استان ایلام از آن دست استانهایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده است و مناظر طبیعی آن را دیده است اما این استان با آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت، شهرها و مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که می تواندتجربه ی جدیدی برای شمامسافران نوروزی به ارمغان آورد.

عکس/زیبایی های ایلام نمک گیرتان می کند!

سلامت نیوز: استان ایلام از آن دست استانهایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده است و مناظر طبیعی آن را دیده است اما این استان با آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت، شهرها و مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که می تواند تجربه جدیدی برای شمامسافران نوروزی به ارمغان آورد.

بگذارید ایلام نمک گیرتان کند!

ایلام را با طبیعت سرسبزش می شناسند. طبیعت 7 رنگی که جاذبه های آبی و کوهستانی و جنگلی را یک جا به میهمانانش هدیه می کند! اگر گذارتان به غرب کشور افتاد حتی برای یک شب هم که شده در ایلام اقامت کنید. این استان کوچک آنقدر جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی دارد که میزبانی خوبی از شما به عمل آورد! البته اگر زیبایی های این استان زیر زبانتان مزه داد و هوس کردید چند روز بیشتر میهمان این شهر باشید تعجب نکنید. زیبایی های ایلام همه مسافران را نمک گیر می کند!

دوقلوهای ایلامی  

دریاچه دوگانه سیاه گاو در ایلام

اگر به ایلام سفر می کنید، برنامه هایتان را طوری پس و پیش کنید که لااقل یک روز را به دیدن دوقلوهای این استان بروید! دریاچه‌های دوقلوی آبدانان که به نام «دوگانه سیاه گاو» معروف هستند، در فاصله 8 کیلومتری سراب باغ آبدانان قرار دارند. جایی میان دشت ها و کوه های مرتفعی که با گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آب، منظره ای رویایی را شکل داده اند. شاید به همین دلیل است که بیشتری کسانی که حداقل یک بار پایشان به دوگانه سیاه گاو رسیده، این دو دریاچه را از نادرترین پدیده‌های طبیعی ایران می دانند.

این دو دریاچه طوری کنار هم قرار گرفته اند که با كانالی طبیعی به عرض 8 متر، عمق 4 متر و طول 70 متر با هم ارتباط دارند. زلالی آب دوقلوهای ایلام به حدی است که اگر کنار این دریاچه ها بایستید می توانید تا عمق 30 متری شان را هم به چشم ببینید! طوری که انگار بالای آكواریوم غول پیکری ایستاده اید که هیچ کدام پر از ماهی های رنگارنگ آن نمی توانند از چشم شما پنهان بمانند! 

قلعه های ایلام

قلعه های ایلام

اگر طرفدار بناهای تاریخی هستید قلعه والی ایلام را از دست ندهید. قلعه 4 هزار متری والی یکی از مهم ترین بناهای قاجار است که در سال 1326 قمری توسط غلامرضا خان والی بر روی تپه ای به نام چغا میرگ ساخته شده است. این قلعه پستوهای زیادی دارد که از حرم سرا، شاهنشین و اتاق آیینه جدا شده اند و زندان بزرگی هم در زیر زمین این قلعه به چشم می خورد. قلعه سه در ورودی در قسمت شرق، غرب و جنوب دارد که در اصلی آن در قسمت جنوبی اش قرار گرفته و بقیه درها برای رفت و آمدهای خصوصی مورد استفاده قرار می گرفتند. 

سنگ نوشته آشوری گل گل ملكشاهی 

سنگ نوشته گل گل ملکشاهی در ایلام

این اثر در 8 كیلومتری شهر ملكشاهی شهرستان مهران و بر دیوار شرقی تنگه كوچكی كه روستای گل گل در دهانه آن استقرار یافته قرار دارد.

شهر تاریخی سیروان

شهر تاریخی سیروان

شهر تاریخی سیروان یکی دیگر از شهرهای ساسانی استان ایلام است که در شهرستان شیروان چرداول قرار گرفته است. این شهر مرکز ایالت ماسبذان بوده که آثار معماری و بناهای آن کاملاْ مشهود است.اگه گذرتان به این منطقه افتادحتما از بناهای تاریخی این منطقه بازدیدو از آب و هوای خوب آن لذت ببرید.

دره شهر و شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره یكی از شهرهای تاریخی استان ایلام است كه در حاشیه غربی شهر دره شهر واقع شده است. كاووش در این شهر گچبریهای منحصر به فردی از بناهای این شهر تاریخی بدست آمد كه در نوع خود بی نظریند. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مركز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانكدك بوده است.

روستای زنجیره علیا

توصیه می کنیم در سفری که به ایلام دارید دیدن طبیعت زیبای روستای قدیمی زنجیره علیا را از دست ندهید. این روستا در 40 کیلومتری مرکز استان(ایلام) قرار دارد و از طریق شهر سرابله و شباب با جاده ای آسفالت قابل دسترسی است. 

جاذبه های گردشگری زنجیره علیا
از مهمترین جاذبه های گردشگری روستای زنجیره علیا می توان به تفرجگاه بانکول و خرمه،حواشی رودخانه زنجیره و دره های بالادست آن اشاره کرد.چشمه های دره بالادست روستای زنجیره از دیگر جاذبه های طبیعی روستا به شمار می رود که در بهار و تابستان، به محل مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت گردشگران تبدیل می شود. تنگ باستانی زنجیره و همچنین بنای امامزاده پیرحسین از جمله آثار و جاذبه های تاریخی و مذهبی روستا به شمار می روند و قدمتی طولانی دارند.

کوه خرمه 

کوه خرمه در روستای زنجیره علیا

شکوه معماری ساسانی

آتشكده سیاهگل یكی از آثار دوره شكوهمند ساسانی است كه در 25 كیلومتری شهرستان ایوان و در منطقه‌ای به همین نام در حاشیه جنوبی رودخانه پرآب گنگیر قرار گرفته است.این اثر سالم‌ترین آتشكده شناسایی شده استان ایلام است كه در نوع خود بی‌نظیر و از اهمیت زیادی در مطالعات باستان‌شناسی برخوردار است. آتشكده دارای چهار پایه و یك سقف گنبدی و نیز در اطراف دارای راهروی جهت نیایش است كه متأسفانه در سالهای اخیر بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است و فقط آثاری از این راهرو وجود دارد.

آتشکده سیاهگل

منطقه تفریحی توریستی کلم

منطقه تفریحی توریستی کلم

 منطقه تفریحی ـ توریستی كلم با برخوداری از آب و هوایی بسیار متنوع و مناسب، آب فراوان و جنگلهای سرسبز و زیبا با چشم اندازی كوهستانی به عنوان منطقه نمونه گردشگری شناخته شده است. این منطقه در مسیر جاده قدیم ایلام ـ دره‌شهر قرار دارد.

آبشار دربند

آبشار دربند

آبشار دربند در فاصله 38 کیلومتری غرب دره شهر واقع شده است. مسیر فرعی دسترسی به آن از جاده دره شهر به ایلام و از نزدیکی شهر کوچک بدره جدا می‌شود که 4 کیلومتر طول دارد و در کنار آن لوله‌های انتقال آب از تصفیه‌خانه دربند جهت استفاده شرب اهالی منطقه کشیده شده است. دره زیبای دربند از طبیعتی غنی و بکر و حیات وحشی متنوع برخوردار است.

سوغات ایلام

استان ایلام با داشتن سوغات محلی متعدد از جمله شیرینی بژی برساق و گلیم نقش برجسته در ایام نوروز به استقبال گردشگران می رود.استان ایلام از گذشته تاکنون با داشتن خوراکی های محلی و صنایع دستی که زاییده هنر دست زنان و مردان این مرز و بوم است مشهور بوده است.این استان دارای سوغات فراوانی در بخشهای مختلف است که شیرینی خوشمزه بژی برساق مهمترین آن است.

بژی برساق ایلام

بژی برساق هنر دستان زنان ایلامی است که متاسفانه تاکنون در کشور به خوبی معرفی نشده است و به عنوان سوغات استان در کشور شناخته شده نیست.علاوه بر خوراکی ها، صنایع دستی یکی از مهمترین سوغات استان ایلام است که سرآمد این سوغات گلیم نقش برجسته ایلام است.در حال حاضر زنان و مردان استان ایلام هنرهای بسیار زییایی خلق می کنند که در راس آنها گلیم نقش برجسته و فرش دستبافت قرار دارد.

گلیم نقش برجسته ایلام

این استان از گذشته تاکنون جایگاه صنایع دستی متعددی بوده است و در حال حاضر اکثر هنرهای دستی در این استان جریان دارند.گلیم نقش برجسته مهمترین صنعت صنایع دستی استان ایلام به شمار می رود که از نقش و کیفیت بالایی برخوردار است و مسافران و گردشگران می توانند از آن به عنوان سوغات استان خریداری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha