یک متخصص اعصاب و روان معتقد است: اسکیزوفرنی در 40 تا 60 موارد تا آخر عمر با فرد می ماند.

سلامت نیوز: یک متخصص اعصاب و روان معتقد است: اسکیزوفرنی در 40 تا 60 موارد تا آخر عمر با فرد می ماند.

دکتر فائزه تاتاری در گفت وگو با ایسنا، اسکیزوفرنی را از شدیدترین بیماری‌های روانی عنوان کرد که شروع آن عمدتا در اوایل نوجوانی و بلوغ فرد است، اما در سنین بالاتر نیز دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اسکیزوفرنی در همه طبقات جامعه دیده می‌شود و متعلق به یک قشر خاص نیست، یادآوری کرد: یک تا 1.5 درصد افراد در همه جوامع به این عارضه مبتلا هستند.

به گفته این پزشک متخصص، شیوع اسکیزوفرنی در زنان و مردان تفاوتی ندارد، اما در زنان در سنین پایین‌تر مثلا 15 تا 25 سالگی و در مردان در سنین بالاتر و از 25 تا 35 سالگی بروز می‌کند.

این روانپزشک معتقد است: اکثر افرادی که دچار اسکیزوفرنی هستند از بیماری خود آگاه نیستند و به ندرت قبول می‌کنند که مشکل دارند، مگر اینکه خانواده و اطرافیان تغییر رفتار را در آنها تشخیص دهند.

تاتاری اضافه کرد: علائم اسکیزوفرنی آهسته پیش می رود، فرد ابتدا گوشه گیر می شود، دوستانش معدود می‌شوند، خیال پرداز می‌شود و از هیجانات دور می‌شود.

وی توهم را از علائم جدی دیگر اسکیزوفرنی خواند و ادامه داد: در این حالت فرد حس می‌کند مدام تحت تعقیب است و کسی قصد دارد به او صدمه بزند، با خودش حرف می‌زند، به نظافت شخصی توجه نمی‌کند، دچار حسادت بیمارگونه می‌شود و در عملکرد روزانه وی اختلال ایجاد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان، توهمات دیداری، واکنش‌های خلقی متضاد و اقدام به خودکشی را از دیگر علائم این بیماری دانست و گفت: متاسفانه 50 درصد افراد مبتلا خوکشی می‌کنند که 10 درصد این خودکشی‌ها موفق و منجر به مرگ است.

تاتاری اظهار کرد: چنانچه این علائم بیش از شش ماه در فردی وجود داشت باید سریع درمان را آغاز کند، در غیر این صورت بیماری مزمن و وخیم‌تر خواهد شد و درمان آن طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسکیزوفرنی در 40 تا 60 درصد موارد تا آخر عمر با فرد باقی می‌ماند، تصریح کرد: چون این افراد افکار خشن از جمله خودکشی دارند توصیه می‌شود بستری شوند.

به گفته این روانپزشک، این تفکر که ازدواج اسکیزوفرنی را بهبود می‌بخشد کاملا اشتباه است و برای این افراد توصیه نمی شود.

تاتاری گفت: دارودرمانی، الکتروشوک، روان درمانی و رفتار درمانی از راهکارهای بهبود اسکیزوفرنی است.

وی در پایان در خصوص دلایل بروز اسکیزوفرنی هم یادآوری کرد: ژنتیک، عوامل محیطی و فیزیولوژیکی از عوامل بروز این عارضه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha