شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 107242

سلامت نیوز : رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به اچ آی وی، گفت: بر اساس تحلیل کارشناسان افزایش دانش و آگاهی جمعیت عمومی بویژه جوانان و نوجوانان نسبت به بیماری ایدز ضروری است و این امر یکی از اولویت ها به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ دکتر عباس صداقت در حاشیه برگزاری اولین کارگاه کشوری پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد ویژه زنان عضو باشگاههای مثبت، افزود: از این رو به رسانه ها و سازمانهایی که در این رابطه مسئولیت و ماموریت دارند همانند آموزش و پرورش توصیه می کنیم برنامه های خود را در این رابطه زیادتر کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اطلاعات جوانها در زمینه رعایت و راههای پیشگیری از بیماری ایدز بسیار پایین است.

صداقت با اشاره به همه گیری موج سوم اچ آی وی در جامعه، گفت: موظف هستیم برنامه هایمان را اولویت بندی کنیم.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در ادامه راه اندازی مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر را از اولویتهای وزارت بهداشت مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در حال حاضر 30 مرکز در سطح کشور در این زمینه فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: از سیاستهای دیگر وزارت بهداشت افزایش دسترسی به مشاوره و آزمایش اچ آی وی بود که وزارت بهداشت توانست به طور جدی از اوایل امسال تست تشخیص سریع اچ آی وی را در دانشگاههای علوم پزشکی حتی در بخش های غیر دولتی و خصوصی با دستور العمل مشخص در سراسر کشور ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر آمارها نشان دهنده این است که دسترسی افزایش یافته است و با این رویکرد فکر می کنیم دسترسی مناسبی را برای افرادی که مبتلا هستند و از وضعیت خودشان خبر ندارند فراهم کرده ایم.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: پیشگیری از انتقال اچی آی وی از مادران مبتلا به نوزاد سیاست بسیار مهمی است که می توان ادعا کرد در زمینه اجرایی شدن آن جزء اولین کشورهایی در منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه هستیم که این سیاست را به طور جامع دیدیم و آن را در کشور پیاده می کنیم.

صداقت در ادامه ضمن هشدار در رابطه با شیوع مصرف روانگردانها و مواد محرک صنعتی بویژه در بین جوانان و زنان، اظهار داشت: مصرف این مواد با ترفندهای مختلف از جمله تناسب اندام در بین زنان، افزایش تمرکز، افزایش قدرت برقراری روابط و افزایش اعتماد به نفس در کشور صورت می گیرد.

وی بیان کرد: مواد محرک و روانگردانی که در جامعه امروز به عنوان شیشه، کریستال و یا قرصهای اکستازی معروف است، علاوه بر آثار بسیار مخربی که بر سیستم اعصاب و روان فرد می گذارد زندگی او را به اختلال می کشاند.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت گفت: ما اعتقاد داریم باید جامعه و جوان سالمی داشته باشیم و جوانان باید بدانند چگونه خودشان را از مخاطراتی که در محیطشان وجود دارد مراقبت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت بهداشت توانسته در همه استانهای کشور حداقل یک مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری راه اندازی کند و شماره تلفن و آدرس این مراکز در اطلاعات 118 همان استان ثبت شده و قابل دسترسی است و تمامی خدمات مشاوره آزمایش اچی آی وی، خدمات مراقبت اچ آی وی و بیماریهای آمیزشی در این مراکز رایگان و محرمانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha