سمنان، یكی از كوچك‌ترین استان‌های كشورمان است و به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و تاریخی خود، به مجمع‌الجزایری از جاذبه‌های كویری و كوهستانی همراه با آثار تاریخی مثل كاروانسراها، قلعه‌ها و مسجدهای تاریخی، بقعه‌ها و آرامگاه‌های بزرگان دین، هنر و فرهنگ تبدیل شده است.

عکس/سفر به دشت های رویایی آفتابگردان و شقایق

 سلامت نیوز: جاده های مشهد همیشه پر از مسافران مشتاقی است که برای رسیدن به شهر طلایی عجله دارند. اما شاید بد نباشد این بار  که راهی مشهد مقدس شدید، کمی بین راه توقف کنید و زیبایی های مسیر را هم ببینید. در میانه مسیر تهران ـ مشهد به شهر و استانی می‌رسید كه در حاشیه كویر تفتیده لوت، شب‌های خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافری را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت می‌كند.

سمنان، یكی از كوچك‌ترین استان‌های كشورمان است و به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و تاریخی خود، به مجمع‌الجزایری از جاذبه‌های كویری و كوهستانی همراه با آثار تاریخی مثل كاروانسراها، قلعه‌ها و مسجدهای تاریخی، بقعه‌ها و آرامگاه‌های بزرگان دین، هنر و فرهنگ تبدیل شده است.

دروازه ارگ

دروازه ارگ

اگر به بازدید از آثار معماری و هنر دست معمارهای سنتی دهه‌های گذشته هم علاقه‌مند هستید، دیدن «دروازه ارگ» می‌تواند شما را با یكی از زیباترین آثار هنری و معماری باقیمانده از دوره قاجار آشنا كند. این دروازه در زمان ناصرالدین‌شاه در شمالی ارگ دولتی بوده است، در نمای جنوبی این دروازه كه این روز‌ها به میدانی در مركز شهر تبدیل شده است، می‌توان از دیدن كاشیكاری‌های پر نقش و نگار و تزئینات هفت‌رنگ لذت برد.‌‌

مسجد جامع نیز یكی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوره اسلامی است كه در قرن سوم هجری ساخته شده و دارای 3 شبستان شمالی، جنوبی و شرقی است كه در گوشه شمال شرقی مسجد، منار تاریخی آن به ارتفاع 20‌/‌31 متر دیده می‌شود و با كتیبه زیبایی به خط كوفی تزئین شده است.

در حد فاصل مسجد و امامزاده یحیی نیز «حمام و گرمابه حضرت» قرار دارد كه در زمان تیموریان ساخته و در دوره مظفرالدین‌شاه بنای آن ترمیم شده است. سر در زیبای تزئین شده به اشعار با خط خوانای نستعلیق و كاشیكاری استادانه این حمام، توجه هر هنر مند و هنردوستی را به خود جلب می‌كند. همچنین در سال‌های اخیر پس از بازسازی كلی، حمام به عنوان موزه مردم‌شناسی، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به آثار مردمی‌شناسی شده است.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر

یكی از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری‌ كه مسافران زیادی را به استان سمنان می‌خواند، بازدید از «پارك ملی كویر» است كه به گفته سازمان محیط زیست در آن هیچ‌گونه سكونتگاه انسانی، معدنی و پروانه چرای دام وجود ندارد و یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، غزال ایرانی، عقاب طلایی، كفتار راه‌راه و دیگر گونه‌های كمیاب حیوانات است.

خانه ابراهیم خان

خانه ابراهیم خان

 در روستای ملاده، پنجاه و پنج کیلومتری شمال شرقی سمنان، در یک مکان بسیار خوش آب و هوا قرار دارد. این خانه در یک باغ مصفا ساخته شده و ساختمان قراولخانه یا عمارت کلاه فرنگی در گوشه دیگری از این باغ قرار گرفته است.

خانه تدین سمنان

خانه تدین سمنان

 جزو خانه های با ارزش قاجار است که به صورت دو بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است. بخش بیرونی این خانه دارای دو طاق بزرگ و زیر زمین و بخش اندرونی شامل قسمت های تابستانی دارای بادگیر و زمستانی و همچنین تعدادی اتاق کوچک و بزرگ می باشد. بنای فعلی خانه محمدیه اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی استان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است.این خانه در خیابان طالقانی واقع شده است.

تیمچه پهنه

تیمچه پهنه

یکی از بناهای زیبا در دوره قاجاریه می باشد که در جوار مسجد امام و تکیه پهنه سمنان بنا گردیده است. این تیمچه دارای سه طبقه بوده که برای کاربری تجاری مورد استفاده می باشد.

گرمابه پهنه 

گرمابه پهنه

از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال ۸۵۶ ه. ق به دستور خواجه غیاث الدین محمد ابنخواجه تاج الدین بهرام سمنانی از وزرای دوره تیموری بنا گردیده است.این گرمابه در بخش مرکزی شهر سمنان و در کنار مجموعه مسجد جامع، مسجد امام، تیمچه پهنه و راسته بازار قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۳۶۷ و پس از انجام عملیات مرمت به صورت موزه تغییر کاربری داده و هم اکنون مورد بازدید می باشد.

بازار شاهرود

بازار شاهرود

یکی از بازارهای تاریخی و بزرگ استان می باشد که در مرکز شهر شاهرود قرار دارد. قدمت این بازار به دوره قاجاریه بازمی گردد. بازار شاهرود علاوه بر راسته اصلی دارای سه سوق و چهار سوق و چندین کاروانسرا و حمام و آب انبار و مدرسه می باشد و از نظر اقتصادی از جایگاه ویژه ای در شهر برخوردار است.

تپه حصار 

تپه حصار

یکی از مهمترین محوطه های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران محسوب می گردد. این تپه تقریبا در سه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دامغان واقع شده است. این تپه نخستین بار توسط پروفسور ارنست هرتسفلد و سپس به وسیله اریک اشمیت مورد کاوش های باستان شناسی قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصله از این کاوش ها و اشیاء مکشوفه، تپه حصار دامغان دارای سه دوره حصار  می باشد که در دامغان و در دو کیلومتری جنوب شرقی واقع شده است.

تپه سنگ چخماق 

تپه سنگ چخماق

از دو برجستگی کوچک تشکیل شده است که حدود ۱۵۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. پروفسور ایچی ماسودا در بررسی های سال ۱۳۴۸، این تپه را مورد شناسایی قرار داد و در طی دو فصل در سال های ۵۰ و ۱۳۵۲ حفاری آن را سرپرستی کرد. بر اساس اطلاعات موجود در برجستگی غربی که آثار آن معرف دوره قدیمی تر از آثار برجستگی شرقی هستند، پنج لایه و در برجستگی شرقی شش لایه استقراری شناسایی شد.

موزه شاهرود

موزه شاهرود

بنای فعلی موزه شاهرود در حقیقت ساختمان قدیم شهرداری (بلدیه) شاهرود است. این موزه در سال ۱۳۶۸ گشایش یافت. موزه شاهرود دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی در دو طبقه است. در بخش باستان شناسی این موزه، آثاری از تپه های تاریخی شاهرود، دامغان و سمنان از جمله تخت سنگ چخماق به نمایش درآمده است. همچنین در بخش مردم شناسی، اشیایی همچون پوشاک سنتی، زیورآلات، دست بافت ها، اسناد و قباله ها قرار دارد.

چشمه علی

چشمه علی

مجموعه "چشمه علی "در شمال شهر تاریخی دامغان و حدود 30 کیلومتری این شهر بین روستاهای "آستانه" و "کلاته رودبار" واقع شده است.در زمان فتحعلی شاه قاجار در این محل یک مسجد و یک عمارت ساخته شد.بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه علی قرار گرفته و مسجدی تاریخی نیز در ضلع جنوبی قرار داشته که اکنون مسجدی جدید بر روی آن واقع شده است.وجود درختان بید و صنوبر، باغ های گردو، زردآلو، درختان میوه، گیاهان دارویی و ارتفاعات کوهستانی به جاذبه های این منطقه افزوده است.

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت آفتابگردان سمنان

دشت شقایق سمنان

یکی از مناطق جاذب گردشگری شهرستان شاهرود دشت آفتابگردان و شقایق در منطقه کالپوش است که نمایش منحصر به فرد گل های شقایق در منطقه از بیستم اردیبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می دهد و گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می کند.

سوغات سمنان

سوغات سمنان

سوغات سمنان از صنایع دستى رایج در استان مى توان به انواع جاجیم، قالى، گلیم، قالیچه، سفره‌هاى قلمكار، سفال سرامیك و نمد اشاره كرد. پسته دامغان نیز از بهترین سوغاتى‌هاى این استان می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha