عضو تیم تحقیقاتی پروژه داروی آنژی پارس گفت: مراحل ثبت بین المللی داروی آنژی پارس به نام محققان ایرانی پدید آورنده این دارو پیش از اعلام عمومی آن آغاز شده است و تا چند ماه آینده این مراحل تکمیل می شود.

دکتر رامین حشمت - عضو تیم تحقیقاتی پروژه های دارویی آیمود و آنژی پارس در گفتگو با مهر افزود: مراحل اولیه و تشکیل پرونده ثبت پتنت داروی آنژی پارس آذرماه سال گذشته در سازمان مالیکت معنوی اروپا آغاز شد و به دلیل اینکه این سازمان مدتی را به بررسی نوآوری محصول می پردازد، امیدواریم تا چند ماه آینده ثبت بین المللی این دارو تکمیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پیش از این نیز داروی آیمود به نام جمهوری اسلامی ایران در سازمان مالیکت معنوی اروپا به ثبت رسیده است.

وی در خصوص علت طولانی بودن روند ثبت بین المللی خاطرنشان کرد: در این سازمان با جستجو در مراکز ثبت نوآوری و اکتشافات، این موضوع مورد توجه قرار می گیرد که آیا نوآوری و کشف مورد نظر در گذشته در جای دیگری نیز ثبت شده است یا خیر.

حشمت تأکید کرد: البته یک کشف و نوآوری مهم علمی از همان ابتدا به عنوان پروژه اختصاصی آن کشور مطرح می شود و تنها مراحل اجرایی و حقوقی آن چند ماهی به طول می انجامد.

وی با اشاره به سایر فعالیتهایی که گروه تحقیقاتی پروژه های دارویی آیمود و آنژی پارس در حال انجام آن هستند، گفت: محققان این پروژه ها در حال تحقیق بر روی کاربرد این دارو در بیماریهای دیگر، فرم های دیگر دارویی از این دو دارو و ترکیبات جدید دارویی برای کاربرد در بیماریهای مختلف هستند، که به نتایج خوبی نیز دست یافته اند.

عضو تیم تحقیقاتی پروژه های دارویی آیمود و آنژی پارس در خصوص فرم های مختلف این داروها خاطرنشان کرد: داروی آیمود به فرم تزریقی و داروی آنژی پارس نیز به فرمهای تزریقی، موضعی و خوراکی تولید شده است و با توجه به مجوز وزارت بهداشت و اثرات بالایی که از دو فرم خوراکی و موضعی دیده شد، ترجیح با استفاده از این دو فرم بوده است.

وی با انتقاد از محدودیت های تحقیقاتی که به واسطه کمبود منابع مالی ایجاد شده است، گفت: روند تحقیقات طولانی مدت و هزینه بر است و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که برای ایده های جدیدی که می تواند بر اساس این پروژه های شکل گیرد باید بستر مناسبی فراهم شد اما متاسفانه به دلیل مسائل مالی و اعتباری این پروژه های تحقیقات معطل مانده است.

حشمت خاطرنشان کرد: روند تحقیقات باید ادامه یابد و در ادامه نیز مورد حمایت قرار گیرد و تنها در این صورت است که یک پروژه تنها به یک محصول محدود نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha