سلامت نیوز : یک روانشناس خانه تکانی را زمینه ای برای آرامش و شادابی روحی انسان دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها آرامش و لذت روحی سنت زیبای خانه تکانی را با چشم و هم چشمی، تجمل گرایی، اسراف و توجه بیش از حد به زرق و برق نظیر تعویض وسایل منزل از بین می برند و این مسئله فشار روحی زیادی به آنها بخصوص خانواده های طبقه متوسط و پایین وارد می کند.

دکتر هادی خسروی در گفت و گو با شفقنا ، به مهم ترین تاثیرات روحی و روانی خانه تکانی ایام عید اشاره کرد و افزود: انباشتگی بیش از حد وسایل زندگی، نوعی بلاتکلیفی و آشفتگی در ذهن افراد بوجود می آورد بطوریکه آنها را دچار خمودگی و افسردگی کرده و باعث کاهش انرژی و کارآیی انسان می شود، در واقع ذهن انسان بطور طبیعی طوری خلق شده که پیوسته می خواهد نظم و انضباط به خود بدهد و انسان در محیط های منظم کارآمدی مفیدتر و در محیط های شلوغ نیز احساس کلافگی کرده و غمگینی و افسردگی بیشتری احساس می کنند، بنابراین تغییر دکوراسیون خانه و اقدام به پاکیزگی و خانه تکانی از جمله سنت هایی است که افراد برای ایجاد تحولات روحی و روانی در خود و خانواده شان اجرا می کنند.

وی در ادامه خانه تکانی را بهانه ای برای مشارکت های جمعی و صمیمی خانواده ها عنوان کرد و گفت: خانه تکانی از جمله سنت هایی است که از ماه پایانی سال شروع می شود و تا قبل از پایان گرفتن سال تمام می شود. در واقع کوشش خانواده ها بعد از ماه ها درگیری و دوری از هم جهت تمیز کردن وسایل خانه، بهانه ای برای دورهم جمع شدن، زنده کردن صمیمیت ها و زمینه ای برای شروع فعالیت های دسته جمعی با مشارکت دیگرا اعضای خانواده است بطوریکه آنها سالی یکبار به بهانه جشن سال نو و تمیز کردن اسباب خانه دورهم جمع می شوند.

خسروی با بیان اینکه خانه تکانی روحیه مسئولیت پذیری افراد را بالا می برد تاکید کرد: همانطور که اشاره شد خانه تکانی قدرت انسجام میان افراد در خانواده را  افزایش و روحیه کار دسته جمعی را بالا می برد و به آنها آموزش می دهد خانه تکانی و مسئولیت پاکیزه نگه داشتن خانه نباید تنها بر دوش یک نفر باشد و بهتر است سایر اعضای خانواده با هم همکاری کرده و بطور دسته جمعی خانه تکانی کنند. در این صورت یک نفر احساس خستگی و نارضایتی نخواهد کرد.  وقتی که تمام خانواده با یکدیگر همکاری می کنند، جو صمیمانه ای پدید می آید. حتی مادران و همسران باید از اعضای خانواده بخواهند تا خود اتاق و وسایل شان را تمیز و مرتب کنند. در این صورت افراد خصوصاً کودکان مسئولیت پذیری را فراخواهند گرفت و احساس مشارکت برای آنان درونی می شود.

به گفته این روانشناس، جدا از ارزش مذهبی، اعتقادی و هویت ملی سنت خانه تکانی در جامعه ما، می توان از جنبه جسمی و روحی نیز آن را مورد بررسی قرار داد، از دیدگاه روانشناسی بسیاری از بیماری ها ریشه و زمینه ای روحی و روانی دارند تا زمانی که روح سالمی در انسان نباشد سلامتی جسمی آنها نیز خدشه دار می شود، بنابراین ارج نهادن به سنت هایی مثل خانه تکانی، دید و بازدید های ایام عید و غیره به دلیل دورهم جمع شدن ها، بوجود آمدن احساس مشترک، انسجام فرهنگی، دور شدن از دغدغه های روزمرگی، ایجاد فرصت های شاد و خنده، تقویت ارتباطات درون خانوادگی و برون خانوادگی و غیره بهترین فرصت برای خانه تکانی روح و روان انسان و برون رفتن از کسالت و خستگی روحی است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده ها آرامش روحی خانه تکانی و برخی سنت های ایرانی را با چشم و هم چشمی از بین می برند اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها آرامش و لذت روحی سنت زیبای خانه تکانی را با چشم و هم چشمی، تجمل گرایی، اسراف و توجه بیش از حد به زرق و برق نظیر تعویض وسایل منزل از بین می برند و این مسئله فشار روحی زیادی به آنها بخصوص خانواده هایی که در طبقه متوسط و پایین قرار دارند وارد می کند در نتیجه می بینیم که لذت و شادابی روحی خانه تکانی تبدیل به غذاب روحی آنها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha