پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10717

رییس اداره مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با اذعان به این که به لحاظ نوسازی دستگاه های دیالیز حدود 500 تا 600 دستگاه از برنامه توسعه چهارم عقب هستیم، اظهار کرد: در صورت خرید سالانه 500 دستگاه دیالیز ، تا 2 یا 3 سال آینده دیگر دستگاه بیش از 10 سال طول عمر نخواهیم داشت.

دکتر محمد عقیقی در گفت وگو با ایسنا، تاکید کرد: اگر همزمان با برنامه پیش می رفتیم تا پایان سال 88، دیگر ماشین بالای 10 سال عمر در کشور وجود نداشت.

وی زمان آغاز برنامه خرید 500 دستگاه دیالیز سالانه را از سال 83 عنوان و اظهار کرد: اما طی سالهای گذشته اعتبار مدنظر تزریق نشد و فقط در سال 86 تمام دستگاه های مقرر خریداری شد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: در صورت تامین 500 دستگاه در سال جاری، دیرکرد سالهای 84 و 85 جبران می شود.

دانشگاه ها خرید دستگاه دیالیز را دراولویتهای خود قرار دهند

اختصاص 5/1 میلیارد تومان دربودجه سال 87 برای خرید این دستگاه های دیالیز

وی با اشاره به تلاش برای تعامل با دانشگاه ها برای خرید سالانه 500 دستگاه دیالیزخاطرنشان کرد: باید دانشگاه ها خرید دستگاه دیالیز را در اولویت های خود قرار دهند.

عقیقی در این زمینه به اختصاص 5/1 میلیارد تومان رقمی معادل اعتبار سال گذشته در بودجه سال 87 برای خرید این قبیل دستگاه ها اشاره و با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی نیز در قالب اعتبار بیمارستان ها اختیار خرید دستگاه های دیالیز را دارند، به ایسنا گفت: اگرچه دانشگاه ها هر سال اولویت های زیادی را دارند اما خرید این دستگاه ها نیز بسیار ضروری به نظر می رسد.


وی افزود: در حال حاضر 42 دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که اگر هر یک تنها، 5 دستگاه دیالیز خریداری کنند، در کل 210 دستگاه به مراکز دیالیز کشور افزوده می شود كه این رقم قابل توجهی است.

تامین 490 دستگاه دیالیز در سال 86

تامین دستگاه های دیالیز نیازمند همکاری بین بخشی است

استانداریها نیز برای خرید دستگاه های دیالیز مشاركت كنند

رییس مرکز مدیریت و بیماریهای وزارت بهداشت یادآور شد: سال گذشته با مشارکت دانشگاه ها 240 دستگاه دیالیز خریداری شد و بنیاد امور بیماریهای خاص نیز 250 دستگاه خریداری و از این تعداد 202 دستگاه را راه اندازی کرد.

عقیقی همچنین با اشاره به اختیار استانداری ها برای هزینه کرد در دستگاه های اجرایی و دولتی استان ها تاکید کرد: به طور قطع بخش سلامت از اولویتهای هر استانی است و خرید دستگاه های دیالیز نیز از اولویت های بخش سلامت است.

وی براین اساس مشارکت استانداری ها را نیز برای خرید دستگاه های دیالیز خواستار شد و اظهار کرد: تامین دستگاه های دیالیز نیازمند همکاری بین بخشی است و در صورت همت تمام دستگاه های مرتبط، تحقق بهبود وضعیت دستگاه های دیالیز بعید به نظر نمی رسد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای خاص وزارت بهداشت با اعلام اینکه تنها 10 درصد دستگاه های دیالیز کشور بیش از 10 سال طول عمر (عمر استهلاک دستگاه در کشور) دارند، یادآورشد: با خرید سالانه 500 دستگاه تعدادی از آنها صرف جایگزینی دستگاه های فرسوده و تعدادی دیگر صرف توسعه بخشها می شود.

وی تعداد دستگاه های دیالیز مورد نیاز امسال را حدود 600 دستگاه برشمرد و به ایسنا گفت: درخواست تعداد خرید این دستگاه ها هنوز به امضای وزیر بهداشت نرسیده است، بنابراین نمی توانیم برنامه های خرید این دستگاه ها را در سال 87 اعلام کنیم.

گفتنی است، در حال حاضر 326 بخش با 30 هزار ماشین دیالیز در کشور فعال هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha