شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 107225

بیشتر زنان قربانی ایدز هستند

سلامت نیوز : همه جای دنیا به ایدز به عنوان یك تئوری كوه‌یخی نگاه می‌كنند و برطبق نظریه WHO میزان مبتلایان به HIV را 10 برابر بیماران ایدزی محاسبه می‌كنند. مهم‌ترین علت جهش در ایدز زنان به تغییرات كلی اپیدمیولوژی در ایران برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ تا چند سال پیش راه اصلی شیوع HIV در ایران تزریق بود و معتادان تزریقی جامعه در صف اول بودند ولی در حال حاضر به این دلیل كه شكل انتقال تغییر كرده و رفتارهای جنسی پرخطر علت اصلی این بیماری است می‌توان گفت زنانی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند قربانی هستند. زیرا معمولا ابتلای این افراد بیشتر از طریق همسران‌شان صورت می‌گیرد و در واقع بدون آنكه در رابطه غیرطبیعی شركت داشته باشند، دچار این بیماری می‌شوند. موادمخدر صنعتی یا محرك باعث می‌شود رفتارهای پرخطر جنسی شیوع بیشتری پیدا كند.

مهم‌ترین مسئله در HIV پیشگیری و آموزش است. در مورد رفتارهای ناسالم و پرخطر جنسی باید آموزش‌های ویژه به نسل جوان داده شود و در چارچوب ارزش‌های خانواده و توحیدی كه به آن اعتقاد داریم و آموزش از خانه برای نوجوانان شروع شود. سن شروع روابط متعارف در خیلی از موارد تا سن دبیرستان هم پایین می‌آید و این پیش‌آگهی خوبی برای ما ندارد. منتهی متاسفانه كسانی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند بیشتر در خانواده‌های پاتولوژیك و پرآسیبی هستند و خانواده كانون مناسبی برای انتقال ارزش‌ها نیست. بنابراین در كنار آن لازم است كه حداقل آموزش‌ها را در دبیرستان و مدارس داشته باشیم. روش‌ و ابزارهای كمرنگ كردن تزریق و رفتارهای پرخطر را در اختیار افراد قرار دهیم. ولی این امر باید به نحوی صورت گیرد كه ارزش‌ و حرمت‌های خانوادگی حفظ شود.


دكتر سیامك مره‌صدق

عضو كمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha