شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

آژیر قرمز «آسیب‌های اجتماعی»

سلامت نیوز : یک نظریه اثبات شده می‌گوید اگر در جامعه‌ای اختلاف طبقاتی یا مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، می‌توان پس از مدتی با ارائه راهکارهای عملی و تدابیر ویژه‌ای، آن جامعه را از مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی نجات داد، اما همین نظریه معتقد است اگر در جامعه‌ای آسیب‌ها و بویژه آسیب‌های مرتبط با سلامت رفتاری و اجتماعی مردم روز به روز افزایش یابد و به اصطلاح کفه ترازوی آسیب‌های سلامت اجتماعی هر روز سنگین‌تر از روز قبل شود و چنانچه راهکار عملی برای پیشگیری، مهار و درمان آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد، جامعه از روال طبیعی خارج شده و در شرایطی قرار می‌گیرد که دیگر بازگشت به گذشته امکانپذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ شرایط روز جامعه ایران هم مصداق همان کفه ترازویی است که هر چه جلوتر می‌رویم، کفه آسیب‌های مرتبط با سلامت اجتماعی سنگین‌تر می‌شود. این در حالی است که کفه ترازوی آسیب‌های اجتماعی در ایران در چند سال گذشته متنوع شده است و در آن همه نوع آسیب اجتماعی مشاهده می‌شود. مصداق بارز این گفتار شرایط روز جامعه و آمار و ارقامی از آسیب‌های اجتماعی است که هر از چند گاهی از زبان مدیران مرتبط با این موضوع اعلام می‌شود.

بی‌برنامگی، نگرانی اصلی کارشناسان
به باور بسیاری از کارشناسان، شرایط جامعه ایران از نظر آسیب‌های اجتماعی به‌گونه‌ای شده است که با وجود سازمان‌ها و دستگاه‌های تصمیم‌گیر متعدد و گوناگون درکشور، شاهد یک برنامه مدون و حساب‌شده برای پیشگیری و مهار آسیب‌های اجتماعی نیستیم و قطار برنامه‌های مقابله با انواع آسیب‌ها بدون برنامه و مسیرمشخص در حال حرکت است؛ موضوعی که به تازگی در «کنگره ملی روانشناسی اجتماعی» هم مورد تاکید کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

 سلامت اجتماعی متولی ندارد
به گفته امیر حسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، سلامت اجتماعی در ایران متولی مشخصی ندارد و اعتیاد، فرار مغزها، فاصله طبقاتی و بیماری‌های غیر واگیر، تهدیدهای اصلی هستند. این نماینده مجلس در سخنانی در کنگره ملی روانشناسان اجتماعی با بیان این مطلب افزود: حوزه سلامت اجتماعی به یک متولی واحد نیاز دارد که جای آن در جامعه خالی است. به باور امیر حسین قاضی‌زاده، تاکنون نگاه به سلامت اجتماعی یا با رویکرد جامعه‌شناسانه یا بهداشتی و درمانی بوده است و روانشناسی اجتماعی نادیده گرفته شده است. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تهدیدهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: در این گزارش به 6 تهدید اجتماعی از جمله اعتیاد، فرار مغزها، فاصله طبقاتی، بیماری و ... اشاره شد که نظام اجتماعی را به خطر می‌اندازد.

 آسیب‌ها هر روز بیشتر از دیروز
اما در همین باره مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم در سخنانی در این همایش گفته است: در حال حاضر برنامه‌ای برای بهبود سلامت اجتماعی ایرانیان نداریم و آسیب‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود. به گفته بهزاد دماری، یکی از راه‌های ارتقای سلامت مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری بر سلامت اجتماعی است که متاسفانه در این زمینه هیچ برنامه‌ریزی مدون و مشخصی نداریم. بنابر اظهارات وی، روز به روز شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی همچون فقر، بیکاری و ترک تحصیل هستیم و این به این دلیل است که برنامه‌ریزی مدونی برای بهبود سلامت اجتماعی مردم نداریم.

وی معتقد است نباید منتظر بمانیم که تنها بخش‌های دولتی برای رفع معضلات و توجه به سلامت اجتماعی اقدامی انجام دهند. به باور مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، پرداختن به مقوله سلامت اجتماعی برای مردم هم تکلیف است، هم حق مردم و برای ارتقای این رشته هم به مشارکت مردم و هم سیاستگذاران نیاز است. دماری با بیان اینکه سلامت اجتماعی متولی بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه، وزارت بهداشت و درمان و شورایعالی انقلاب فرهنگی از جمله متولی‌های این حوزه هستند که این موضوع باعث شده کار بهینه‌ای صورت نگیرد.

 رتبه 150 ایران در سلامت اجتماعی
جالب اینجاست که طبق اخباری که مدتی پیش منتشرشد، در حال حاضر با توجه به تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی لگاتوم در زمینه سلامت اجتماعی میان 150 کشور دنیا، ایران در این تحقیق در رتبه 104 جای گرفته است. مجید صفاری‌نیا رئیس انجمن روانشناسان ایران با بیان این مطلب گفته است: «براساس تحقیق به عمل آمده توسط این موسسه، کشورهای نروژ، فنلاند و دانمارک در رتبه اول این تحقیق جای گرفته‌اند. همچنین کشور افغانستان در رتبه 149 و کشور آفریقای مرکزی در رتبه 150 و درواقع پایین‌ترین جایگاه قرار دارند.» به گفته صفاری‌نیا، اگر در جامعه‌ای سلامت اجتماعی پایین آید در واقع در این جامعه معضلاتی همچون فقر، تکدی‌گری، طلاق، کلاهبرداری و موارد اینچنینی بیشتر دیده می‌شود.

 این گزارش ادامه دارد
گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع سلامت اجتماعی در کشور، گروه اجتماعی روزنامه «وطن امروز» در روزهای آینده مطالب مهمی درباره واقعیت‌های آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور را منتشر خواهد کرد و به بررسی و واکاوی این آسیب‌ها و دلایل افزایش آنها خواهد پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha