دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که مشکلات جامعه پرستاری همچنان باقی است، از وجود تبعیض در پرداختها و نحوه برخورد با پرستاران به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولان فقط در حرف اعتقاد دارند که پرستاران موتور متحرک بیمارستانها هستند.

تحمیل اضافه کار به پرستاران تا 250 ساعت/ تخلف در بیمارستانهای دولتی

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که مشکلات جامعه پرستاری همچنان باقی است، از وجود تبعیض در پرداختها و نحوه برخورد با پرستاران به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولان فقط در حرف اعتقاد دارند که پرستاران موتور متحرک بیمارستانها هستند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: سهم پرستاران در مقایسه با گروهی که کمترین حضور در بیمارستان را دارند، بسیار ظالمانه و ناعادلانه است به طوریکه این اختلاف پرداختی به 200 برابر رسیده است.

وی با انتفاد از تبعیض در نحوه اجرای قوانین حوزه پرستاری، افزود: طرح مثل کارانه پزشکان هیئت علمی که نه پشتوانه قانونی دارد و نه کارشناسی، و تنها با یک ابلاغ وازرت بهداشت، سالهاست که اجرا می شود و بابت آن هر سال میلیارد تومان از جیب دولت می رود. در مقابل، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که حدود 7 سال است به تصویب رسیده، در حال خاک خوردن است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری همچنین به قانون مشاغل سخت و زیان آور که از سال 68 در کشور اجرا می شود، اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم اینکه شغل پرستاری در ردیف مشاغل و سخت آور قرار گرفته است، اما پرستاران مشمول این قانون نمی شوند و از مزایای آن محرومند.

شریفی مقدم، دلیل محرومیت پرستاران از مزایای مشاغل سخت و زیان آور را ناشی از کمبود نیروی پرستاری دانست و گفت: مسئولان بیمارستانها اجازه نمی دهند که پرستاران بازنشسته شوند.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران فقط خواستار اجرای قوانین هستند و توقع بیشتری ندارند، ادامه داد: بر اساس قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی که هنوز به طور کامل در کشور اجرا نمی شود، سقف اضافه کار پرستاران تا 80 ساعت تعیین شده اما به دلیل کمبود نیروی پرستاری، تا 250 ساعت اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل می شود.

شریفی مقدم افزود: پرستاران حاضر به اضافه کار اجباری نیستند چون بابت هر ساعت کار اضافه مبلغی بین 2800 تا 3800 تومان در نظر می گیرند که اصلا منصفانه نیست. این در حالی است که پزشکان هیئت علمی بیشترین تخلفات را به لحاظ مدت زمان حضور در بیمارستان دارند. زیرا بر اساس قانون، آنها باید 54 ساعت در هفته در بیمارستان باشند اما این حضور به چند ساعت هم نمی رسد.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: همین حضور کم رنگ پزشکان هیئت علمی در بیمارستانهای دولتی، باعث شده که اغلب اعمال جراحی به تنهایی توسط رزیدنت ها انجام شود، اما مهر پزشک هیئت علمی پای برگه عمل بخورد که این بزرگترین تخلف است.

وی با تاکید مجدد بر مبنی اینکه پرستاران فقط خواستار اجرای قوانین در حوزه پرستاری هستند، گفت: بیشترین برخوردهای انضباطی در بیمارستانها، متوجه پرستاران است. در حالی که بیشترین حضور بر بالین بیمار و همچنین تلاش برای سلامت بیماران، توسط پرستاران انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha