته آنچه حائز اهمیت است این است که در این برنامه‌ها اولویت باید برنامه‌های درمانی برای رفع مشکل در میان زباله‌دزد‌ها باشد تا داشتن برنامه‌های تنبیهی در راس کار. زباله‌دزدی چه قانونی باشد و چه غیرقانونی مسئولیتش متوجه شهرداری است با این وجود، مسئولان شهرداری ازجمله عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران از پاسخ دادن به سوالات روزنامه آرمان در این زمینه خودداری کردند.

زباله‌جمع‌کنی شبیه بردگی است

هر چند بحث زباله‌دزدی مساله‌ای مربوط به خدمات شهری است اما، وجود باند‌ها و مافیا در این زمینه باعث می‌شود این پدیده را یک آسیب اجتماعی نیز به حساب آوریم. یک مددکار اجتماعی درباره معضل زباله دزدی به آرمان می‌گوید: وقتی بستر اشتغال در جامعه وجود نداشته باشد و جوانان نتوانند در مشاغل مختلف ایفای نقش کنند زمینه و بستر برای شغل‌های کاذب فراهم می‌شود. هرچند، محدودیت شغلی تنها علت برای پدیده آشغال‌جمع‌کن‌ها نیست ولی تا حد زیادی به این معضل دامن می‌زند به‌طوری که، ما شاهد روند رو به افزایش روزانه این پدیده در جامعه هستیم. محمد زاهدی‌اصل ادامه می‌دهد: انجام این کار امری سازماندهی شده است که برای سودجویی و استثمار از کودکان کار و دیگر افراد فقیر و قشر ضعیف جامعه مثل قشر معتاد انجام می‌شود.

به گفته او زباله‌جمع‌کن‌ها دزد زباله خطاب می‌شوند درحالی که، سود اصلی در جیب کسانی می‌رود که هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود و از این افراد استفاده‌های غیرانسانی می‌کنند که به برده‌داری شبیه است. این استاد دانشگاه همچنین می‌گوید:داشتن چهره زیبای شهر تنها به کاشت گل و گیاه نیست بلکه، از نظر من باید به مساله زباله جمع‌کن‌ها اولویت زیادی داد و آنها را بزرگ‌ترین مانع زیبایی شهر دانست و برای رفع این معضل کار‌های اصولی انجام داد. زاهدی‌اصل ادامه می‌دهد: باید برای این افراد بستر‌های اشتغال فراهم شود و در ادامه برای از بین بردن این معضل در کودکان کار، در ابتدا باید عاملان اصلی که این کودکان برای آنها کار می‌کنند شناسایی شوند و در ادامه باید در سازمان‌های مربوطه مثل بهزیستی از این کودکان حمایت به عمل بیاید. این معضل از شهر تهران و کلانشهر‌ها در حال خارج شدن است و شاهد این معضل در دیگر شهرهای با جمعیت بیشتر از صدهزار نفر هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha