پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲

سلامت نیوز : در روز‌های گذشته رئیس سازمان بهزیستی اولویت‌های بودجه‌ای این سازمان برای سال آینده را مشخص کرده است. او و معاونانش همچنین وعده‌هایی مبنی بر بهبود شرایط معلولان داده اند. واقعیت این است که این سرفصل‌ها و این وعده‌ها مسائل جدیدی نیستند یعنی، قرار نیست سال آینده برای معلولان کار خاصی انجام شود بلکه، دربهترین حالت وظایف سازمان بهزیستی در قبال این قشر از جامعه به شکل بهتری انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ رشد حدود 37 درصدی بودجه معلولان برای سال 93 این امیدواری را در جامعه معلولان به‌وجود آورده است که مشکلاتی اعم از تامین وسایل توانبخشی و همچنین پرداخت شهریه دانشجویان معلول رفع شود. ما در گذشته شاهد بوده‌ایم که بسیاری از معلولان که نیازمند وسایل توانبخشی مانند ویلچر بوده‌اند، نتوانسته‌اند آنها را تامین کنند همانطور که شهریه دانشجویان معلول که بنا بر قانون باید توسط سازمان بهزیستی پرداخت شود نیز دیر یا به‌صورت ناقص پرداخت شده است. به هر حال، افزایش بودجه معلولان این امیدواری را به وجود آورده است که حداقل این مشکلات رفع شود هر چند، مشکلات معلولان محدود به خدمات حمایتی نیست.

در سال‌های اخیر رویکردی در سازمان بهزیستی به وجود آمده است که به‌جای خدمات حمایتی روی توانمندسازی آنها تاکید شده است. واقعیت این است که نمی‌توان با دادن بسته‌های حمایتی اعم از مستمری، سبد کالا، بن و... مشکلات معلولان را حل کرد. شاید در برخی از جوامع بسته‌های حمایتی کفاف معلولان را بدهد اما در جامعه ما نیازمند این هستیم که معلولان را توانمند و از چرخه حمایتی خارج کنیم. برای اینکه این مهم محقق شود باید حداقل روی دو موضوع تاکید کرد. اشتغال معلولان امری مهم است که به‌رغم رویکرد جدید سازمان بهزیستی مبنی بر توانمندسازی معلولان، همچنان مغفول مانده است. اگر قرار است سیاست‌ها و اولویت‌هایی برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شود باید روی بحث اشتغال معلولان سرمایه‌گذاری کرد. اینکه مستمری معلولان درصدی افزایش یابد، راهگشا نیست. نیازمند این هستیم که برای یک بار کاری اساسی انجام دهیم و به همین منظور انجمن‌های معلولان به فکر تدوین اصلاحیه قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان افتاده‌اند که در شش ماه نخست سال آینده ارائه خواهد شد.

در این اصلاحیه به‌ویژه روی مساله تامین‌اجتماعی معلولان تاکید و عنوان شده است افراد معلول بالای 18 سال یا کار داشته باشند یا اگر امکان استخدام و اشتغال آنها وجود ندارد، از تامین‌اجتماعی مناسب برخوردار باشند. البته ما از این واقعیت غافل نیستیم که چنین طرحی بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت اما، می‌توان با برنامه‌ریزی درست در این زمینه منابع را تامین کرد. منابع لازم نیست تنها از طریق دولتی تامین شود بلکه می‌توان با استفاده از منابعی که نیکوکاران و خیران در اختیار قرار می‌دهند، از طریق موقوفات و... مقداری از منابع را تامین کرد. باز باید تاکید کرد که مشکلات معلولان را یک بار برای همیشه و به‌صورت اساسی باید رفع کرد تا کرامت انسانی این قشر از جامعه تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha