یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه کمبود بودجه به هیچ وجه بهانه ای برای عدم آموزش سلامت و بهداشت تلقی نمی شود، گفت:« اولویت اول وزارت بهداشت باید آموزش بهداشت و سلامت باشد چراکه به نسبت بقیه زمینه های درمانی و حتی بهداشتی، مسئله آموزش ریشه ای سلامت هزینه چندانی با خود به همراه ندارد و به مراتب هزینه فایده آن از بخش های درمان و حتی بهداشت هم بهتر است».

آموزش سلامت را به یک باور تبدیل کنیم/نقش ضدآموزشی فروش تنقلات مضر در بوفه مدارس

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه کمبود بودجه به هیچ وجه بهانه ای برای عدم آموزش سلامت و بهداشت تلقی نمی شود، گفت:« اولویت اول وزارت بهداشت باید آموزش بهداشت و سلامت باشد چراکه به نسبت بقیه زمینه های درمانی و حتی بهداشتی، مسئله آموزش ریشه ای سلامت هزینه چندانی با خود به همراه ندارد و به مراتب هزینه فایده آن از بخش های درمان و حتی بهداشت هم بهتر است».


دکتر سیامک مره صدق در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با تاکید بر آموزش سلامت و بهداشت به عنوان یک مرحله قبل از پیشگیری، گفت:« تمامی مصوبه های سازمان جهانی بهداشت به شدت بر روی آموزش سلامت و بهداشت تاکید دارند چراکه دیده شده توجه به آن می تواند از بروز بسیاری از آسیب ها پیشگیری کند. اما باید گفت این آموزش ها باید از سنین پایین و حتی از سنین مهدکودک شروع شود».

از سن 3 سالگی ذائقه کودک را کنترل کنیم
وی ادامه داد:« اگر آموزش سلامت و بهداشت در کشورمان مناسب باشد، می توانیم جلوی گرایش کودکان و نوجوانان را به غذاهای ناسالم، استفاده بیش از حد از ادویه جات مثل نمک و فلفل، استفاده بیش از حد از غذاهای چرب، استفاده از شیرینی جات را بگیریم. از نظر علمی ثابت شده است که تنظیم مرکز اشتها در سن 3 تا 4 سالگی در هیپوتالاموس مغز شکل می گیرد لذا از این سنین می توانیم کاری کنیم که اشتها و ذائقه کودک به صورت صحیح کنترل شود».


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود:«کودک باید از دوره کودکی داشتن زندگی پرتحرکی را آموزش ببیند، عادات غذایی اش و  حتی عادات استراحت و خوابش درست باشد و رعایت بهداشت شخصی را باید از همان دوران کودکی یاد بگیرد».


آموزش سلامت را به یک باور تبدیل کنیم
وی با تاکید براینکه بسنده کردن به آموزش سلامت کافی نیست بلکه این آموزش باید برای افراد جامعه به صورت باور و نگرش دربیاید؛ گفت:« بسیاری از مسائل را می توانیم به مردم آموزش می دهیم که می تواند تنها در سطح آگاهی باقی بماند اما برای اینکه این آگاهی ها و دانسته ها اثربخشی کاملی در روش زندگی و لایف استایل افراد داشته باشد باید به حیطه نگرش ها و باور افراد وارد شود تا به آن ایمان کامل از نظر علمی، مغزی و روانی پیدا کنند».


وی در ادامه با ذکر مثالی خاطرنشان کرد:« بسیاری از پزشکان ما می دانند دخانیات مضر است اما متاسفانه سیگار مصرف می کنند و یا حتی افراد تحصیلکرده جامعه ما می دانند بی تحرکی، افزایش وزن ، استفاده از غذاهای چرب و فست فودها و غذاهای آماده آسیب زا است اما به دلیل اینکه دانسته ها و آگاهی های آن ها به صورت باور درنیامده است آن را رعایت نمی کنند. بنابراین صرف آموزش در سنین بالا برای این مسئله کافی نیست و باید از سنین پایین این کار شروع شود آن موقع است که اثر حیات بخش آن را می بینیم».

 

نقش ضدآموزشی فروش تنقلات مضر در بوفه مدارس

این نماینده جامعه کلیمیان ایران، بر لزوم تئوری و عملی بودن آموزش سلامت و بهداشت به افراد جامعه تاکید کرد و گفت:« وقتی در بوفه های مدارس ما مواد غذایی فروخته می شود که از نظر علمی به آنها آشغال غذا می گویند، نشاندهنده این است که توجهی به امر سلامت و بهداشت بی توجهی می شود. متاسفانه در بوفه های مدارس و مهدکودک ها می بینیم که به جای شیر و لبنیات، نوشابه و بستنی فروخته می شود و یا به جای مواد مغذی بیسکویت های کرم دار و شکلات و پفک و چیپس فروخته می شود که نقش ضدآموزشی دارند. بنابراین تنها آموزش بهداشت و سلامت کافی نیست بلکه باید هم در جنبه های تئوری و هم عملی و رفتار از سوی والدین و اولیای مدرسه باید به کودکان و دانش آموزان منتقل شود».


کمبود بودجه بهانه ای برای عدم آموزش سلامت نیست
وی با تاکید براینکه کمبود بودجه به هیچ وجه بهانه ای برای عدم آموزش سلامت و بهداشت تلقی نمی شود، گفت:« اولویت اول وزارت بهداشت باید آموزش بهداشت و سلامت باشد چراکه به نسبت بقیه زمینه های درمانی و حتی بهداشتی، مسئله آموزش ریشه ای سلامت هزینه چندانی با خود به همراه ندارد و به مراتب هزینه فایده آن از بخش های درمان و حتی بهداشت هم بهتر است».

جوسازی های رسانه ای عامل اختصاص بیشترین بودجه ها به درمان
دکتر مره صدق درباره صرف بیشترین بودجه ها در بخش درمان گفت:« متاسفانه به دلیل اینکه خیلی از افرادی که بیمار می شوند و دچار روزمرگی می شوند، برای جلوگیری از اعتراضات آنها و حتی اعتراضات برخی از روزنامه نگاران و ژورنالیست ها که می خواهند جوهای ژورنالیستی ایجاد کنند، اکثر بودجه بخش سلامت را صرف درمان می کنند در حالی که تا وقتی به صورت ریشه ای و زیرساختی به این قضیه نگاه نشود این مشکلات حل نخواهد شد و طبیعی است با محدودیت امکاناتی که داریم صرف هزینه در بهداشت و آموزش مستلزم این خواهد بود که در بخش های دیگر صرفه جویی شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha