یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10725

نتایج یك بررسی جدید علمی نشان داد رژیم غذایی كم چربی می تواند در كاستن از خطر سرطان پروستات، تاثیرگذار باشد.

به نوشته شماره امروز روزنامه آمریكایی "نیویورك تایمز" در اینترنت ، نتایج این بررسی كه دانشمندان "مركز سرطان جانسون" وابسته به دانشگاه كالیفرنیا انجام دادند ، نشان داد : كاهش مقدار مصرف غذاهای سرخ و پخته شده می تواند از احتمال مبتلا شدن مردان به سرطان پروستات ، بكاهد.

این بررسی بر روی موش ها و با استفاده از روغن ذرت كه از اسیدهای چرب امگا شش تشكیل شده اند ، انجام شد . این روغن ها ، چربی هایی به شدت اشباع شده هستند كه در غذاهای  پخته شده یا سرخ شده به كار می رود.

سالم ترین چربی ها ، اسیدهای چرب امگا 3 هستند كه در ماهی یا چربی اشباع نشده تك كه در مواد غذایی از جمله روغن های بادام ، گردو ، بادام زمینی ، آووكادو ، زیتون و روغن كانولا یافت می شود.

دانشمندان در اجرای این بررسی ، از گونه ای موش كه همچون انسان به سرطان پروستات مبتلا می شود ، استفاده كردند و تغذیه گروهی از موش ها را با رژیمی كه چهل درصد از انرژی آن از كالری های چربی مشابه آنچه كه در رژیم غذایی غربی یافت می شود ، انجام دادند.

دیگر گروه از موش ها ، 12 درصد از كالری های خود را از چربی استفاده كردند.

نتایج این بررسی كه در شماره جدید "نشریه پژوهش سرطان" منتشر شد ، حاكی است در گروهی كه غذای كم چربی داشتند ، 27 درصد از موارد وقوع سرطان پروستات كاهش یافت . در این بررسی ، همچنین سلول های پیش سرطانی كه با گذشت زمان سرطانی می شوند ، نیز با سرعت بسیار كمتری در مقایسه با سلول بدن موش هایی كه رژیم پرچرب داشتند ، رشد می كردند.

گرچه این نتیجه درباره موش ها به دست آمده ، پژوهشگران معتقدند این نتایج درباره انسان ها نیز قابل حصول است.

فرضیه ای كه از این بررسی ایجاد شد ، این است كه كاستن از چربی های رژیمی به افزوده شدن بر مقدار پروتئینی می انجامد كه با كاستن از عامل رشدی كه به بروز سرطان پروستات مربوط است، روند توسعه سرطان پروستات را كاهش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha