پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: 107159

استقبال چشمگیر ایرانیان از آئین درختکاری

سلامت نیوز : هرساله یکی از پروژه‌های سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران در قالب کمربند سبز اطراف شهر تهران کلید می‌خورد و امسال نیز در شمال غرب تهران پروژه یک هزارو 350 هکتاری افتتاح خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ برای برپایی آئین روز 12 و 13 فروردین سال آینده نیز در دو هزار و 50 پارک شهر تهران تمهیداتی در نظر گرفته شده است و 10 میلیون گل لاله در شهر تهران کاشته شده است که نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است

15اسفند ماه یادآور روزی مهم در تقویم ایرانیان است، روزی که نهال‌های سبز به مناسبت هفته درختکاری در زمین نشانده می‌شوند تا با سبزی و حیات آن‌ها قدمی دیگر برای صیانت و نگهداری از منابع طبیعی برداشته شود، منابعی که این سال‌ها بیش از هر زمان دیگری به دلیل آلودگی مضاعف کلانشهرها بویژه پایتخت نیازمند حفظ و نگهداری هستند.

برنامه های شهرداری در هفته درختکاری
هفته درختکاری البته بهانه خوبی است تا نهادهای متولی شهر تهران نیز به این بهانه از 15 تا 22 اسفند ماه گزارش‌های بلندبالایی از تعداد نهال‌هایی که کاشته‌اند و نهال‌هایی که هدیه داده‌اند، ارائه دهند. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در نشستی به این مناسبت در جمع خبرنگاران از توزیع نهال رایگان در 130 نقطه شهر تهران خبر داد.

علی محمد مختاری این اقدام سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را در راستای برگزاری سنتی دیرینه برشمرد و گفت: هرساله یکی از پروژه‌های این سازمان در قالب کمربند سبز اطراف شهر تهران کلید می‌خورد و امسال نیز در شمال غرب تهران پروژه‌ای یک هزارو 350 هکتاری افتتاح خواهد شد. اگرچه گفته‌های مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برگرفته از فعالیت‌هایی است که این مدیریت در این سال‌ها به شهروندان تهرانی ارائه داده است اما آمار از قطع درختانی که هرساله قربانی فعالیت‌های عمرانی و ساخت و سازهای پایتخت می‌شود ارائه نمی شود.

فعالیت‌های ضد زیست محیطی که بسیاری از آن‌ها به عمد روی می‌دهد و حاکی از آن است که قانون حفظ و گسترش فضای سبز که سال 52 تصویب و ابلاغ شد و سال 75 در مجلس دوباره به تصویب رسید تاکنون نتوانسته است در حفظ و نگهداری از باغ‌ها و فضاهای سبز کشور مؤثر واقع شود و نیاز به تجدید نظر دارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران همچنین با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز از سال 59 در تهران اظهار کرد: فاز نخست اجرای این طرح سال 68 در جنوب تهران به پایان رسید و فاز دوم این کمربند نیز به مساحت 50 هزار هکتار تصویب و کلیات آن به شهرداری ابلاغ شده است و از سال 84 این طرح مهم آغاز و امروز 36 هکتار از آن در قالب کمربند سبز پیرامونی تهران در فاز یک و دو به بهره‌برداری رسیده است.

مختاری با اشاره به این‌که یک هزارو 350 هکتار از کمربند شمال غربی تهران در روز 18 اسفند به بهره‌برداری می‌رسد، اظهارکرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال‌جاری و در راستای توسعه جنگلکاری و توسعه فضای سبز درون‌شهری و همچنین برای توسعه پارک‌های فرامنطقه‌ای و فضای سبز حاشیه‌ای تهران و فضای سبز بزرگراه‌های تهران اقداماتی داشته است.

وی گفت: در چند سال گذشته ارتفاعات 1800 تا 2400 متری شهر تهران زیر پوشش گیاهی مناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: طرح آبخیزداری و طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است و آبیاری قطره‌ای با توجه به کم‌آبی که شهر تهران دارد در همه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر در حال انجام است. وی همچنین با اشاره به توزیع نهال مثمر و غیر مثمر در130 نقطه از شهر تهران اظهار کرد: شهروندان از اجرای این طرح استقبال خوبی به عمل می‌آورند.

مختاری ادامه داد: طرح استقبال از بهار نیز با کاشت نهال از روز قبل از سال تحویل در 15 میدان بزرگ شهر آغاز می‌شود و در این میادین از جمله میدان امام‌حسین‌(ع)، ولیعصر(عج) و تجریش گل شاخه بریده به شهروندان اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای برپایی آئین روز 12 و 13 فروردین ماه سال آینده نیز در دو هزار و 50 پارک شهر تهران تمهیداتی در نظر گرفته شده است و 10 میلیون گل لاله در شهر تهران کاشته شده است که نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران اضافه کرد: اکنون سرانه فضای سبز شهری برای هر نفر 5/15 متر مربع است و در نظر داریم آن را به 5/17 متر مربع افزایش دهیم.

مختاری دربخش پایانی گفته‌هایش با اشاره به تملک 560 میلیارد تومان از باغ‌های شهر تهران در منطقه یک اظهار کرد: باغ‌های بزرگی همچون خسروشاهی، مستوفی‌الممالک و باغ ملک در دستور کار برای تملک شهرداری تهران قرار گرفته است. اقدامی نویدبخش که امید زنده نگاه‌داشتن و احیای باغ‌ها را بار دیگر برای شهر تهران زنده نگاه خواهد داشت.

هفته درختکاری، امسال نیز مانند هرسال با کاشت درخت‌های متعدد در جای جای تهران به پایان خواهدرسید اما به نظر می‌رسد اکنون با گذشت سال‌ها از قدمت این رسم دیرینه در تهران زمان آن فرا رسیده تا به عنوان متولیان شهر از خود بپرسیم به راستی چند درصد درختانی که در طول ایام درختکاری در شهر تهران کاشته می‌شود از سرنوشت مناسبی برای رشد و نمو برخوردار خواهند بود؟

کاشت 222 هزار درخت به نیابت از شهدای انقلاب اسلامی
بنیاد شهید به مناسبت روز درختکاری در 22 اسفند به نیابت از 222 هزار شهید انقلاب اسلامی، 222 هزار نهال می‌کارد. به گزارش ایران سردار انصاری، قائم مقام سازمان بنیاد شهید با بیان این خبر و با اشاره به اهمیت روز 22 اسفند گفت: ما اعتقاد داریم که این روز مغفول مانده و به‌طور ویژه به آن پرداخته نشده است، بنابراین ما می‌خواهیم این روز را همانند روزهای دیگر در ذهن مردم نهادینه کنیم. وی با تأکید بر این‌که اسفند، ماه شهداست، افزود: ما شهدای زیادی در اسفند تقدیم انقلاب کرده‌ایم، شهدایی همچون همت، خرازی، بروسنی. از طرفی در این ماه عملیات‌های بزرگی مثل خیبر اتفاق افتاده است.

انصاری با اشاره به اجرای طرح «سپاس از فجرآفرینان» با محور دیدار از خانواده های شهدا، گفت: این طرح که از 22 بهمن آغاز شده تا 22 اسفند ادامه می‌یابد. ما در این طرح با خانواده شهدای گمنام، جانبازان و کارمندان شهید دیدار می‌کنیم و در جریان مشکلاتشان قرار می‌گیریم. از زمان اجرای این طرح تاکنون با 17 هزار خانواده شهید دیدار کرده و 5 هزار دیدار نیز باقی‌مانده است.

شناسنامه‌دار کردن درختان
جمعی از فعالان حوزه طبیعت‌گردی به بهانه روز درخت‌کاری و رونمایی از طرح شناسنامه‌دار کردن درختان سعدآباد، در این مجموعه فرهنگی گرد هم آمدند و در نشستی با رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری به بیان دغدغه‌ها و خواسته‌های خود پرداختند.

سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در این گردهمایی، از طرح شناسنامه‌دار کردن درختان سعدآباد رونمایی کرد. در این طرح، سه‌هزار اصله درخت با نصب میکروچیپ، شناسنامه‌دار شدند. 150 گونه درختی اکنون در سعدآباد وجود دارد که در میان آن‌ها گونه‌هایی مانند سکویا، ژینکو،‌ نوئل‌ و درخت لاله که از جمله گونه‌های نادر هستند و در نقاط معدودی از کشور وجود دارند، دیده می‌شوند.

در این طرح، پلاک کوچکی روی درختان نصب و از این طریق، تمام جزئیات مربوط به درخت از جمله نام علمی‌، سن‌، قطر‌، آفات و بیماری‌ و ارتفاع آن ثبت می‌شود. سلطانی‌فر به مناسبت روز درخت‌کاری، یک اصله درخت زیتون را نیز مقابل خانه طبیعت‌گردی کاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha