بیست و یکمین گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، روز چهارشنبه در کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در یک ارتباط اینترنتی در مراسم افتتاح این گردهمایی گفت: این گردهمایی ها فرصت مناسبی برای بازنگری برنامه ها و آماده شدن برای آغاز کارهای جدید است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: نوآوری وظیفه مدیریتی کشور در همه عرصه‌هاست و ما هم به عنوان جزیی از نظام مدیریتی کشور موظفیم درعرصه کاری خودمان نوآورانه عمل کنیم.

وزیر بهداشت، تشکیل معاونت‌های غذا و دارو در دانشگاه های علوم پزشکی را از اقدامات خوب در دوره فعالیت دولت نهم دانست و گفت: با این اقدام شاهد ارتقای جدی در بحث غذا و داروی کشور بوده ایم.

باقری لنکرانی با اشار ه به پیشرفت های کشور در زمینه تولید داروهای جدید، یادآور شد: این پیشرفت‌ها نباید فعالیت ما را دچار رکود کند، بلکه باید در سال جاری با عملی کردن دستاوردهای چنین گردهمایی‌هایی کارهای بیشتری انجام دهیم.

وزیر بهداشت افزود: امسال باید کارها با جدیت بیشتر و یک نگاه مدبرانه و علاج جویانه پیگیری شوند.

وی با بیان اینکه امسال یارانه دارو به اندازه سال گذشته است، گفت: داروهای یارانه‌یی نوعی ثروتند و دانشگاه های علوم پزشکی باید از آن حراست و با برنامه ریزی و نظارت دقیق، اطمینان حاصل کنند که به دست مصرف کنندگان واقعی می رسد.

باقری لنکرانی گفت: نظارت ها باید به هنگام و پیشگیرانه باشد.

وی در ادامه به لزوم حرکت به سمت تجویز منطقی داروها پرداخت و با بیان اینکه تجویز غیر منطقی داروها از چالش‌های نظام سلامت کشور است، افزود: تجویز منطقی داروها احتیاج به یک کار ستادی بین معاونان غذا و دارو، درمان و آموزش وزارت و دانشگاه ها دارد و بدون چنین تعاملی این مشکل مرتفع نخواهد شد.

وزیر بهداشت در پایان بر نظارت بر مصرف منطقی دارو در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

دکتر بابک ایزدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: متاسفانه در کشور ما تعداد اقلام دارویی نسخ بالاست که ممکن است عوارض زیادی نیز برای بیماران همراه داشته باشد.

ایزدی افزود: از سوی دیگر شاهدیم که در برخی موارد ارز زیادی برای واردات دارو از کشور خارج می شود که آن دارو شاید نیاز 100 درصدی ما نباشد و باید برای این موارد راهکارهایی اتخاذ شود.

وی در ادامه با اشاره به مرزی بودن استان کرمانشاه گفت: این امر باعث ورود داروها و مواد غذایی قاچاق به استان می‌شود که جا دارد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

مهندس سید دادوش هاشمی، معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه نیز گفت: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی جهت کوتاه شدن سیکل اعطا مجوزهای بهداشتی به کارخانه‌های تولیدی انجام شده که این امر به توسعه کارآفرینی کمک می کند، اما باید نظارت بر تولیدات قوی تر شود.

هاشمی همچنین از اعلام آمادگی مسوولان استان برای حمایت از تاسیس کارخانه‌های داروسازی خبر داد و افزود: به چنین سرمایه گذارانی هم زمین رایگان و هم تسهیلات می دهیم.

تجویز و مصرف منطقی دارو، چالش های موجود در تهیه و توزیع داروها یارانه‌یی، چالش های موجود در ارتباط با قاچاق مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی از محورهای این گردهمایی دو روزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha