شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 107230

درمان آلرژی پوست به نور خورشید

سلامت نیوز : در بیشتر موارد، پزشک با نگاه کردن به پوست شما، به راحتی آلرژی به نور خورشید را تشخیص می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اما اگر این مشکل با مشاهده پوستی معلوم نشود، آزمایشات زیر برای تشخیص آن انجام می‌شود:

1- آزمایش نور ماورای‌بنفش: این آزمایش را آزمایش نوری هم می‌گویند. در این آزمایش، واکنش پوست را به طول موج‌های متفاوت نور ماورای بنفش که از لامپ مخصوصی می‌تابد، می‌سنجند. تعیین نوع خاص نور ماورای بنفشی که باعث حساسیت می‌شود می‌تواند معلوم کند که شما به نور خورشید حساسیت دارید یا نه.

2- آزمایش patch Photo: این آزمایش نشان می‌دهد که آیا حساسیت خورشیدی شما در اثر مواد حساسیت زای مورد استفاده روی پوست، قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب است یا خیر. در این آزمایش، تکه‌های مساوی از یک محرک شایع آلرژی خورشیدی روی پوست بدن و بیشتر روی پشت قرار می‌گیرد. یک روز بعد، روی یکی از این قسمت‌های بدن، مقدار مشخصی از اشعه ماورای بنفش از یک لامپ خورشیدی تابیده می‌شود. اگر حساسیت فقط روی قسمتی از بدن که مورد تابش قرار گرفته بود، بروز کند، احتمالا به دلیل ماده‌ای است که روی پوست قرار داده شده بود.

3- آزمایش خون و نمونه‌برداری از پوست: این آزمایشات معمولا مورد نیاز نیستند. اما اگر پزشک احتمال بدهد که علائم پوستی شما در اثر یک بیماری مثل لوپوس ایجاد شده است و مربوط به آلرژی نور خورشید نیست، این آزمایشات را تجویز می‌کند. در این آزمایشات، نمونه‌ای از خون یا پوست بدن برای انجام بررسی‌های بیشتر در آزمایشگاه از فرد گرفته می‌شود.

راه‌های جلوگیری از آلرژی

1- زیر نور شدید آفتاب قرار نگیرید.ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که شدت تابش نور خورشید بیشتر است، بیرون نروید (زیر نور آفتاب نباشید).

2- زیاد زیر نور خورشید نمانید.بیشتر افراد زمانی که زیاد زیر نور خورشید، به خصوص در فصل بهار یا تابستان قرار می‌گیرند، دچار آلرژی به نور خورشید می‌شوند. لذا به تدریج زمان بیرون بودن از منزل را افزایش دهید تا سلول‌های پوستی شما فرصت داشته باشند که به نور خورشید عادت کنند و حساسیت نشان ندهند.

3- عینک آفتابی بزنید و لباس‌های پوشیده بپوشید. لباس آستین بلند بپوشید. به کودکان شلوارک و دامن نپوشانید تا پاهایشان بیرون نباشد. عینک آفتابی بزنید. کلاه لبه دار یا سایه‌بان روی سرتان بگذارید تا آفتاب به صورت شما نتابد. از پوشیدن لباس نازک و یا دارای بافت شل خودداری کنید، زیرا اشعه ماورای بنفش از این نوع لباس‌ها می‌گذرد و به پوست می‌رسد.

4- کرم ضدآفتاب بزنید. قبل از بیرون رفتن از منزل، کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بیشتر به پوست خود بمالید و اگر زیر نور آفتاب هستید، هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید (مجددا به پوستتان بمالید).

راه‌های درمان آلرژی

درمان آلرژی به نور خورشید بستگی به نوع آلرژی شما دارد. در مواد خفیف، با پرهیز از قرار گرفتن زیر نور آفتاب برای چند روز، علائم شما از بین می‌روند و نیاز به درمان خاصی نیست.

داروها

شما می‌توانید با تجویز پزشک از پمادهای کورتونی برای بهبود مشکل پوستی خود استفاده کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است مصرف قرص‌های کورتونی مثل پردنیزون را برای مدت کوتاهی برای شما تجویز کند. داروهای بیماری مالاریا، هیدروکسی کلروکوئین، ممکن است علائم برخی از انواع آلرژی به نور خورشید را بهبود دهد. البته هر نوع دارویی را فقط باید با تجویز پزشک مصرف کنید، نه به طور خود سرانه.

روش‌های درمانی

اگر آلرژی شما به نور خورشید شدید باشد، پزشک توصیه می‌کند به تدریج در هر بهار، پوست خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. در روش فتوتراپی (نور درمانی)، نور ماورای بنفش از یک لامپ مخصوص روی قسمت‌هایی از بدن که اغلب در معرض تابش نور خورشید است (مثل صورت) تابیده می‌شود. این روش درمانی طی یک دوره چند هفته‌ای و به میزان چند بار در هفته انجام می‌شود.

درمان‌های خانگی

1- تا حد امکان از نور آفتاب دوری کنید. اگر پوست دچار آلرژی کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، علائم آلرژی طی چند ساعت تا یکی دو روز سریعا بهبود می‌یابد.

2- از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کردن پوست با کرم‌ها و لوسیون ها، مشکل پوستی ناشی از خشکی و پوسته پوسته شدن را تسکین می‌دهد.

3- از درمان‌های خانگی تسکین دهنده استفاده کنید. درمان‌های خانگی مثل کرم کالامین یا کرم آلوئه ورا برای بهبود آلرژی پوستی مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha