شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 107217

روزگار سخت پرستاران ادامه دارد

سلامت نیوز : «به‌دلیل کمبود نیروی پرستاری، تا 250 ساعت اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل می‌شود.» روز گذشته این اظهارنظر دبیرکل خانه پرستار بار دیگر پرستاران را به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل کرد؛ آنها در روزهای گذشته هم چنین وضعیتی داشته‌اند و جالب این است که هر چه خبر درباره آنها منتشر شده است از وضعیت نا‌به‌سامان آنها حکایت دارد. پرستاران در روزهای گذشته به عدم پرداخت مطالبات میلیاردی اعتراض کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ علاوه بر این، تبعیض در محیط کار و اکنون تحمیل اضافه‌کاری، مسائل مورد اعتراض پرستاران بوده است. روز گذشته دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که مشکلات جامعه پرستاری همچنان باقی است، از وجود تبعیض در پرداخت‌ها و نحوه برخورد با پرستاران به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولان فقط در حرف اعتقاد دارند که پرستاران موتور متحرک بیمارستان‌ها هستند. محمد شریفی‌مقدم گفت: سهم پرستاران در مقایسه با گروهی که کمترین حضور در بیمارستان را دارند، بسیار ناعادلانه است به طوری که، این اختلاف پرداختی به 200 برابر رسیده است. او با انتقاد از تبعیض در نحوه اجرای قوانین حوزه پرستاری، افزود: طرح مثل کارانه پزشکان هیات علمی که نه پشتوانه قانونی دارد و نه کارشناسی و تنها با یک ابلاغ وزارت بهداشت، سال‌هاست که اجرا می‌شود و بابت آن هر سال میلیاردها تومان از جیب دولت می‌رود.

در مقابل، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حدود 7 سال است به تصویب رسیده، درحال خاک‌خوردن است. عضو شورای‌عالی نظام پرستاری همچنین به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که از سال 68 در کشور اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت: متاسفانه به‌رغم اینکه شغل پرستاری در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفته است، اما پرستاران مشمول این قانون نمی‌شوند و از مزایای آن محرومند. شریفی‌مقدم، دلیل محرومیت پرستاران از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور را ناشی از کمبود نیروی پرستاری دانست و گفت: مسئولان بیمارستان‌ها اجازه نمی‌دهند که پرستاران بازنشسته شوند. او با تاکید بر اینکه پرستاران فقط خواستار اجرای قوانین هستند و توقع بیشتری ندارند، ادامه داد: بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی که هنوز به‌طور کامل در کشور اجرا نمی شود، سقف اضافه کار پرستاران تا 80 ساعت تعیین شده اما به دلیل کمبود نیروی پرستاری، تا 250 ساعت اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل می‌شود.

شریفی‌مقدم افزود: پرستاران حاضر به اضافه کار اجباری نیستند چون بابت هر ساعت کار اضافه مبلغی بین 2800 تا 3800 تومان در نظر می‌گیرند که اصلا منصفانه نیست. این درحالی است که پزشکان هیات علمی بیشترین تخلفات را به لحاظ مدت زمان حضور در بیمارستان دارند. زیرا بر اساس قانون، آنها باید 54 ساعت در هفته در بیمارستان باشند اما این حضور به چند ساعت هم نمی‌رسد. دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: همین حضور کمرنگ پزشکان هیات علمی در بیمارستان‌های دولتی، باعث شده که اغلب اعمال جراحی به تنهایی توسط رزیدنت‌ها انجام شود، اما مهر پزشک هیات علمی پای برگه عمل بخورد که این بزرگ‌ترین تخلف است. مهر نوشت؛ او با تاکید مجدد مبنی‌بر اینکه پرستاران فقط خواستار اجرای قوانین در حوزه پرستاری هستند، گفت: بیشترین برخوردهای انضباطی در بیمارستان‌ها، متوجه پرستاران است. درحالی که بیشترین حضور بر بالین بیمار و همچنین تلاش برای سلامت بیماران، توسط پرستاران انجام می‌شود.

شغل سخت و زیان‌آور

در همین زمینه مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران گفت: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرستاران در سال 68 به تصویب رسیده ولی هنوز اجرایی نشده است. سیدعلی جمالیان اظهار کرد: در مراکز درمانی ملکی تأمین‌اجتماعی 3هزار پرسنل وابسته به کادر پرستاری مشغول هستند. او به برگزاری جشنی به‌مناسبت روز پرستار در سالن نگین غرب تأمین‌اجتماعی در روز شنبه اشاره کرد و ادامه داد: در این مراسم از پرستاران نمونه استان تهران با حضور مسئولان تأمین‌اجتماعی تقدیر می‌شود. مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران بیان کرد: در سال گذشته قانون بهره‌وری برای پرستاران شاغل در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی اجرایی شد تا به حق و حقوق خود برسند.

جمالیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بعضی از مراکز درمانی ملکی تأمین‌اجتماعی در حاشیه تهران قانون بهره‌وری اجرایی نشده است، گفت: به‌دلیل کمبود نیروهای پرستاری در مراکز درمانی حاشیه تهران این قانون هنوز اجرایی نشده است. خیلی از پرستاران گرایش به کار در مراکز درمانی خصوصی و داخل شهر تهران را دارند و کمتر برای حضور در مراکز درمانی حاشیه شهر تمایل به کار دارند. مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا پرستاری به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود، گفت: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرستاران در سال 68 به تصویب رسیده ولی هنوز اجرایی نشده است. به‌گفته جمالیان پرستاران باید جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شوند و از مزایای آن بهره‌مند گردند. فارس نوشت؛ مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی در سال آینده برنامه‌های خوبی برای کادر پرستاری خود دارد.

وضعیت بهتر می‌شود

با وجود اینکه مسئولان صنفی پرستاران وضعیت این قشر از جامعه را چندان مناسب نمی‌دانند، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: با توجه به بودجه سال آینده وزارت بهداشت که در آن 500 میلیارد تومان برای حق جذب درنظر گرفته شده است، بسیاری از مشکلات این قشر حل خواهد شد. عبدالرحمان رستمیان همچنین درباره تحمیل اضافه‌کاری به پرستاران می گوید: این موضوع صحت دارد و دلیل آن کمبود پرستار است. به‌گفته او علاوه بر اینکه بیمارستان‌ها به‌قدر کافی پرستار ندارند، بسیاری از تحصیلکردگان پرستاری نیز علاقه‌ای به کارکردن در این رشته ندارند چنانکه، در استخدام‌ها متقاضیان کمتر از حد لازم هستند.

این نماینده مجلس در توضیح این شرایط می‌گوید: علاوه بر سختی کار پرستاری، شرایط شغلی آنها نیز چندان مساعد نیست. برای اینکه به اندازه کافی پرستار داشته باشیم، لازم است شرایط کاری آنها را بهبود ببخشیم و این بسته به بودجه و برنامه‌ریزی در این زمینه است. او با تاکید بر اینکه با تصمیم دولت و مجلس وضعیت بهداشت و درمان بهبود می‌یابد، تصریح می‌کند: بهداشت و درمان از اولویت‌های پایین به اولویت‌های بالاتر ارتقا پیدا کرده است. این تصمیم بسیار خوب بوده و باعث شده بودجه بیشتری به این امر اختصاص پیدا کند. به همین دلیل امیدواریم سال آینده تاخیر در پرداخت‌های کارکنان بهداشت و درمان کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha