سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق، بیماری‌های قلبی را جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور عنوان کرد و گفت: آمار دقیقی در مورد میزان مرگ و میر در دست نیست، اما به علت تغذیه‌ نامناسب، استرس و آلودگی هوا این بیماری‌ در افراد جوان شیوع بسیاری پیدا کرده است.

دکتر فرید متین در گفت‌وگو با (ایسنا) گفت: بیماری‌های قلبی عروقی به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام علائم مختلفی از خود بروز می‌دهد. شایع‌ترین این بیماری‌ها، گرفتگی عروق قلب است که اکثر عوام آن را به عنوان بیماری‌ قلبی می‌دانند. از مهم‌ترین علائم این بیماری، درد قفسه سینه است که رو به پشت، دست چپ و فک انتشار پیدا می‌کند. این افراد دچار تنگی نفس و عدم توانایی در فعالیت نسبت به گذشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه هرگاه فرد بالای 40 سالی دردی از فک تا ناف را احساس کند، ابتدا باید گرفتگی عروق قلب او بررسی شود و بعد به بیماری‌های دیگر فکر کرد، اظهار داشت: در بعضی از گروه‌ها، علائم گرفتگی عروق متفاوت است؛ به طور مثال افراد مسن بیشتر دچار تنگی نفس خواهند شد.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به مهم‌ترین عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: چربی خون بالا، مصرف سیگار، فشار خون که نرخ بالایی نیز در ایران دچار آن هستند و نیز دیابت و چاقی از عوامل خطرساز بیماری قلبی و عروقی است و تا حدی می‌توان از این موارد جلوگیری و درمان کرد.

وی افزود: دسته دیگر عواملی همچون ژنتیک، جنس مذکر و فاکتورهای وراثتی است که تاکنون راهی برای جلوگیری از آن پیدا نشده است.

متین با اشاره به روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی، اظهار کرد: شرح دقیق بیمار از وضعیت خود می‌تواند گره‌گشای پزشک برای تشخص بیماری شود. همچنین با گرفتن نوار قلب و انجام اکوکاردیوگرافی می‌توان فعالیت عضله و دریچه قلب را بررسی کرد. انجام تست‌های ورزشی نیز تا حد زیادی به تشخیص بیماری کمک می‌کند و در نهایت با انجام آنژیوگرافی به طور 100 درصد میزان گرفتگی عروق شناسایی می‌شود.

وی با توصیه نوروزی به بیماران قلبی گفت: بیماران قلبی و عروقی در ایام عید نباید سبک زندگی خود را تغییر دهند. اکثرا به علت مسافرت و تعطیلات روال زندگی افراد تغییر می‌کند و مدتی زمان می‌برد تا دوباره بیمار به شرایط قبلی‌اش برگردد.

دکتر متین با اشاره به اینکه بیماران قلبی در نوروز نباید رژیم غذایی گذشته خود را دستخوش تغییر کنند، افزود: فعالیت‌های روزانه‌ای که پزشک تجویز می‌کند باید به طور مرتب انجام شود و بیمارانی که عازم مسافرت‌های طولانی هستند باید توجه داشته باشند تا هر یک ساعت توقف داشته باشند تا عضلات حرکت کند و خون‌رسانی به گردش بیفتد.

این متخصص قلب و عروق، بهترین رژیم غذایی برای بیماران قلبی و عروقی را استفاده از غذاهای کم کالری و کم چربی دانست و افزود: کلسترول و چربی بالا یکی از فاکتورهای خطرناک است و استفاده از غذاهایی همچون نشاسته، برنج و شیرینی‌جات تبدیل به چربی می‌شوند و گرفتگی عروق را تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha