شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

سلامت نیوز : بین اندیشه خوب و عمل خوب اختلاف وجود دارد، کمتر کسی است که در طبقه‌بندی و تفکیک اعمال خوب و نیک از بد و شر، شک و شبهه‌ای داشته باشد، اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، همه اندیشه خوب و نیک را به مرحله اجرا نمی‌گذاریم. به عبارت دیگر همه می‌دانیم که اهدای خون عملی خوب و پسندیده است که جان همنوعان و از جمله خود و خانواده‌مان را ممکن است نجات دهد، اما معدودی از افراد جامعه این اندیشه خوب را به عمل تبدیل و کار و زندگی را رها و وقت طلایی خود را صرف طی مسیر  صف اهدای خون، تکمیل پرسشنامه، مصاحبه با پزشک، تحمل سوزن می‌کنند و اهدای 450سی سی از مایه حیاتی خود با دیگران را به شراکت می‌گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ در یک مطالعه پژوهشی نشان داده شده است که از میان جامعه مورد پژوهش که درباره اهدای خون تحت مطالعه قرار گرفته‌اند از 100 درصد افرادی که اندیشه اهدای خون را داشته‌اند تنها 5 درصد به آن عمل می‌کنند. به عبارت دیگر اهداکنندگان خون افراد خاص و عملگرا هستند. افرادی که بدون هیچگونه چشمداشتی خون خود را هدیه می‌دهند، کسانی هستند که در فعالیت‌های اجتماعی دیگر هم نقش فعالی دارند، به بیان دیگر یک اهداکننده خون اگر توان مالی داشته باشد، به طور قطع یک خیر مدرسه ساز و فعال اجتماعی است، اگر بحرانی در کشور و جامعه به وجود آید، این اهداکننده خون است که در صف کمک به هموطنان است.

با ادبیات دیگر اگر خواسته باشیم خیرخواهی و نیکی را در جامعه گسترش دهیم، اگر می‌خواهیم مسائل جامعه را بر اساس حس تعامل و همدلی و مشارکت‌های اجتماعی مرتفع کنیم باید روی افرادی از جامعه که اندیشه نیک را به عمل تبدیل می‌کنند سرمایه‌گذاری کنیم. از همین رو است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، شهرداری‌ها در مقوله جذب اهدا‌کنندگان خون پیشگام هستند؛ چراکه با سرمایه‌گذاری روی این افراد می‌توانند حس مشارکت اجتماعی و شهروندی را گسترش دهند.

در ایران آموزش، جذب و حفظ اهداکنندگان خون از وظایف ذاتی سازمان انتقال خون ایران شمرده می‌شود که تشکیلاتی با نگاه و ساختار دولتی و با نگاه درمانگر است. در حالی که موضوع اهدا‌کنندگان بیش از آن که یک موضوع درمانی باشد، یک مقوله اجتماعی است و نیازمند مشارکت، راهنمایی وهدایت نخبگان جامعه شناسی، روانشناسی و مردم شناسی است. امید است با مشارکت نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور شاهد سرمایه‌گذاری ویژه در زمینه اهدای خون و استفاده از آن در تحول اجتماعی و فرهنگی جامعه و ایجاد حس همبستگی، همدلی و مشارکت اجتماعی باشیم.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha