سلامت نیوز : مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 58 درصد از معتادان زیر 34 سال سن دارند. 14 تا 39 درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه مصرف مواد مخدر را شروع کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حمید صرامی در دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران، با اشاره به آخرین وضعیت اعتیاد در کشور، گفت: وقتی بحث اعتیاد در کشور مطرح می‌شود در مقابل ما سیستمی هوشمند و فعال با عمری 6 هزار ساله وجود دارد. در حوزه اعتیاد روزانه یک ماده جدید تولید می‌شود، 4 میلیون و 200 هزار نفر از این سیستم ضرر دیده‌اند. از سویی درآمد 500 میلیون دلاری اعتیاد سبب شده تا به شکل شبانه‌روزی فعالیت کنند.

وی افزود: باید موضوع اعتیاد را در سه سطح ملی، جوانان و خانواده بررسی کنیم، 58 درصد از معتادان ما زیر 34 سال سن دارند، زنان 9.3 درصد معتادان و مردان 90.7 درصد معتادان را تشکیل می‌دهند. این سیستم هوشمند از سال 86 گرایش دختران و زنان جوان و بعضاً نوجوان ما را به مصرف مواد مخدر سوق داده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: 53 درصد معتادان کشور شاغل هستند و 63 درصد معتادان متاهل‌اند. اگر به همه مردم توصیه می‌کنیم که ازدواج کنند باید شیوه بهتر زیستن را نیز یاد بدهیم، روزانه 6 میلیون نفر در جامعه اعم از معتاد و خانواده او دغدغه مربوط به اعتیاد دارند و درگیر مسائل مربوط به آن هستند.

وی افزود: در بررسی اینکه چرا نوجوانان و جوانان سراغ مصرف مواد مخدر می‌روند عواملی چون محبوبیت، ساختار اجتماعی، آموزش و فرهنگ به چشم می‌خورد. همچنین دلایل گرایش به اعتیاد، کسب لذت، کنجکاوی و رفع مشکلات روانی است.

صرامی اذعان داشت: 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری، 40 درصد سرقت‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری، 20 درصد قتل عمد، 23 درصد خشونت و نزاع، 20 درصد جرایم منکراتی و 10 درصد جرایم مالی ارتباط مستقیم با اعتیاد دارد.

وی ادامه داد: آخرین نتایج در سطح دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم نشان می‌دهد که شیوع مصرف مواد در جوانان دانشجو در طول سال گذشته 2.6 درصد بوده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر  گفت: 14 تا 39 درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه مصرف مواد مخدر را شروع کرده‌اند و 56 درصد این افراد اطلاعات کافی راجع به مصرف مواد ندارند.

وی با اشاره به عدم آگاهی جوانان و نوجوانان از تبعات مصرف مواد مخدر اظهارداشت: بیش از 62 درصد نوجوانان از پیامدهای سوء مصرف مواد آگاهی ندارند.

صرامی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد دانشجویان مواد را به دلیل احساس خوب و قرص‌های ریتالین را برای آرامش و نشاط کاذب مصرف می‌کنند.

وی عدم پایبندی به مذهب، اضطراب، افسردگی‌ها و عزت‌نفس پایین را علل گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر مطرح کرد.

وی گفت: سوال اصلی که می‌تواند به مسئولان در این راستا کمک کند این است که آینده اعتیاد و اعتیاد آینده کشور چگونه رقم می‌خورد. اگر روزانه یک ماده مخدر در جهان تولید می‌شود و 16 هزار سایت خارجی و 51 سایت داخلی آن را تبلیغ می‌کنند آیا الگوی مصرف از سنتی به مواد سنتز شده و روانگردان تغییر پیدا کرده آیا مواد جدید در راه است.

وی افزود: وقتی 55 درصد والدین پس از 5 سال از اعتیاد فرزند خود مطلع می‌شوند باید برای ارائه سبک‌های فرزند پروری در این عرصه پیچیده چه باید کرد.

صرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر رسانه بر آموزش جوانان و خانواده‌ها و پیشگیری از ابتلا به این اختلال گفت: اگر چه در طی دهه اخیر یک سلسله فعالیت‌ها در خصوص پیشگیری از اعتیاد توسط رسانه ملی انجام شده ، من هنوز باور ندارم که اینگونه اقدام‌ها در تنظیم والدین و نوجوانان خیلی ثمربخش باشد.

وی گفت: ما 42 سال از دنیا عقب‌تر هستیم، پارادوکس در انتقال مفاهیم سبب می‌شود که جوان به موضوع اهمیت ندهد مثلاً وقتی در برنامه‌ای که از رسانه ملی پخش می‌شود فردی می‌گوید من با یک بار مصرف کراک معتاد شدم و فرزند ما می‌گوید که دوستی را می‌شناسم که 10 سال است کراک مصرف کرده اما معتاد نشده است می‌توان به تناقض انتقال مفاهیم پی برد.

وی افزود: برنامه‌های ما از اصرار برخوردار نیست و از مشاوران علمی استفاده جدی نمی‌کنیم، 10 تا 12 کشور را بررسی مطالعاتی کرده‌ایم که نتایج به این صورت بوده، آنها در 1970 صرفاً به ترساندن مردم می‌پرداختند، 1975 رفتارهای جانشین راهکار آنها بوده و در سال 2007 به این نتیجه رسیدند که اگر اقدامات پیشگیرانه بخواهد موثر واقع شود باید سبک‌های فرزندپروری قبل از ازدواج آموزش داده شود.

وی با انتقاد از جلسات اولیاء و مربیان که به دریافت کمک هزینه از والدین می‌پردازد، گفت: 6 ساعت در طول سال کارگاه‌های آموزشی از سوی انجمن‌های اولیا و مربیان برای والدین گذاشته می‌شود تا سبک‌های فرزندپروری آموزش داده شود، اکثر پدران در این جلسات شرکت نمی‌کنند زیرا شرطی شده‌اند که هر وقت آنها را به این جلسات دعوت می‌کنند برای رفع نیازهای مدرسه از آنها پول می‌گیرند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی را مسئول آموزش سبک‌های فرزندپروری به خانواده‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: کمبود دغدغه در این حوزه مشکلات مضاعفی را برای ما ایجاد می‌کند، وقتی بحث فرزندپروری مطرح می‌شود صدها مورد دیگر مطرح می‌شود که می‌گویند باید به آنها پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان پنهان کاری ساکنان دنیای مجازی، خودکم‌بینی، غیرفلسفی شدن، بی‌باک بودن و شخصیت ژلاتینی آنها مشکلاتی است که باید به آنها پرداخته شود، امروز اعتیاد به رایانه نیز جزء اعتیادهای جدید است، آنچه در عمل دیده می‌شود این است که بچه‌ها آن طور که می‌خواهند بزرگ می‌شوند و خانواده‌ها نقش پانسیون را پیدا کرده‌اند که غذا و پوشاک آنها را تامین می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha