سلامت نیوز :رییس سازمان غذا و دارو در دیدار وزیر بهداشت با صنعتگران دارو از توقف توزیع داروهای وارداتی که با قیمت بیشتر از کشور مرجع در کشور عرضه شوند، در سال آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول دیناروند گفت: در سال آینده به هیچ وجه نمی پذیریم که قیمت داروهای وارداتی از نرخ این داروها در کشور مرجع گران‌تر عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در برخی از موارد قیمت برخی داروهای وارداتی در کشور 40 تا 50 درصد گران‌تر از کشور مرجع بوه است، افزود: قیمت داروهای وارداتی در سال جدید به شدت کنترل خواهد شد زیرا نرخ‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای مصرف کننده قابل پرداخت باشد.

وی داروسازی، تولید مواد اولیه و واردات را سه کار عمده صنعت داروسازی کشور دانست و ابراز داشت: دولت جدید در جریان استقرارش با مشکل نا آرامی فضای دارویی مواجه بود و طی سه ماه به ما مأموریت داده شد که این فضا را به کنترل خود درآوریم.

وی ادامه داد: اکنون که 6 ماه از کار دولت می گذرد فضا واقعاً تغییر کرده است و آرامش در بازار دارو استقرار یافته ولی هنوز هم برخی از مشکلات وجود دارد که به تدریج کمبودهای دارویی مهار شده و این مشکلات نیز حل خواهد شد.

برنامه‌های اساسی وزارت بهداشت در سال 93 در زمینه دارو

دکتر دیناروند گفت: برنامه‌های اساسی وزارت بهداشت برای ساماندهی امور داروی کشور در سال 93 اجرایی خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: اجرای سیاست‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای ارتقای توان ملی در حوزه دارویی برای رسیدن به حد مطلوب، بخشی از کارهای وزارت بهداشت در این سال خواهد بود.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت به طور کامل حامی رونق تولید در داخل بوده و برای مواد اولیه دارویی، داروهای هایتک و نانو داروها تمام اهرم‌های دولت در اختیار این سیاست خواهد بود.

دکتر دیناروند خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دارویی به نفع تولید خواهد بود و در سال آینده سیاست وزارت بهداشت این است که درباره واردات به شدت با سختی عمل کند.

وی اظهار داشت: قیمت گذاری داروهای تولید داخل هم باید طوری باشد که تولید دارو برای تولیدکننده داخلی صرفه اقتصادی داشته باشد.

افزایش حمایت 50 درصدی از تولید داخل به نسبت واردات

وی با تأکید بر بیشتر اهمیت دادن به تولید مواد اولیه دارویی در سیاست‌های جدید، گفت: از نظر تخصیص ارز و سیاست‌های حمایتی، تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در سال آینده از سیاست‌های حمایتی بیشتری تا میزان 50 درصد، نسبت به واردات برخوردار می شوند.

دکتر دیناروند تصریح کرد: باید کاری کنیم در سال های آتی کشور از نظر میزان واردات دارو و صادرات مواد اولیه دارویی و داروهای ساخته شده داخلی به تراز مثبت مالی برسد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: باید کاری کنیم مؤسسات دارویی بتوانند از مسیرهای سالم با هم رقابت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha