سلامت نیوز : رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور گفت: به بهانه تحریم درهای واردات را به روی داروهای خارجی باز کردند، بازار دارویی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار رسید که ۷۰۰ میلیون دلار آن فقط داروهایی بود که مشابه ایرانی باکیفیت داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اختراعی امروز در نشست تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور گفت: بیش از 300 قلم مواد مؤثری دارویی در کشور وجود دارد که 45 درصد نیاز تولیدات داخلی را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: طی 2 سال آینده 61 قلم محصول جدید تولید خواهد شد که این خودکفایی را تا 65 درصد افزایش می‌دهد.

اختراعی گفت: صرفه‌جویی ارزی نشان می‌دهد در 45 شرکت دارویی این صرفه‌جویی 800 میلیون دلار در سال است.

رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور در مورد راهکار اقتصاد مقاومتی گفت: توان تولید داخلی خواهیم داشت و افزایش ظرفیت فناوری‌های جدید وظیفه ماست و در شرایطی که شرکت‌های تولیدی با مشکل فروش مواجه هستند واردات داروی مشابه با ارزبری بالا همچنان جاری است.

رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور ادامه داد: این کار به نحوی است که بودجه ارزی دارو از 500 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار افزایش یافته که با نرخ جمعیت تناسبی ندارد.

وی افزود: سال گذشته نیز 700 میلیون دلار از واردات مربوط به داروهای مشابه داخلی بوده است در حالی که قبلاً واردات این اقلام غیرممکن بود.

اختراعی گفت: به بهانه فشارهای تحریم درهای واردات باز شد و مسئولان فارغ از وابستگی، مشغول تأمین دارو از خارج شدند. این موجب شد داروهای گرانقیمت انباشته شوند و ظرفیت تولید نیز مورد تهدید قرار گیرد.

رئیس سندیکای تولیدکننده مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی کشور ادامه داد: سازمان غذا و دارو اعلام کرده فقط داروهای ژنریک و برند خارجی تا سقف 20 درصد وارد شوند اما کنترلی با سیستم فعلی وجود ندارد و این عملی نمی‌شود.

وی افزود: تجویز داروهای خارجی و برند در کشور رو به افزایش بوده است و حجم سرسام‌آور داروهای وارداتی بدون در نظر گرفتن نیازهای داخلی در مقایسه با کشورهای همسایه نشان می‌دهد سیستم بازرگانی ما ضعف دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بینام ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 0
    از سخنان ایشان که درد و دل همهی مردم است نهایت استفاده را کردم امید میرود مسئولین کشور از جمله وزارت بهداشت با توجه به این سخنان و همچنین فرمایش رهبر معظم انقلاب تولیدات و خودکفایی را سر لوحه خویش قرارا دهند