سلامت نیوز : رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: شرکت‌های دارویی هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهی معوقه دارند البته برخی از آنها برای کسب سود به داروخانه‌ها زیرمیزی می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمود نجفی در نشست تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور گفت: متأسفانه در کشور می‌بینیم که صنعت داروسازی را صنعت مونتاژ تلقی می‌کنند در حالی که پس از انقلاب خدمات قابل توجهی ارائه شده و قبل از آن چیزی به عنوان صنعت وجود نداشت و امروز به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: از نظر ارزش افزوده نیروی کار در دنیا، صنعت دارویی در صدر است در کشور ما نیز از ارزش افزوده نیروی کار نسبی خوبی برخورداریم اما متأسفانه حتی در وزارت بهداشت می‌شنویم که این صنعت مونتاژ است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه سال 91 را بسیار سخت گذراندیم گفت: صنعت داروسازی تمام نیازها را به روش‌های مختلف مالی تأمین می‌کرد، LC باز می‌کرد و مواد را خریداری می‌کرد و حتی با بانک‌ها فروش اقساطی را آغاز کردیم با وجود اینکه برگشت منابع بیش از یک سال بود.

نجفی گفت: در بحران وضعیت ارزی به قدری به ما فشار وارد شد که برگشت منابع به دلیل بدقولی دولت میسر نشد و هنوز از بیمارستان‌ها تا هزار میلیارد تومان طلبکار هستیم.

وی ادامه داد: در این اوضاع گاهی پول ما گم می‌شد و از نظر نقدینگی تهی شده بودیم و با بسیاری از مشکلات مواجه شده بودیم. به همین دلیل برای تأمین هزینه‌های جاری سرمایه‌گذاری و بازسازی نیاز به منابع داریم.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی در بانک مرکزی مستقر شود تا راهکاری را برای نجات صنعت داروسازی از بحران ارائه دهد چرا که در این زمینه‌ها دچار مشکلیم و وثیقه‌هایی که بانک‌ها می‌خواهند بسیار بالاست.

نجفی گفت: علیرغم اینکه مطالبات سال 90 و 91 را داریم امروز به ما گفته‌اند داروهایی را که با قیمت گذشته فروخته‌ایم را با ارز آزاد تسویه کنیم و این اجحاف است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به رتبه پایین کشور در حوزه کسب و کار گفت: به نظر می‌رسد باید برخی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دست و پا گیر در وزارتخانه‌ها حذف می‌شود و وزارت بهداشت نیز این کار را انجام دهد.

نجفی گفت: قوانینی که مربوط به مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی وجود دارد مربوط به سال 1334 است به نظر می‌رسد باید قانون اصلاح شود و دستورالعمل‌ها تسهیل یابد.

وی ادامه داد: همچنین باید رقابت در بازار اصلاح شود و راهکاری در نظر بگیریم که رقابت‌ها منطقی و در جهت توسعه باشد. در حالی که شرکت‌های دارویی برای کسب سود خودزنی می‌کنند، به داروخانه‌ها زیرمیزی می‌دهند تا این شرایط را برای خود تخفیف دهند ما با آنها برخورد می‌کنیم اما راهکاری برای رقابت سالم وجود ندارد.

نجفی گفت: کارگروهی باید در وزارت بهداشت شکل بگیرد تا مؤسسات در مسیر سالم رقابت کنند.

وی همچنین گفت: برخی داروها را می‌توان از سیستم قیمت‌گذاری و بیمه خارج کرد این را در قالب داروهای OTC پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم عملیاتی شود البته سازمان غذا و دارو با آن موافقت کرده است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: برای ایجاد صندوق توسعه ملی برای بازسازی و نوسازی صنعت دارویی در وزارت بهداشت پیگیر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha