سلامت نیوز : یک جراح و متخصص چشم توصیه کرد: معاینه سالیانه چشم به شناسایی زودرس ضایعات ماکولا کمک می‌کند.

دکتر سیدرضا لاجوردی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه افرادی که تغذیه‌ خوب ندارند و مواد زائد هم در بدنشان تجمع پیدا می‌کند بیشتر دچار دژنرسانس ماکولا (شکبیه چشم) می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته تصور می‌شد کمبود آنتی ‌اکسیدان‌ها، روی و ویتامین‌ها به عنوان عوامل خطرساز برای دژنرسانس ماکولا هستند و فرمول‌های زیادی درست می‌کردند.

وی گفت: سلول‌ها باید در بدن دژنره شده و سلول‌های تازه را به ‌وجود آورند، اگر این کار انجام نشود نسج از بین می‌رود و مواد مختلف در بدن با هم تداخل می‌کنند و احتیاجات سلول‌ها را فراهم می‌کنند.

لاجوردی با تاکید بر اینکه ما اسفناج و کلم را فقط برای این نمی‌خوریم که در آنها لوتئین وجود دارد، گفت: کلسیم، ویتامین و مواد دیگر هم در این سبزی مفید وجود دارند، لذا تمام ویتامین‌ها که بالانس درستی داشته باشند برای بیمار ‌باید تجویز شود و هرچه نزدیک‌تر به غذای کامل باشد بهتر است.

وی گفت: فرمول‌های مختلف از‌ جمله Complete-Preservation Macula Defense Formulas و Eye Promise Formulas-Macula هیچ ‌کدام صددرصد همه مواد را دارا نمی‌باشند.

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه نوترینت‌های گیاهی مثل پلی فنول در سلامت چشم نقش عمده‌ای دارد، گفت: 9000 نوع از این مواد در غذا پیدا شده ولی همه را نمی‌توان در یک فرد یافت.

لاجوردی گفت: مکسی ویژن انواع مختلفی از مواد را دارا هستند و تعدادی از نوترینت‌های گیاهی را هم دارد. مکمل‌هایی که تعداد کمی ‌از مواد را دارا باشند ممکن ‌است از یک ماده‌ بیش از حد مورد نیاز و از ماده‌ دیگر کمتر داشته باشد، حتی کاروتنویید‌ها هم با دوز بالا آسیب ‌رسان است.

این جراح و متخصص چشم پزشک افزود: مصرف 500 میلی ‌ویتامین ‌C همراه با بیوفلاوینوئید و کولین و کیوتن هر روز مفید است، کیوتن یک آنتی‌اکسیدان بسیار سودمند است.

وی با تاکید بر اینکه ویتامین D3 خطر آنژیوژنز را کم می‌کند، گفت: مکسی ویژن 1200 واحد ویتامین D3 دارد تا حد ‌50 تا ‌80 نوموگرام درهر میلی‌لیتر و نه بیشتر می‌توان تجویز کرد. کپسول روغن ‌ماهی، 2 کپسول در روز علاوه بر خوراک ماهی سالمون 4‌ نوبت در هفته و خوردن پسته، گردو، بادام و دانه‌ها نیز مفید است. گردو و پسته لوتئین زیاد دارند که برای شبکیه مفید است.

لاجوردی افزود: ماده‌ دیگر زکساتین (Zeaxanthin) که در فلفل‌های دلمه‌ای زرد رنگ وجود دارد. میزان کوآنزیم راکتیو پروتئین (c-reactive protein) را پایین می‌آورند که یک عامل خطرساز برای دژنرسانس ماکولا است.

این جراح و متخصص چشم پزشک گفت: ماده‌ ترونیچر موجود در هسته‌ انگور و رزوراتول موجود در پوسته‌ انگور و عصاره‌ ‌انگور است. عصاره‌ بلوبری (سیاه‌گیله) که پلی‌فنول دارد دارای اثر تقویتی با آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است. 20 میلی‌لوتئین همراه با زکساتین نیز مفید است ولی عوارض بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه چنانچه در معاینه‌ ته چشم ضایعاتی دیده ‌شود ممکن ‌است شروع دژنرسانس ماکولا باشد، گفت: مصرف روزانه 2 گرم زردچوبه برای پیشگیری از تحلیل سلول‌های ماکولا سودمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha