شهر تهران برای شهروندانش با شلوغی ،رفت و آمد ،گرانی و دود شناخته می شود. اما این شهر 12 میلیونی جاذبه هایی هم دارد که این همه آدم به آن عشق می ورزند و هیچ جوره حاضر به ترک آن نیستند.اگرچه شهر تهران مانند بسیاری از شهر های دیگر کشورمان قدمت چند هزار ساله ندارد اما به لطف پایتختی دارای امکانات تفریحی و گردشگری فراوان است.

تهران مجموعه ای کامل از آداب و رسوم اقوام ایرانی

سلامت نیوز :شهر تهران برای شهروندانش  با شلوغی ،رفت و آمد ،گرانی و دود شناخته می شود. اما این شهر 12 میلیونی جاذبه هایی هم دارد که این همه آدم به آن عشق می ورزند و هیچ جوره حاضر به ترک آن نیستند.اگرچه شهر تهران مانند بسیاری از شهر های دیگر کشورمان قدمت چند هزار ساله ندارد اما به لطف پایتختی دارای امکانات تفریحی و گردشگری فراوان است.

به گزارش سلامت نیوز تهران ایران کوچکی است که نمونه ای کامل از فرهنگ ها آداب و سنن اقوام مختلف کشور است که در این شهر ساکن شده اند.

افجه روستایی زیبا در تهران!

اگر آمدید تهران و حوصله تا ن سر رفت می توانید سری به روستاهای اطراف بزنید؛ روستایی مانند «افجه» که در بهار زیبایی هایش صد چندان می شود.

روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان، مردمانی دارد باغدار، با گویش مازندرانی تکلم می کنند. بسیار خونگرمند و میهمان نواز. افجه علاوه بر آنکه زیبایی های خودش را دارد دشت هویجی داردکه دیدنش در بهار بسیار دلچسب است.

 افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد. جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است ... از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منبع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.

در روستای افجه و اطرافش شکوفه های درختان گردو و گیلاس خودنمایی می کنند. روستا حمامی تاریخی دارد که دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه بوده و بنای آن دارای تاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی است. قدمت حمام به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت داده می شود. با وجود قدمتش هنوز فعال و مورد استفاده مردم روستاست.

سری هم به محله چراغان بزنید. ضمن تماشای بافت تاریخی و دیدنی روستا، سقاخانه حضرت ابوالفضل را از نزدیک ببینید. این سقاخانه ودرخت چناری 400 ساله از شهرت زیادی برخوردار هستند.

حمام نواب 

حمام نواب

این بنا توسط زنانی به نام‌های سارا سلطان خاتون و سارا حاجر خاتون که دختران فردی به نام نواب بوده‌اند، ساخته شده است. حمام نواب برای جلوگیری از اتلاف گرما و امکان استفاده از آب قنوات و چشمه‌ها برای استحمام، پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل آجر، آهک، ساروج، سنگ و کاشی است.در این بنا پس از مرمت، از سیمان نیز برای حفظ آن استفاده شده است. حمام نواب در سال ۱۳۹۰ تغییر کاربری داده و به مرکز صنایع دستی شهر تهران تبدیل گردید. 

موزه ایران باستان 

موزه باستان ایران

موزه ایران باستان نه تنها بزرگترین موزه ی باستان شناسی و تاریخ ایران است، بلکه از نظر حجم، کیفیت و تنوع آثار یکی از چند موزه ی بزرگ جهان و به عنوان موزه ی مادر محسوب می شود.

درکه تهران

درکه تهران

درکه یکی از از قدیمی ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است . محله و مسیر کوهستانی درکه در شمال غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه پیمایی در تهران است. نام درکه از درگ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده است.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصرایران

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه های شهر تهران است. موزه هنر های معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در ضلع شمالی بلوار کشاورز و گوشه غربی پارک لاله ساخته شد.

باغ فردوس 

باغ فردوس

باغ فردوس محله ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش واقع شده است. اکنون موزه سینمای ایران در باغ فردوس واقع است.عمارت باغ فردوس در دو طبقه به سبک قاجاریه و معروف به گوش فیل بنا گذاشته شد.

میدان آزادی تهران

میدان آزادی

میدان آزادی در قسمت غربی تهران قرار گرفته است و مسافرانی که از جاده ی مخصوص کرج به تهران وارد می شوند، به عنوان اولین نماد شهری این میدان و بنای مخصوص آن را مورد توجه قرار می دهند. این میدان قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران میدان شهیاد نام داشت.

دربند تهران

دربند تهران

 دربند یکی از محله های تهران است . دربند از دهکده های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است . محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است .

دارالفنون تهران

دارالفنون تهران

دارالفنون نام مدرسه ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تاسیس شد. دارالفنون را می توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست.

برج میلاد

برج میلاد

برج میلاد برج میلاد آسمان خراشی چند منظوره است که در شمال غربی تهران ، پایتخت ایران قرار دارد . این برج بلندترین برج ایران ، ششمین برج مخابراتی و هشتمین برج بلند جهان است .

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره اولین بنای پنج طبقه تهران که در سال 1282ق به دستور ناصرالدین شاه در شرق ارگ تهران ساخته شد. این بنا از شاخص ترین بناهای کاخ گلستان و برجسته ترین ساختمان ضلع شرقی مجموعه کاخ گلستان است.

کاخ گلستان 

کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. این بنا روزگاری همانند نگینی در میان این ارگ می درخشید .

موزه عبرت

موزه عبرت

موزه عبرت ایران پس از بازسازی و آسیب‌شناسی در تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۳۸۲هجری شمسی توسط ریاست جمهور وقت رسما افتتاح گردید .  این موزه در منطقه تاریخی باغ ملی یا میدان مشق سابق قرار گرفته است . این میدان از میادین تاریخی شهر تهران ، با تاریخچه‌ای مملو از مسایل سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ، فرهنگی و هنری به حساب میاید . قدمت این منطقه به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد .
موزه عبرت ایران ، با استفاده از کلیه اسناد و مدارک مکتوب و شفاهی موجود و با بهره‌مندی از وجود مجرب‌ ترین هنرمندان متعهد ایرانی و با حفظ و بازسازی فضای آن زمان سعی در به تصویر کشیدن حرکات و جنایات رژیم پهلوی و معرفی آن به نسل جوان و فراهم آوردن زمینه‌ های پژوهشی برای محقیقین و اندیشمندان داخلی و خارجی نموده است .

حرم حضرت امام خمینی (ره)


ارامگاه خمینی کبیر که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه ای بزرگ و کم نظیر به شمار می رود.

در زمان ارتحال تا اربعین امام خمینی (س)، حرم اولیه با مرکزیت ضریح مطهر شکل گرفت و پوشش آن با استفاده از امکانات موجود در کشور و سازه های فضایی در مدت کمی مسقف شد. گنبد اصلی نیز با استفاده از 8 ستون و ارتفاع 8 متر ظهور پیدا کرد. همچنین 4 گلدسته در شمال، جنوب، شرق و غرب ساخته شد. و چهار ورودی عظیم ضریح مطهر را که در مرکزیت مربع وسط قرار دارد، در بر گرفته است.

سبک معماری اسلامی با استفاده از مصالح و هندسه خاص و مدرن از آن نمادی ساخته که هر زائری را مجذوب خود می کند.نمای داخلی حرم که صرفاً بر چهار ستون استوار است، جلوه و عظمت خاصی را به بیننده القا می کند. این طرح تنها دو سال پس از ارتحال حضرت امام(س) نظر مسئولان را به خود جلب کرد و از سال 1370 بخش های اولیه طرح اصلی به اجرا درآمد. این دو صحن را که به صحن های شهدا و آقا مصطفی مشهور هستند، دو حیاط بزرگ تکمیل می کنند. کاربری این صحن پاسخگویی به تمام نیازهایی است که حرم در بخش های مختلف می تواند داشته باشد. برای نمونه می توان از بخش فرهنگی نام برد که موزه حضرت امام (س)، انقلاب و شهدا در این بخش تعریف شده است.

همچنین بخش تجاری ـ با توجه به دور بودن مجموعه از شهر ـ شکل گرفت تا پاسخگوی زائرین باشد و در بخش اقامتی و هتلینگ نیز در دو قسمت شمال غرب و شمال شرق مراکزی ایجاد شد تا زائرین بصورت انفرادی، خانوادگی و دسته جات بتوانند در آن مستقر شوند. وجود بیمارستان مجهز و فوق تخصصی در قسمت جنوب غرب که در حال اتمام است نیز قابل توجه است.

باید اشاره کرد که شکل معماری طرح از ابتدا ایده یادگار امام مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره)بود. ایشان بر این باور بودند که اگر بشود معماری و شکل کلی حرم، نماد انقلاب عاشورایی حضرت سید الشهدا و یارانشان باشد و نماد خیمه و معماری شیعی خیلی بهتر است و این سبک و سیاق را طراحان بعنوان دستور العمل سرلوحه قرار دادند. گنبد اصلی در حرم مطهر بالای ضریح قرار گرفته و 4 گنبد فیروزه ای که در ورودی صحنین قرار دارد که عملاً صحن اصلی را در برگرفته اند؛ برای همین مجموعاً 5 گنبد می بینیم که از 5 تن آل عبا نشان دارد. 

امامزاده صالح (تجریش)


امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. آن گونه که از کتیبه بالای سردر صحن بر می‌آید، از پسران امام موسی کاظم و برادران امام هشتم شیعیان علی پسر موسی (رضا) (ع) است.این آرامگاه را منسوب به صالح پسر امام موسی کاظم می‌دانند.

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی

حرم حضرت عبدالعظیم

آرامگاه عبدالعظیم حسنی در مجموعه آرامگاه‌های نوادگان حسن بن علی است که در شهر ری (در جنوب تهران) قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه حمزه و طاهر یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی - دوره صفوی - دوره قاجار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha