سلامت نیوز : وزیر بهداشت از برقراری آرامش کامل در بازار دارویی کشور از ابتدای سال آتی خبر داد و گفت: اکنون نیز در برخی اقلام دارویی تا 2 سال ذخیره داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه نشست تولید کنندگان مواد اولیه دارویی در توضیح علت گران بودن دارو با وجود اقدامات انجام شده، گفت: دولت طبق وعده‌ای که داده بود تا قبل از پایان سال، آرامش نسبی را در بازار دارویی کشور ایجاد کرده است.

وی با مناسب خواندن ذخیره دارویی کشور در عین حال با ابراز نارضایتی از مصرف بی‌رویه دارو در کشور افزود: نسبت به این موضوع نگران هستیم. توزیع نامناسب دارو نیز وجود دارد؛ با وجود حمایت دولت از داروهای گرانقیمت و صعب‌العلاج اما دفترچه‌های بیمه توزیع را نامناسب کرده است. بی‌تردید این امر نیازمند نظارت قوی است. از طرف دیگر با توجه به اینکه بیش از 5 هزار قلم دارو در کشور وجود دارد اما امکان دارد که یک داروخانه‌ها تمام اقلام دارویی را نداشته باشد و جنسش همیشه جور نباشد.

لزوم تقویت نظام پزشکی جهت تجویز منطقی دارو از سوی پزشکان

هاشمی با تاکید بر مباحث آموزشی در زمینه منطقی شدن مصرف دارو در کشور گفت: آنچه که در زمینه افزایش مصرف دارو مشکل‌ساز شده، بحث‌های آموزشی است؛ به طوری طی سال‌ها تنها تعداد دانشگاه‌ها اضافه شده است و اکنون بیش از 90 دانشکده داریم. از طرف دیگر پزشکان دسترسی سریعی به اطلاعات دارو دارند و دارویی که در دنیا تولید می‌شود را در نسخه‌های خود تجویز می‌کنند. بی‌تردید این امر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. راه‌حل چنین مباحثی تقویت صنف مربوطه است. بنابراین سازمان نظام پزشکی را تقویت کنیم. اگر مصرف دارو به همین شکل ادامه یابد، منابع را خواهد بلعید.

بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی و علت گرانی دارو از زبان وزیر بهداشت

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی، گفت: شرکت‌های دارویی جهت تهیه دارو باید پول را به صورت حواله و نقد بپردازند تا بتوانند دارو را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند. این در حالیست که هنوز بیمارستان‌هایی هستند که از سال 89 به شرکت‌های دارویی بدهکارند.

وزیر بهداشت افزود: چنین مباحثی قیمت دارو را گران می‌کند. در حال حاضربیمارستان‌های دولتی 880 میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی بدهکارند و اقداماتی در دست انجام است که تا قبل از اردیبهشت ماه 93، بدهی آنها را به حداقل برسانیم.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش وابستگی به مواد اولیه دارویی و واکسن وارداتی

هاشمی در توضیح اقدامات صورت گرفته برای حمایت از تولید داخلی دارو گفت: در این زمینه تصمیم‌های خوبی گرفته شده و مقرر شده این تصمیم‌ها ثمربخش باشد بر همین اساس شورای فناوری سلامت را ایجاد کردیم. در این راستا در نظر داریم که تا پایان کار دولت یازدهم، برای عدم وابستگی به واکسن اقداماتی انجام شود و وابستگی به مواد اولیه دارویی وارداتی را به میزان 25 درصد کاهش دهیم.

اعلام رشد تعرفه‌های پزشکی 93 در انتظار تصویب هیات وزیران

حرکت تعرفه‌های 93 به سمت تعرفه‌های واقعی

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تعرفه‌های تشخیصی – درمانی 93 نیز گفت: پس از کارشناسی‌های انجام شده، تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تصویب شده اما تا زمانی در هیات وزیران مطرح و تایید نشود، نمی‌توان در مورد آن نظر داد. اما در مجموع می‌توان گفت که تعرفه‌های 93 به سمت واقعی شدن حرکت کرده است که البته این موضوع به معنی فشار بر مردم نیست؛ به طوری که در بودجه 93 رشد 66 درصدی برای اعتبارات بیمه‌ها در نظر گرفته شده و افزایش تعرفه‌ها، مطالبه سهم مردم از بیمه‌هاست.

وی گفت: تعرفه‌های پزشکی ۹۳ نیز تا پایان سال اعلام و و امیدواریم از ابتدای اردیبهشت سال آینده اجرایی شود.

اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی بر اساس سیاست‌های جدید جمعیتی

هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مباحث اخیر مبنی بر جایگاه ماماها در نظام سلامت، از اشتغال فارغ التحصیلان مامایی بر اساس سیاست‌های جدید جمعیتی و تصمیماتی که در جهت ارتقای سلامت مادران خواهد بود، خبر داد و گفت: سیاست‌های ارتقای سلامت مادران از قبل وجود داشته و در آینده نیز تقویت خواهد شد. اشتغال ماماها بر اساس این برنامه‌ها و سیاست‌های جدید جمعیتی خواهد بود.

وی با ابراز تأسف از بحث‌های اخیر در خصوص جایگاه گروه‌های مختلف علوم پزشکی که مسئول سلامت جامعه هستند، گفت: بدیهی است هر تصمیمی در خصوص اشتغال صنوف مختلف پزشکی، مبتنی بر استانداردهای آموزشی و وظایف و مسئولیت‌هایی است که در هر رشته تعریف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha