دانشمندان از احتمال قوی درمان دومین کودک مبتلا به ویروس ایدز با دریافت درمان زودهنگام تنها پس از چهار ساعت از زمان تولدش خبر می‌دهند.

وضعیت امیدوارکننده دومین کودک مبتلا به ایدز تحت درمان در جهان

سلامت نیوز: دانشمندان از احتمال قوی درمان دومین کودک مبتلا به ویروس ایدز با دریافت درمان زودهنگام تنها پس از چهار ساعت از زمان تولدش خبر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان در نشستی با موضوع «ایدز» در بوستون از وضعیت دختری گزارش دادند که در ماه آوریل و تنها یک ماه پس از معرفی اولین نمونه درمان شده در می‌سی‌سی‌پی، در حومه لس‌آنجلس متولد شده بود.

بارقه‌های امید در نمونه بیمار در می‌سی‌سی‌پی، برای اولین بار در علم پزشکی رخ داده بود و به پزشکان در سراسر جهان اجازه داد تا در مورد سرعت و سختی درمان نوزادانی که با ویروس اچ‌آی‌وی متولد می‌شوند، تجدید نظر کنند. از این رو، دانشمندان در کالیفرنیا از نمونه ابتدایی در درمان اقتباس کردند.

کودک متولد می‌سی‌سی‌پی اکنون 3.5 ساله است و بنظر می‌رسد با وجود عدم دریافت درمان در دو سال گذشته، نشانی از اچ‌آی‌وی در بدن وی نیست. کودک لس‌آنجلسی اما، هنوز از داروهای ایدز استفاده می‌کند، از این رو وضعیت عفونت وی مشخص نیست.

به گفته دکتر دبورا پرساود، محقق دانشگاه جان هاپکینز، مجموعه‌ای از آزمایش‌های پیچیده در چند نوبت مختلف نشان می‌دهد که کودک لس‌آنجلسی، بطور کامل ویروس را از دست داده است.

پرساود تاکید کرد: علائم این کودک از آنچه پزشکان در بیمارانی که عفونت آنها با درمانهای موفق صرفا سرکوب شده بود، متفاوت است.

البته دانشمندان اظهارنظر درباره درمان این دختر را محتاطانه انجام می‌دهند، اما باز هم جای امیدواری است.

بیشتر مادران مبتلا به اچ‌آی‌وی در آمریکا در دوران بارداری از داروهای ایدز استفاده می‌کنند که تا حد زیادی احتمال انتقال ویروس به کودک را کاهش می‌دهد. مادر نمونه مبتلا در می‌سی‌سی‌پی، هیچ‌گونه مراقبت دوران بارداری دریافت نکرده بود و در زمان زایمان دریافت که مبتلاست.

از این رو پزشکان که می‌دانستند نوزاد در معرض خطر بالای ابتلا قرار دارد، 30 ساعت پس از تولد و پیش از هر نوع آزمایش در مورد امکان مبتلا بودن یا نبودن کودک، درمان را روی وی آغاز کردند.

کودک لس‌آنجلسی نیز در بیمارستان کودکان میلر در لانگ‌بیچ متولد شد. پزشکان مادر این کودک را از بارداری قبلی می‌شناختند و می‌دانستند که وی داروهای اچ‌آی‌وی را دریافت نکرده است.

به این زن در زمان زایمان داروهای ایدز داده شد تا از انتقال ویروس به کودک جلوگیری شود. سپس تنها چهار ساعت پس از تولد، به خود کودک این داروها داده شد. آزمایشات بعدی نشان داد که کودک به ویروس مبتلا شده اما تا کنون که نزدیک به یکسال از تولد وی می‌گذرد، نشانه‌ای از بیماری نداشته است.

به گفته پزشکان، این کودک در حال حاضر 9 ماه داشته، در پرورشگاه نگهداری شده و دارو مصرف می‌کند و بنظر کاملا سلامت است.

دختر مبتلا در می‌سی‌سی‌پی تا 18 ماهگی تحت درمان قرار داشت و پس از آن، پزشکان، تماس خود را با آن از دست دادند. 10 ماه بعد که کودک بازگردانده شد، با وجود عدم دریافت داروی ایدز هیچ نشانه ای از عفونت در بدن او دیده نشد.

حدود 60 کودک در کارآزمایی بالینی در حال انجام در آمریکا و کشورهای دیگر از درمانهای بسیار تهاجمی برخوردار خواهند شد که اگر آزمایشات طولانی مدت - احتمالا در طول دو سال - نشان‌دهنده عدم عفونت باشد، قطع خواهند شد.

نتایج این یافته‌ها در نشست رترو ویروسها و عفونتهای فرصت‌طلب در بوستون مطرح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha