سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت علت برخی از نوبت‌دهی‌های طولانی مدت در بیمارستان‌های دولتی و همچنین راهکار کاهش زمان نوبت‌دهی‌ها را توضیح داد.

دکتر محمد آقاجانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش صف نوبت‌دهی بیمارستان‌های دولتی، گفت: چندان موافق نیستم که صف طولانی نوبت‌دهی در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد؛ چرا که در اغلب بیمارستان‌ها پزشک و امکانات کافی برای ارایه خدمات به مردم موجود است. از طرف دیگر به عنوان مثال می‌توان گفت که ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی حدود 70 درصد است و به معنای آن است که هنوز هم برای پذیرش بیمار، ظرفیت خالی در بیمارستان‌های دولتی داریم.

وی در عین حال گفت: البته برخی از پزشکان به دلیل شهرتی که دارند بیشتر مورد تقاضای مردم هستند. به این ترتیب مشاهده می‌شود در جایی که با صف نوبت مواجهیم پزشک دیگری هم وجود دارد که برای نوبت گرفتن از وی نیازی به زمان طولانی نیست.

آقاجانی در این باره ادامه داد: اگر در یک بیمارستان و در یک رشته تخصصی چندین متخصص فعالند که یکی از آنها به دلیل شهرت از صف طولانی برخوردار است، طبیعی است و مردم می‌توانند از خدمات دیگر متخصصان فعال در آن بیمارستان نیز استفاده کنند. نوبت‌دهی طولانی مدت درباره متخصصان صاحب نام را می‌توان امری طبیعی تلقی کرد. نوبت گرفتن از این افراد نه تنها در بخش دولتی طولانی است بلکه در بخش خصوصی و کلینیک‌هایشان هم نوبت دهی طولانی مدت است. اما اینکه نوبت‌دهی طولانی مدت به تمام پزشکان تعمیم داده شود، قابل قبول نیست.

وی افزود: به این منظور لازم است انگیزه پزشکان برای ارایه خدمت در بیمارستان‌های دولتی افزایش یابد. یکی از ابزارهای خوب افزایش کیفیت خدمات و همچنین ارایه به موقع این خدمات، افزایش انگیزه پزشکان است. وقتی به پزشک متخصص و استاد دانشگاه به ازای هر ویزیت کمتر از سه هزار تومان پرداخت می‌کنیم مشخص است که ماندگاری و انگیزه وی برای فعالیت در بیمارستان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شرط اساسی برای آن که از پتانسیل نیروی انسانی و امکانات بیمارستان‌های دولتی استفاده بهتری صورت گیرد تا کمتر شاهد نوبت‌دهی‌های طولانی مدت باشیم آن است که چه در مناطق محروم و چه مناطق برخوردار کشور باید تعرفه‌ها واقعی شوند. البته در مناطق محروم باید تعرفه ترجیحی نیز در نظر گرفته شود تا انگیزه پزشکان برای رفتن به آن مناطق بیشتر شود.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: در سال جاری بیش از دو هزار نفر پزشک متخصص در تمامی رشته‌ها به سراسر کشور بویژه مناطق محروم اعزام کردیم، اما چه تضمینی وجود دارد که پزشکان در این مناطق بمانند؟ باید معیشت‌شان تامین شود تا در آن مناطق ماندگار شوند، در غیر این صورت به محض پایان تعهدات خدمت، از آن مناطق بازمی‌گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha