معاون غذا و دارو وزیر بهداشت گفت: در بحث کنترل تجویز و مصرف دارو نیاز به نوآوری جدی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رسول دیناروند روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد با اشاره به نوآوری‌های کشور در عرصه های مختلف، یکی از این عرصه‌ها را بخش سلامت ذکر کرد و گفت: خوشبختانه با همت محققان کشور طی سال‌های اخیر موفقیت های چشمگیری در زمینه تولید داروهای جدید در کشور حاصل شده که از آن جمله می توان به ورود شش محصول بیوتکنولوژی به بازار اشاره کرد.

دیناروند افزود: طی دو سال و نیم گذشته، 160 فرآورده دارویی که قبلا از خارج وارد می‌شد توسط شرکت های دارویی کشور تولید و به بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: با وجود موفقیت های زیاد حاصله، اما چالش هایی نیز در این حوزه داریم.

دیناروند با ابراز تاسف از این كه آمار واردات دارویی کشور با وجود عدم کاهش داروهای تولید داخل افزایش یافته است، گفت: توسعه بازار دارویی از یک سو نشان دهنده این است که مردم راحت تر به داروهای مورد نیازشان دسترسی یافته‌اند، و از سوی دیگر زنگ خطری است كه احتمال دارد وابستگی بیشتری پیدا کنیم.

وی افزود: سال گذشته سهم کمی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور کم نشد و کماکان بیش از 95 درصد بازار دارویی در اختیار داروهای تولید داخل بود، اما از لحاظ ریالی سهم داروهای تولید داخل کاهش یافت و در مقابل سهم ریالی داروهای وارداتی از 31 درصد سال 1385 به حدود 35 درصد افزایش یافت.

دیناروند با اعلام اینکه سال گذشته 1200 قلم دارو به ارزش حدود 650 میلیون دلار وارد کشور شد، گفت: بیش از 30 درصد ارزش داروهای وارداتی کشور مربوط به 13 قلم بوده است.

وی عنوان کرد: حدود 45 درصد داروهای وارداتی کشور مشابه داروهای تولید داخل است.

دیناروند در ادامه یکی از چالش‌های جدی را تجویز و مصرف غیر منطقی دارو دانست و گفت: اگر نتوانیم مشکل تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو را در یکی، دو سال آینده حل کنیم، کار از کنترل خارج می شود.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در بحث کنترل تجویز و مصرف دارو نیاز به نوآوری جدی داریم، کارهای خوبی قبلا انجام شده، ولی کافی نبوده و لازم است این موضوع به یک بسیج کشوری تبدیل شود.

دیناروند بر فعال شدن کمیته‌های تجویز منطقی دارو در تمام استان‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال رقم اختصاص یافته به داروهای یارانه ای به اندازه سال گذشته است، گفت: سال گذشته از محل هایی توانستیم رقم مورد نیاز برای داروهای یارانه ای راتامین کنیم ولی مشخص نیست امسال هم بتوانیم.

وی افزود: یا باید توزیع داروهای یارانه دار را محدود کنیم که مشکلاتی برای مردم به وجود می آید و یا اینکه نظارت بهتری بر توزیع این داروها اعمال کنیم که کنترل توزیع دارو از اختیارات معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی است.

معاون وزیر بهداشت بر گسترش نظارت در سطح توزیع و عرضه دارو نیز تاکید کرد و گفت: اکثریت داروسازان ما درست کارند، ولی یک اقلیتی چهره داروسازی را مخدوش می کنند و اگر نظارت نشود آن اقلیت تبدیل به اکثریت می شوند.

دیناروند ادامه داد: در حوزه غذا نیز چند سیاست محوری را دنبال می کنیم که سلامت محوری، تسریع در تولید و توسعه نظارت ها در بازار از جمله این سیاست‌هاست.

وی گفت: کاهش مخاطرات فرآورده های غذایی نیاز به تدابیر جدید دارد و با توجه به ازدیاد ترفندهای فرار از استانداردها باید از فن‌آوریهای جدید استفاده کنیم.

دیناروند در پایان گفت: سیاست وزارت بهداشت، چه در حوزه دارو و چه در حوزه غذا، واگذاری اختیارات ستادی به استان‌هاست، ولی متاسفانه برخی استان‌ها آمادگی پذیرش این اختیارات را ندارند. این واگذاری ها با هدف تسریع در امور است و نباید باعث پیچیده تر شدن کارها شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha