پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۳
کد خبر: 107150

سال مرگ پلنگ ؛ چهاردهمین مورد هم ثبت شد

سلامت نیوز :  سال 92 را می‌توان بدترین سال برای پلنگ‌های ایرانی دانست. در این سال دست‌کم مرگ 14 قلاده پلنگ در گوشه‌وکنار کشور ثبت شد. مرگ‌هایی که برخی از آنها به راستی تلخ و دردناک بود. در جدیدترین موارد لاشه دو پلنگ کشته‌شده یکی در شهر شیروان و دیگری در شهر کردکوی استان گلستان کشف شد. خبر پلنگ کشته‌شده شیروان را مدیر دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران اعلام کرد، او از تلف‌شدن چهاردهمین پلنگ در سال‌جاری خبر داد و افزود: «افراد ناشناس سر و دم این پلنگ را بریده و لاشه آن را در استخر یک باغ خصوصی در شیروان انداخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: «یکی از همیاران محیط‌زیست شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی تصاویر و گزارش موثقی از کشتار یک پلنگ ایرانی و بریدن سر و دم یک پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس در اختیار دیده‌بان محیط‌زیست قرار داد.» به گفته وی، روز جمعه 9 اسفند این همیار محیط‌زیست به منظور سرکشی به باغ شخصی‌اش در روستای امیرانلو در منطقه شاه جهان رفته بود که با لاشه یک پلنگ درون استخر پشت باغ مواجه شده است.

هوشمند اظهار کرد: همیار محیط‌زیست با توجه به یخ‌زدگی سطح آب با مشقت فراوان به کمک شخص دیگری لاشه پلنگ را از داخل استخر بیرون کشیده و متوجه شد که سر، دم و دست راست این پلنگ بریده شده است. مدیر دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران تصریح کرد: افراد ناشناسی سر، دم و دست پلنگ را بریده و با خود برده بودند و همیار مذکور لاشه پلنگ را در گودالی کنار استخر قرار داده و مقدار کمی خاک روی آن ریخته و صبح روز بعد با مراجعه به اداره محیط‌زیست شهرستان شیروان موضوع و کروکی دقیق محل دفن لاشه را به اطلاع رییس اداره رسانده و تصاویری را که با تلفن همراه خود قبل و بعد از بیرون‌کشیدن لاشه پلنگ از استخر تهیه کرده بود به وی نشان داده است.

وی افزود: بنا به گفته‌های همیار محیط‌زیست، رییس اداره محیط‌زیست شهرستان شیروان پس از اطلاع از موضوع و مشاهده تصاویر به او گفت تصاویر را از روی گوشی تلفن خود پاک کرده و این موضوع را برای کسی بازگو نکند. هوشمند یادآور شد: روستای امیرانلو خالی از سکنه است و تمام اهالی آن از جمله این همیار محیط‌زیست ساکن شهر هستند و صرفا برای سرکشی به باغ‌های خود به روستا می‌روند. بنابراین دام اهلی در این روستا وجود ندارد که از ترس حمله پلنگ به احشام کسی بخواهد این حیوان را از بین ببرد و به نظر می‌رسد این حادثه توسط یک شکارچی غیرمجاز صورت گرفته است. در خبری دیگر نیز نیروهای یگان محیط‌زیست و پلیس آگاهی استان گلستان در بازرسی از مخفیگاه یک متهم به شکار در شهر کردکوی پوست تازه یک توله پلنگ ایرانی که به تازگی کشته شده بود را کشف کردند.

این نیروها پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی و کنترل نامحسوس یک شکارچی حرفه‌ای متوجه بروز تخلفات گسترده از سوی این فرد شده و دو مخفیگاه وی در شهرهای گرگان و کردکوی را شناسایی کردند. نیروهای یگان محیط‌زیست پس از اخذ نیابت قضایی به‌همراه مامورین پلیس آگاهی استان گلستان پس از اطمینان از حضور متهم در مخفیگاه خود در شهر گرگان، شبانه و به‌صورت ناگهانی وارد مخفیگاه این متخلف شده و به تفتیش از محل پرداختند. در جریان بازرسی از این مکان لاشه تاکسیدرمی‌شده یک مرال ماده (گوزن قرمز)، یک قوچ اوریال و یک قبضه اسلحه ساچمه‌زنی غیرمجاز کشف و ضبط و متهم نیز بازداشت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha