شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 107236

موادشوینده را هرگز با هم ترکیب نکنید

سلامت نیوز : رئیس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با توصیه اکید به پرهیز از ترکیب کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لک بر با یکدیگر، گفت: بخارات و گازهای ناشی از ترکیب مواد شوینده شیمیایی بسیار سمی و خفه کننده است.

دکتر طلعت قانع در گفت‌وگو با (ایسنا)، به ارائه توصیه‌هایی پیرامون نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها در منزل پرداخت و ضمن تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی به هنگام کار با مواد شوینده در ایام خانه تکانی اظهار کرد: بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهرنمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک‌ کن، سموم حشره‌کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

وی ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با توصیه اکید به پرهیز از ترکیب کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لک بر با یکدیگر گفت: بخارات و گازهای ناشی از ترکیب مواد شوینده شیمیایی بسیار سمی و خفه کننده است.

قانع افزود: همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

وی با بیان اینکه باید کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار داد، عنوان کرد: ممکن است داخل این کیسه‌ها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: در صورتی که کودک شما ماده‌ای غیر خوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس 115و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره 1490 تماس بگیرید.

قانع همچنین با تاکید بر اینکه باید محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها خصوصاً شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کرد، گفت: هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگه‌داری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha