شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 107247

سلامت نیوز :پیشنهاد می کنیم امسال نوروزسفربه استان سرسبزگیلان را از دست ندهید استان گیلان به عنوان یكی از زیباتــرین استان های كشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون ها نفر گردشگر به گیلان رو می آورند.

استان همیشه سرسبز گیلان از شمال به دریای خزر و كشورهای مستقل آذربایجان، از جنوب به استان زنجان و قزوین و رشته كوههای البرز از شرق به استان مازندران و از غرب و شمال غربی به استان اردبیل محدود است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است،‌ آن را از استان مازندران جدا می کند.

شهرستانهای این استان عبارتند از: آستارا، آستانه اشرفیه، املش، بندر انزلی، تالش، رشت، رضوانشهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت، فومن، لاهیجان، لنگرود، ماسال.

لاهیجان،عروس شهرگیلان 

لاهیجان

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در سطح ملی و حتی فراملی در بخش گردشگری سرآمد است.

این شهر ساخته‌شده بر سرزمینی هموار و جلگه‌ای است که حاصل رسوبات به جای مانده از رودهای گیلان است. از نظر موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی یکی از شهرهای مهم استان گیلان به شمار می‌رود و مدت‌ها مرکز بخش بیه‌پیش این استان بوده‌است.

تالاب انزلی


 

تالاب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانواران ایران محسوب می شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.

جنگل اسالم 

جنگل اسالم

جنگل اسالم در منطقه تالش در استان گیلان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی وجنگلی ایران بشمار می آید. جنگل اسالم مابین دو استان اردبیل و گیلان واقع شده است.

داماش

داماش

داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان ومنجیل جای گرفته است.

ماسوله

ماسوله

ماسوله شامل وسعتی معادل یکصد هکتار منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی، یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که هر ساله پذیرای ده ها هزار گردشگر می باشد. شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد در جهان شناخته شده است. ماسوله با کوهستان های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز، از توریستی ترین مناطق شمال ایران با جلوه های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قله ی شاه معلم در ماسوله با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه های کوهنوردی می باشد.

شیطان کوه

شیطان کوه

شیطان کوه کوهی است در شرق شهر لاهیجان، استان گیلان. منطقه ای سرسبز، دیدنی و خوش آب و هوا که در هر چهار فصل سال یکی از دلپذیرترین مناطق گردشگری ایران محسوب شده و تعطیلات و مسافرتی خاطره انگیز را برای شما رقم می زند.

شیطان کوه در روزگاران گذشته به شاه نشین کوه معروف بوده که برکه ای به عرض 200 متر و طول 70 متر در جلوی آن قرار داشت که برای ذخیره ی آب برای آبیاری از آن استفاده می شده است. امروزه این برکه به دریاچه ای مصنوعی بدل گشته، با جزیره ای در میان و عمارت زیبا و کوچکی که در جزیره خودنمایی می کند. این دریاچه محل تامین آب آبشاری مصنوعی اما بسیار زیبا و دیدنی است که از دل شیطان کوه می گذرد.

موزه رشت در استان گیلان

موزه رشت

ساختمان موزه رشت بنایی است با قدمتی 70 ساله که در زیرزمینی به وسعت 700 متر مربع و با زیربنای 560 متر مربع در خیابان طالقانی ( بیستون ) شهر رشت واقع شده است .

این بنا در گذشته به « میرزا حسین خان کسمایی » آزادیخواه ، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود و یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت و در سال 1349 هجری شمسی ، وزارت فرهنگ و هنر وقت آن را خریداری نمود . پس از تعمیرات لازم ، برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1367 با نام موزه ی شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اداره می شد . موزه رشت واقع در خیابان طالقانی ـ روبروی زایشگاه دکتر فامیلی می باشد . 

سرو هرزویل در استان گیلان

سروهزیل دراستان گیلان

سرو هرزویل با مختصات 4066947 عرض جغرافیایی و 360720 طول جغرافیایی در استان گیلان در محدوده شهر منجیل در دامنه ی کوه های شمالی جاده ی رشت - تهران که سرسبز از درختان زیتون و رزبین است ، واقع گردیده است .این سرو یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است . مساحتی در حدود ۰٫۶۲۵ کیلومتر مربع با حصار از بقیه منطقه جدا شده است و درخت سرو هرزویل در آن محدوده قرار دارد .

این درخت سرو تنومند ، با عمری بیش از هزار سال را ساکنان هرزویل « نظر کرده » می دانند . پس از زمین لرزه ۱۳۶۹ دهکده هرزویل به کنار سرو تاریخی نقل مکان کرده که این امر باعث نگرانی شدید گشته ، زیرا پساب و آلودگی های روزمره شهرک تاریخى هرزویل ممکن است ماندگاری درخت کهنسال را به خطر بیاندازند.

پل غازیان در استان گیلان

پل غازیان در استان گیلان

پل غازیان و پل انزلی از پل های ارتباطی در بندر انزلی از استان گیلان ایران محسوب می شوند.پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده‌است.

رشته خشکار،سوغات گیلان

رشته خشکار

رشته خشکار شیرینی سنتی گیلانی است.رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه گیلانیان است و امروزه نزد گردشگران و مسافرانی که به گیلان سفر می کنند از طرفداران خاصی برخوردار است و به یقین از طعم لذیذ و به یادماندنی این شیرینی سنتی نخواهند گذشت.

صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان

صنایع دستى به ویژه صنایع دستى روستایى نوعى فعالیت اقتصادى است كه آمیختگى شدید آن با سنت ها عادات و بینش سازندگان و همچنین تاثیر محسوس محیط جغرافیایى در این صنعت موجب تمایز آن از فرآورده هاى مى شود.در نقاط مختلف گیلان و با توجه به فرهنگ هر منطقه صنایع دستى خاصى رواج دارد از جمله:سفالگرى در املش و روستاى جیرده شفت، شال بافى كه ویژه تالش ها و گالش ها است. چوموش دوزى یا چارق دوزى كه در ماسوله رایج است. همچنین حصیر بافى و بامبو بافى، قالى و گلیم بافى و قلاب دوزى در مناطق مختلف استان رایج است.

صنایع چوبى استان و دست ساختهاى هنرمندان گیلانى بسیار مورد علاقه گردشگران است كه یكى از نمونهاى زیباى كارهاى چوبى، صندوق هاى مخصوصى به نام بولاكى است.

از دیگر سوغاتى هاى این استان مى توان به كلوچه لاهیجان و فومن، زیتون رودبار و برنج آستانه اشرفیه و چاى لاهیجان اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • nima ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام شهرستان صومعه سرا برای چه استانی هست؟