شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 107250

سرو چهار هزارو پانصد ساله را در یزد ببینید

سلامت نیوز :در آستانه بهار و تعطیلات نوروز قرار داریم. ما هم  به معرفی استان ها و نقاط دیدنی میهن اسلامیمان را آغاز کرده ایم تا با آگاهی کامل از وضع شهرها و نقاطی که برای انتخاب گذران تعطیلات هنوز دودل هستید، محل اقامت خود را برگزینید.امید اینکه  در این سفرها به شما خوش بگذرد و سالم به خانه و کاشانه خود بازگردید.

نقاط دیدنی و تاریخی یزد، نخستین شهر خشت خام جهان

استان یزد با وسعتی حدود ۱۳۱ هزار و ۵۷۵ کیلومتر مربع در مرکز ایران و حاشیه کویر نمک واقع شده و مرکز آن شهر یزد است.دمای هوا در این استان در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز نوسان دارد و می توان گفت یزد دارای دو فصل است.

جاذبه های گردشگری

استان یزد از بناهای تاریخی و بی نظیری برخوردار است که گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی شامل بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان و خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد .زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام (ع)، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین از دیگر آثار تاریخی استان یزد هستند.

امکانات تفریحی

طبیعت در استان یزد اغلب برای جهانگردان و مردم غیربومی جالب و پرکشش است. طبیعت چندگونه و کاملاً متفاوت استان از پرجاذبه ترین دیدنی های این شهر به شمار می رود، از یک سو پهنه های بیابانی و تپه های ریگ روان و از سوی دیگر و به فاصله نزدیک ارتفاعات زیبای شیرکوه و ییلاقات سرسبز، دره ها و دامنه های آن و گوناگونی آب و هوا جلوه های جذاب برای تفریح و بهره مندی از طبیعت است.

دامنه های شیركوه

دامنه های شیركوه

این ارتفاعات كه به موازات شهرهای عمده استان یعنی اردكان، میبد، یزد و مهریز (غیر از بافق) در فاصله كمی از آن ها امتداد دارند، جاذبه های طبیعی متنوعی پدید آورده اند كه در درجه اول برای مردم استان و بعد از آن برای مسافران ایرانی و خارجی جذاب و دیدنی است. دامنه های شیركوه اعم از پیش كوه، میان كوه و پشت كوه كه به علت بهره گیری از آب فراوان ناشی از ذوب برف در ارتفاعات، از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است، به كوشش كشاورزان سخت كوش یزدی به باغستان هایی سرسبز و زیبا تبدیل شده است و تراکم روستاها در اطراف این حوزه بسیار زیاد است. دره های سرسبز و زیبای منشاد، بنادك سادات (بنافت)، طرزجان، ده بالا در میان كوه و دره های سانیج و بردستان در پشت كوه كه پوشیده از پوشش گیاهی طبیعی و باغستان است، به دلیل برخورداری از آب و هوای خنك در تابستان گرم منطقه یزد، ییلاق سنتی اهالی بومی محسوب می شود و هر ساله در فصل تابستان پذیرای هزاران خانواده یزدی است. ده بالا كه معروف ترین و خوش آب و هوا ترین ییلاق یزد است، با باغ ها و مزارع خرم و پر طراوت و درختان میوه و چشمه سارهای متعدد خود، نخستین ییلاق خوش آب و هوا در مسیر تفت به میان كوه به شمار می رود و در كتب تاریخی هم از آن به نام هدش یاد شده است. باقی آباد، طرزجان، بنادك، سادات، منشاد، فخرآباد، ثانی آباد و... ییلاق های دیگر میان كوه هستند.

چک‌چک (زیارتگاه اصلی زرتشتیان)

چک‌چک (زیارتگاه اصلی زرتشتیان)

چَک‌چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان است. این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می‌گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه‌های میان اردکان و انجیره قرار دارد. زرتشتیان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند. هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.

آیشاردره گاهان

آیشاردره گاهان

یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفت در استان یزد؛ تفرجگاهی موسوم به دره گاهان است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا به صورت یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان بدل گشته است. وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت شده و منطقه را بیش از پیش مشهور ساخته است.

بیابانهای یزد

بیابانهای یزد

یكی از زیباترین منظره‌های اكوتوریستی دنیا به شمار می آیند. تپه‌های ماسه‌ای یكی از فرآیند‌های مناطق بیابانی است كه در اطراف شهر یزد بامساحتی در حدود ‌‌٣٠ هزار هكتار گسترش یافته است. سن تپه‌های ماسه‌ایاطراف شهر یزد كم تر از ‌‌٢ هزار سال برآورده شده كه ریشه در تاریخ فعالیت‌های انسانی و به طور كلی بیابان زدایی انسان ساز داشته و حاصل استفاده‌ی بی‌رویه از گیاهان توسط جوامع گذشته است.

چشمه غربالبیز

این چشمه از چشمه های باستانی منطقه است و آثار تاریخی متعدد مانند سفال، مفرغ، مجسمه و ... در اطراف آن به دست آمده است.این چشمه از دامن کوه «مذوار» می جوشد .چشمه زیبا و تماشایی به ویژه در فصل بهار مشتاقان بسیاری را به دیدار خود می کشاند و یکی ازتفریح گاههای مردم یزد است.

پیست اسکی سخوید

پیست اسکی سخوید

پیست اسكی سخوید واقع در‪ ۷۰كیلومتری جنوب غربی شهر یزد بعنوان تنها محل بازی روی برف در یزد روزهای تعطیل، پذیرای بیش از ‪ ۲۰هزار نفر است. پیست سخوید از جمله قطب گردشگری شهرستان تفت محسوب می‌شود. مردم یزد در روزهای تعطیل فصل سرما، بخشی ازاوقات فراغت خود را با حضور در این پیست سپری می‌كنند.بازدیدازاین پیست  نیزمی تواندبرای مسافران نوروزی تجربه جدیدوبا نشاطی باشد.

سرو چهار هزارو پانصد ساله ابرکوه

 

سروچهارهزاروپانصدساله

سرو ابرکوه با قدمت بیش از چهارهزار سال ، یکی از سه سرو کهنسال کشور و به تعین یکی از درختان شاخص در دنیاست که پس از گذشت این همه سال ، هنوز سرسبز و پا برجا باقی مانده است.

بهترین سوغاتی یزد

کیک یزدی

بهترین سوغاتى هاى شهر یزد، شیرینى هاى آن مخصوصاکیک یزدی است. باقلوا، قطاب، زولبیا، پشمك، لوز بید مشك، حاجى بادام و لوز پسته از شیرینى هاى معروف یزدى است. سوهان، عرقیات سنتى و حلوا ارده یزد نیز معروف است.

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha