توانمند‌سازی زنان به گرسنگی پایان خواهد داد

سلامت نیوز : هرساله برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد جهت کمک به بیش از 11 میلیون دانش آموز دختر برای رفتن به مدرسه غذا فراهم می آورد. همچنین با ارائه کمک ‌های غذایی به حدود 3 میلیون نفر از زنان آسیب پذیر نیازهای تغذیه ای آنها  را تامین می کند. امسال در روز جهانی زن (8 مارس)،  WFPبه اهمیت نقش زنان در پیشبرد تلاش های جهانی در پایان بخشیدن به گرسنگی می پردازد.

به گزارش سلامت نیوز ؛خانم ارتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: " توانمند ساختن زنان برای داشتن انتخاب در زندگیشان، یکی از نخستین گام هاییست که ما را به داشتن جهانی عاری از گرسنگی نزدیک می سازد. در هر کشوری که WFP در آن

فعالیت می کند، زنان در محوریت برنامه های مبارزه با مشکل ناامنی غذایی و کمبود تغذیه ای قرار دارند. ما با زنان کشاورز، تاجر، بهورز و آشپز مدارس همکاری نموده و به میلیون‌ها دانش آموز دختر، زنان باردار و شیرده  خدمات ارائه می دهیم."     

شعار امسال سازمان ملل متحد در روز جهانی زن "تساوی حقوق زنان باعث پیشرفت همه خواهد شد" است که به اهمیت این موضوع می پردازد. نمونه ای از برنامه های WFP که بر توانمندسازی زنان تمرکز دارد "خرید برای پیشرفت" است. این برنامه ابتکاریست که به کشاورزان خرد، خصوصا زنان، کمک می‌کند تا با تولید غذا به منظور فروش در بازارهای رقابتی  و استفاده در برنامه های WFP، به فعالیت بپردازند.

در ایران، WFP برای تشویق تحصیل دختران و توانمندسازی زنان پناهنده ساکن مهمانشهر‌ها برنامه‌هایی در حال اجرا دارد. ایران بیش از سه دهه است که پذیرای دومین جمعیت پناهنده در جهان می باشد. این سازمان، به 30 هزار نفر از آسیب پذیر‌ترین پناهندگان افغان و عراقی ساکن مهمانشهرها کمک های غذایی ارائه می نماید که 50 در صد این جمعیت را زنان و دختران تشکیل می دهند.

خانم نگار گرامی، نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت: "WFP از طریق ارائه بسته های تشویقی "روغن برای تحصیل" به دانش آموزان دختر،خانواده‌ها را برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه ترغیب می‌نماید. ما برای تشویق بیشتر زنان جهت ایفای نقشی فعال تر در جامعه شان، آنها را در فعالیت‌های مختلف درگیر می‌نماییم. به طور مثال، صدور کارت دریافت جیره غذایی به نام زنان  در تمامی مهمانشهرها و همچنین انتخاب آنها به عنوان نماینده برای حضور در شورای پناهندگان در برخی از مهمانشهرها از دیگر برنامه هاییست که WFP در این راستا به آن  می‌پردازد."

طبق گزارش آژانس همکار WFP، سازمان خوار و  بار و کشاورزی (FAO)، پیش بینی می شود که از بین بردن شکاف جنسیتی در کشاورزان از طریق در اختیار نهادن منابع بیشتر به کشاورزان زن، تعداد گرسنگان دنیا به میزان 100میلیون نفر کاهش خواهد یافت. بنا به گزارش منتشر شده  "وضعیت غذا و کشاورزی 2011-2010" می توان دریافت که اگر دسترسی زنان به زمین های کشاورزی، اعتبارات، ابزار مناسب و دانه مورد نیاز محدود نبود، تولیدات کشاورزی بیشتر می شد.
 
برنامه جهانی غذا، بزرگترین سازمان  بشردوستانه  دنیا در مبارزه  با گرسنگی  است. این سازمان به طور میانگین  به بیش از 90 میلیون نفر در 80  کشور دنیا کمک های غذائی می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha