بنا بر اعلام وزارت نیرو در ایران، حجم آب سدهای تهران ۳۶ درصد و حجم آب ورودی به مخازن این سد‌ها نیز ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش پیدا کرده است. در همین حال، به گفته‌ی یک کار‌شناس امور آب، ایران در "آینده نه چندان دور” به کشوری "تماما خشک” تبدیل خواهد شد.

ایران به سمت «خشکی تمام» پیش می‌رود

سلامت نیوز: بنا بر اعلام وزارت نیرو در ایران، حجم آب سدهای تهران ۳۶ درصد و حجم آب ورودی به مخازن این سد‌ها نیز ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش پیدا کرده است. در همین حال، به گفته‌ی یک کار‌شناس امور آب، ایران در "آینده نه چندان دور” به کشوری "تماما خشک” تبدیل خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،"پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو” (پاون)، روز دوشنبه (۱۲ اسفند-۳ مارس) حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران را ۳۹۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد که نشان از کاهشی چشم‌گیر نسبت به حجم آب ۶۱۷ میلیون مترمکعبی در مخزن این سد‌ها در همین زمان در سال گذشته دارد.

بر اساس این گزارش، حجم آب ورودی به به مخزن پنج سد زیر پوشش "شرکت آب منطقه‌ای تهران” نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا کنون، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در دوره مشابه در سال آبی گذشته، ۳۴۳ میلیون متر مکعب اعلام شده بود.

وزارت نیرو هم‌چنین اعلام کرده که در حال حاضر «تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است».

یک روز پیش‌ از انتشار این گزارش، دکتر رضا مکنون، استاد دانشگاه و "رییس کمیسیون ملی توسعه پایدار یونسکو” در ایران در همایشی در تهران، از وقوع "یک تحول بزرگ در ایران” در ارتباط با کاهش منابع آب خبر داد و گفت که ایران جزو سه کشوری است که «آینده روشنی» از این نظر ندارد.

مکنون که در "همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست” سخن می‌گفت، با بیان این‌که در حال حاضر ایران «کشوری خشک و نیمه‌خشک است»، خاطرنشان کرد که با ادامه‌ی روند کنونی، کشور «در آینده‌ای نه چندان دور به سمت خشکی تمام پیش می‌رود».

وی از جمله با اشاره به کاهش آب رودخانه زاینده‌رود از دو میلیارد مترمکعب در گذشته به یک میلیارد متر مکعب در حال حاضر گفت: «این به این معنا است که منابع آب ایران محدود شده است.»

پیش‌تر در دی ماه امسال نیز "معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب”، ۵۱۷ شهر ایران را در معرض "تنش آبی” توصیف کرده و با بیان این‌که کشور، امسال سیزدهمین سال خشک‌سالی را می‌گذراند، گفته بود که بیش‌تر سدهای کشور «فقط ۳۰ درصد» ذخیره آب دارند.

حمیدرضا تشیعی تاکید کرده بود که حتی اگر تامین آب تابستان سال آینده را به نحوی بتوان مدیریت کرد، «بحران دقیقا از شش ماهه دوم سال ۱۳۹۳ شروع خواهد شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha