شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 107281

عکس / سفر نوروزی به زنجان

سلامت نیوز : شهر زنجان با دارا بودن نوع آب و هوایی سبب شده که این منطقه چهارفصل بوده و ظرفیت های بالایى در زمینه گردشگری طبیعی داشته باشد. به سبب شرایط خاص آب و هوایی منطقه؛ طارم استان زنجان را هندوستان ایران می دانند.اگرتصمیم گرفتیدامسال به زنجان سفرکنیدباماهمراه شویدتاباجاذبه های دیدنی وگردشگری زنجان آشناشویدچراکه فصل بهاروتابستان بهترین زمان برای مسافرت به استان خوش آب وهوایی زنجان است.

چندپیشنهادبه مسافران استان زنجان

استان زَنجان یکی از استان‌های کلیدی کشور می‌باشد که در شمال غربی کشور ایران قرار گرفته و دارای ۷ شهرستان، ۱۶ بخش، ۴۶ دهستان و ۱۸ شهر است.

پیشنهادمی کنیم  اگه به آثارباستانی علاقه داریدفرصت راازدست ندهیدازبنای عظیم تاریخی زیربازدیدکنید.

1. گنبد سلطانیه،سومین بنای آجری جهان

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در زمان سلطان محمد خدا بنده و در فاصله سال های ۷۱۳ - ۷۰۴ هجری قمری بنیان نهاده شده است .سلطانیه در زمان سلطان محمد خدا بنده در عداد یکی از مهمترین شهر های تجاری و آباد ایران به شمار می رفت که در آن مساجد و مدارس و بیمارستان های معتبر و یک سلسله ابنیه خیریه و خانقاه و اماکن دیگر ساخته شده بود .

2.غار کتله خور 

غار کتله خور

غار کتله خور ، که در گویش محلی ، مردم منطقه به آن کتل کوتول می گویند ، غاری است خشکی - آبی ، واقع در استان زنجان و احتمالاً وجه تسمیه غار نیز به این علت باشد که غار در یکی از این کوه ها قرار گرفته ‌است و خورشید از پشت آن طلوع می کند و بجای کتل خورشید به آن کتل‌خور گویند .

در حال حاضر این غار به سه بخش فرهنگی ، تفریحی و ورزشی تقسیم شده است بخش ورزشی آن تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره ‌نوردان قرار می گیرد حدود ۴ کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده است . بخش تفریحی غار نیز که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می گیرد حدود ۲ کیلومتر مسیر مستقیم است که گفته می شود این مسیر تنها 1.3 کل غار است . بخش فرهنگی غار نیز در بخش جنوبی آن قرار دارد قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد البته این دالان هیچگونه راه خروجی به بیرون نداشته و راه خروجی آن به صورت مصنوعی کنده شده اما خود دالان تماماً طبیعی بوده است .

3.دودکش جن 

دودکش جن

دودکش جن در ۲۰ کیلومتری شهر ماهنشان و ۱۲۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. این پدیده طبیعی در اصطلاح زمین‌شناسی «هودو» نامیده می‌شود و در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ می‌باشد که بر اثر فرسایش پدید آمده و شبیه به مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است.

4.عمارت دارایی زنجان 

عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی زنجان از بناهای قدیمی شهر زنجان است و در مرکز شهر زنجان موسوم به سرچشمه که در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی قرار دارد، واقع شده است. این بنای ارزشمند متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول می‌باشد. عمارت دارایی با پلان مستطیل شکل در داخل باغی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع، به ابعاد ۱۵×۲۲ متر بنا شده است. این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی از قبیل پنجره‌های متعدد، تراس و قرینه‌سازی در طبقات ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، آهک، سیمان و آهن است که در این میان آجر عمده‌ترین مصالح می‌باشد. این عمارت حاصل فعالیت و نوآوری معمارانی همچون وارطان هوانسیان، پل آبکار و گابریل گورکیان می‌باشد که در دهه‌های نخست قرن بیستم، تأثیر بسیار مثبت و مهمی بر روی معماری نوین ایران داشتند.

5.غار گلجیک 

غار گلجیک

نام اصلی این غار گلجیک است اما مردم این غار را با نام غار خفاش ها می شناسند، محلی تاریک که چشم چشم را نمی بیند وتنها چیزی که توجه شما را به خود جلب می کندبرق چشم های صدها خفاشی است که به شما خیره شده اند. باید دل نترسی داشته باشیدکه پا به غار خفاش ها بگذارید، جایی که در بدو ورودتان خفاش ها در حرکتی دسته جمعی به استقبالتان می آیند و کمی جلوتر اسکلت و جمجمه های حیوانات و حتی انسان مو به تنتان سیخ می کند.

این غار نه تنها قدیمی ترین غار است، بلکه جزو ترسناکترین غارهای ایران به حساب می آید، اما یادتان نرود برای رفتن به این غار باید آدابی را رعایت کنید تا به زندگی این خفاش ها آسیبی نزنید. خفاش ها زندگی آرامی را تجربه می کنند پس بهتر است با آرامش و سکوت وارد غار شوید و از آنها دیدن کنید.

6.حمام حاج داداش  

حمام حاج داداش

حمام حاج داداش یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که در بازار قدیمی شهر زنجان و روبروی مسجد میرزایی واقع شده است. این بنا تنها حمام ستون سنگی زنجان می‌باشد که گنبد اصلی آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. گفته می‌شود این ستون‌ها در زمان خود توسط هنرمندان همدانی تراشیده شده است. زیباترین بخش این حمام تاریخی، فضای بینه آن است. در این قسمت طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی مزین به سرستون‌های مکعبی شکل و بدنه مارپیچی قرار دارد. این بنا حدود ۱۰۰ سال پیش ساخته شده اما نام بانی این حمام مشخص نیست اما به گفته اهالی محل این مکان توسط فردی به نام حاج داداش بنا شده و از همان زمان این حمام با نام حاج داداش خوانده می‌شده است.

این حمام هم‌اکنون با حفظ بافت قبلی و با انجام اندکی تغییر و تزئینات زیبای سنتی، به عنوان سفره‌خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دسترسی به این بنا از سوی بازار و از کوچه سید لر که حسینیه اعظم در آن قرار دارد، امکان‌پذیر است.

7.بنای رختشویخانه  

بنای رختشویخانه

بنای رختشویخانه در خیابان سعدی وسط و در مرکز شهر زنجان واقع شده است و هم اکنون به صورت موزه می‌باشد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند . این بنا در سال های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان ها برای بانوان زنجانی ساخته شده است . این بنا توسط دو برادر به نام ‌های‌ مشهدی‌ اکبر معمار و مشهدی‌ اسماعیل بنا ساخته‌ شده‌ است . این بنا در محلی که قبل ها به نام بابا جمال چوقوری شناخته می ‌شد ، احداث شد .

7.غار خرمنه سر  

غارخرمنه سر

غار خرمنه سر، در روستای شاه نشین و در بلندای كوه خرمنه سر واقع شده است. در این غار چاه های بسیار و دره های خطرناك و لغزنده ای وجود دارد، بنابراین برای بازدید از آن حتماً باید از وسایل غارنوردی و كوه نوردی استفاده كرد. برای رسیدن به دهانه غار، ابتدا از بستر رودخانه ای كه از كوه های شمالی شاه نشین سرچشمه می گیرد و از میان درختان سرسبز زیتون و انجیر باید گذشت و به سوی ارتفاعات شمالی پیش رفت تا در نزدیكی قله كوه خرمنه سر، دهانه مشبك و پنجره مانند وسیع غار را دید. 

مناطق تفریحی استان زنجان

دریاچه پری

دریاچه پری

دریاچه پری در دهستان اوریاد از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان و ۱۵۲ کیلومتری شهر زنجان و ۴۵ کیلومتری شهر ماهنشان قرار دارد. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ماهنشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی استان زنجان محسوب می‌شود. دریاچه پری که نام دیگر آن خندقلو می‌باشد، در حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و با چشم‌اندازی بسیار زیبا در میان یک دشت وسیع گسترده شده است. بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد.

رودخانه قزل اوزن

رودخانه قزل اوزن

این رود یكی از مهم ترین رودخانه های ایران و شهرستان زنجان است، از كوههای استان كردستان سرچشمه می گیرد و از راه قشلاقات افشار در حومه خدابنده , وارد محدوده استان زنجان می شود. كناره های این رودخانه یكی از تفرجگاههای مهم استان محسوب می شود. هم جواری این رودخانه با جاده اصلی تهران تبریز، زمینه استفاده تفرجگاهی آن را افزایش داده است. و كناره های آن، به طور پراكنده، مورد بهره برداری تفریحی قرار می گیرند.

بازار زنجان

بازارزنجان

بازار زنجان در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه ‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است . مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.

بزرگترین چاقوی دنیادرزنجان

بزرگترین چاقوی دنیادرزنجان

بزرگ ترین چاقوی دنیا در زنجان است.  صنعت چاقوسازی یا هنر دستی چاقوسازی از دیرباز در شهرستان زنجان رونق فراوان داشته و نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده و تا کنون ادامه داشته است .هر چند از زمان های گذشته تا کنون تغییرات فراوانی از نظر ریزه کاری ها پیدا کرده و نیز از نظر ساختاری،به این رشته ابزارهایی صنعتی رخنه کرده و از زحمت این هنرمندان کمی کاسته شده ،ولی از کیفیت این هنر کاسته نشده و هنوز جایگاه خود را در کشور حفظ کرده است.  محصولات ارائه شده از فولاد استیل سخت و ضد زنگ و محکم تهیه شده که پس از چکش کاری و حرارت و نیز گداختن به فلزی کاملا سخت تبدیل گردیده که در برش کارد یا چاقو حائز اهمیت می باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha