تهدید وزارت بهداشت به اعلام مناطق دارای میوه‌ها و سبزی‌های آلوده به سم

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز مطالعه جامعی پیرامون شناسایی ریسک فاکتورهای مربوط به محصولات کشاورزی از سال 93 خبر داد و گفت: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، این تهدید را خواهیم کرد که آن مناطق را اعلام می‌کنیم. کافی است اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با (ایسنا)، به تبیین وضعیت پایش بقایای سموم در محصولات کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: سنجش بقایای سموم برای برخی محصولات به صورت روتین انجام می‌شود، اما برای برخی محصولات امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: کنترل محصولات کشاورزی وارداتی نظیر برنج برعهده وزارت بهداشت است، اما به عنوان مثال میوه‌جات را وزارت بهداشت کنترل نمی‌کند.

امسال یک درصد برنج‌های وارداتی مرجوع شدند

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه منبع تمام مواد غذایی بسته‌بندی شده خارجی توسط وزارت بهداشت چک می‌شود، اظهار کرد: مواد غذایی باید از منابع معتبر وارد کشور شوند. به همین خاطر نمونه‌برداری و بازرسی‌ به طور روتین و معمول انجام می‌شود و باقیمانده سموم و فلزات سنگین در محصولاتی چون برنج حتما تست می‌شوند. بر اساس آخرین آمار در سال 93، یک درصد برنج‌های وارداتی از لحاظ وجود سموم و فلزات سنگین دچار مشکل بودند و پس از بازرسی، به مبدا مرجوع شدند.

تمام محصولات کشاورزی تولید داخل بدون کنترل سموم وارد بازار می‌شوند

دیناروند با تاکید بر اینکه تمام محصولات کشاورزی تولید داخل بدون کنترل سموم وارد بازار می‌شوند، گفت: نه فقط ایران بلکه در تمام دنیا این گونه است. نمی‌شود انتظار داشت افرادی در مزارع محصولات را تست کنند و اجازه ترخیص بدهند. اما باید اقداماتی نظیر آزمایش‌های ادواری انجام شود که مردم اطمینان خاطر یابند. به عنوان مثال میوه، سبزی، برنج و گوشت به صورت رندومی تست می‌شوند که به آنها مطالعات مراقبتی پس از ورود به بازار یا PMS گفته می‌شود. PMS، در سال‌های اخیر ضعیف و حتی در سه چهار سال اخیر تعطیل شده بود.

حداقل 90 درصد فرآورده‌های کشاورزی آلودگی سموم ندارد

احیای نظام PMS و تشدید نظارت بر محصولات پس از ورود به بازار

وی افزود: اکنون مجددا PMS را راه‌اندازی کرده‌ایم و برنامه جدی نظارتی برای سال 93 داریم. بر اساس مطالعات، در برخی میوه‌ها و سبزی‌ها باقی مانده سموم وجود دارد. در برخی فلزات سنگین بالاتر از حد مجاز و در برخی نیترات وجود دارد که سرطان‌زاست.

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام این خبر که حداقل 90 درصد فرآورده‌های کشاورزی آلودگی سموم ندارد یا آلودگی آنها در حد مجاز است، گفت: کمتر از 10 درصد محصولات کشاورزی دچار مشکل هستند که آلودگی برخی از آنها در حد قابل قبول و آلودگی برخی بیش از حد مجاز است.

دیناروند با بیان اینکه سرانه مصرف میوه و سبزی در ایران دو برابر آمریکاست، اظهار کرد: در عین حال باید ریسک فاکتورهای آن را کم کرد. در حال تلاش هستیم با همکاری جهاد کشاورزی ریسک فاکتورها را شناسایی کنیم.

وی از آغاز مطالعه جامعی پیرامون شناسایی ریسک فاکتورهای مربوط به محصولات کشاورزی از سال 93 خبر داد و گفت: به عنوان مثال بر اساس این مطالعه مشخص خواهد شد یک محصول کشاورزی در کدام مناطق آلوده‌تر است. البته باید در نظر داشت که وجود فلزات سنگین به کشاورز مربوط نیست، به زمین بازمی‌گردد. اما غلظت بالای نیترات به کشاورز مربوط است. اگر نیترات زیاد باشد، یعنی کشاورز کارش را درست انجام نمی‌دهد و کود زیاد استفاده می‌کند. سبزی‌های آلوده به میکروب هم نشان می‌دهند که کشاورز از فاضلاب استفاده می‌کند و کود انسانی و حیوانی به محصولاتش می‌دهد.

دیناروند افزود: مدتی پیش اوضاع سبزی‌های جنوب تهران بسیار وخیم بود. اما اکنون وضعیت بهتر شده است. باید بتوانیم موارد خطر را شناسایی کنیم. زیرا تصویری که اکنون از بقایای سموم در محصولات داریم تصویر کامل و دقیقی نیست. اما اگر دقیق باشد، هم می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم و هم سخت‌گیری.

تهدید وزارت بهداشت به اعلام مناطق دارای میوه‌ها و سبزی‌های آلوده به سم

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قطعا اگر به عنوان مثال اعلام کنیم توت‌فرنگی آلوده است، ‌کشاورزان غرب کشور ضرر می‌کنند، هشدار داد: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، این تهدید را خواهیم کرد که آن مناطق را اعلام می‌کنیم. چون به عنوان مثال می‌دانیم برخی کشاورزان توت‌فرنگی را در سم می‌زنند تا پایداری‌اش افزایش یابد.

وی ادامه داد: اطلاعات ما هنوز دقیق نیست. کافی است اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند. ما در ابتدا تذکر می‌دهیم اما اگر وضعیت را اصلاح نکنند، میوه‌ها و سبزی‌های آلوده مناطق را رسماً اعلام می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha