یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور به دلیل سبک زندگی غلط، بر لزوم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تغییر سبک زندگی تاکید کرد و از ائمه جمعه و روحانیون خواست که مردم را به امر بهداشت و پیشگیری ترغیب کنند.

آموزش سلامت و بهداشت بودجه جداگانه داشته باشد/روحانیون مردم را به پیشگیری ترغیب کنند

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور به دلیل سبک زندگی غلط، بر لزوم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تغییر سبک زندگی تاکید کرد و از ائمه جمعه و روحانیون خواست که مردم را به امر بهداشت و پیشگیری ترغیب کنند.


دکتر علی کائیدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با بیان اینکه آموزش سلامت و بهداشت و توجه به امر پیشگیری باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت:« وزارتخانه های مرتبط با این امر باید تلاش بسیاری در این زمینه داشته باشند که در این میان وزارت آموزش و پرورش می تواند نقش پررنگ تری داشته باشد و باید وزارت آموزش و پرورش ما پویا باشد و به امر آموزش سلامت توجه داشته باشد».


هشدار نسبت به افزایش بیماری های غیرواگیر
وی با هشدار نسبت به افزایش چشمگیر بیماری های غیرواگیر در کشور گفت:« متاسفانه سالانه شاهد افزایش بیماری های غیرواگیری مثل سرطان ها، آرتروزها، کمردردها ، ناراحتی های قلبی، فشارخون و دیابت هستیم که 90 درصد آنها به علت سبک زندگی غلط است. بنابراین لازم است تمام وزارتخانه ها نظیر وزارت وزرش و جوانان، آموزش و پرورش ، وزارت کشور و نیز ریاست جمهوری برای آموزش سلامت و پیشگیری بسیج شوند اگر به این مسئله توجهی نشود در آینده تمام پول کشور را برای سالمندانی که دچار این بیماری ها می شوند بایدهزینه کنیم».

دکتر کائیدی افزود:« البته رسانه ها و دستگاه های ارتباط جمعی می توانند برای تحقق این امر موثر واقع شوند».


10 نمره از درس ورزش به سلامت دانش آموز اختصاص یابد
وی با انتقاد از کم توجهی به زنگ ورزش در مدارس کشور گفت:« زنگ ورزش در مدارس کشورمان، زنگ تنبلی و استراحت است در حالی که دانش آموز در این ساعت باید تحرک زیادی داشته باشد. اعتقادم بر این است باید ساعت ورزش را بیشتر کنیم همچنین باید حداقل 10 نمره را به ورزش و تحرک دانش آموز بدهند و 10 نمره بقیه را برای سلامت دانش آموز در نظر بگیرند. چرا که چاقی و اضافه وزن در میان دانش آموزان افزایش پیدا کرده است لذا آموزش و پرورش باید این افراد را از نظر سلامت رد کند تا برای کاهش وزن و اهتمام به سلامت تلاش کنند تا بتوانند نمره قبولی را کسب کنند. ما می توانیم این مسئله را عملی کنیم».


آموزش سلامت و بهداشت بودجه جداگانه داشته باشد
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه برای آموزش سلامت و مسئله پیشگیری از بیماری ها کاری نکرده ایم، گفت:« باید یک بودجه جداگانه برای امر پیشگیری، آموزش سلامت و توجه به ورزش در نظر بگیریم. وزارت بهداشت  تنها متولی این امر نیست بلکه نقشی که آموزش و پرورش در سلامت آینده دانش آموزان می تواند داشته باشد خیلی بیشتر است چرا که آموزش دانش آموزان با این وزارتخانه است لذا وزیر آموزش و پرورش باید برنامه ریز خوبی برای موضوع سلامت باشد. البته چندین بار است که برای این امر به دنبال گذاشتن جلسه با وزیر آموزش و پرورش هستیم اما موفق نمی شویم».


وزارت بهداشت برای مسئله بهداشت نیازی به قانون ندارد
وی افزود:« وزارت بهداشت برای پرداختن به مسئله آموزش سلامت و بهداشت و خودمراقبتی نیازی به قانون ندارد. آموزش و پرورش نیز به انجام این کار موظف است و باید همانند اسمش به آموزش و پرورش روح و جسم سالم بپردازد. باید برای این امر برنامه ریزی کنیم تا در آینده بار ناشی از بیماری ها را پایین بیاوریم ».


لزوم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تغییر سبک زندگی
 وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم تغییر سبک زندگی، گفت:« نباید گذاشت فرمایشات مقام معظم رهبری بر روی زمین بماند. باید تعهدی که نسبت به مقام معظم رهبری داریم را عملی کنیم اما آیا تاکنون این عملی شده است؟ چه بودجه هایی برای عملی کردن این توصیه کنار گذاشته شده است؟ سبک زندگی یعنی سلامت ، تغییر سبک زندگی یعنی درس به مردم و مسئولین و اینکه به دنبال سلامت بروید».


تبلیغات زیان آور صدا و سیما برای جامعه ای که به سالمندی می رود
دکتر کائیدی با انتقاد از تبلیغات زیان آور در صدا و سیما گفت:« چرا صدا و سیما غذاهای چرب و انواع و اقسام اسنک ها را تبلیغ می کند آن هم برای جامعه ما که به سمت سالمندی پیش می رود؟ آیا گرفتن چند صد میلیون ارزش این را دارد که جامعه ای ناسالم داشته باشیم؟ »


نهضت سلامت را راه اندازی کنیم
وی در ادامه تاکید کرد:« باید برنامه ای کلان برای آموزش سلامت داشته باشیم همانطور که برای ریشه کن کردن بیسوادی جهاد کردیم و نهضت سواد آموزی را راه انداختیم باید نهضت سلامت را نیز راه اندازی کنیم در غیراینصورت در آینده همه پول کشور را باید صرف درمان بیماری ها کنیم».


ائمه جمعه و روحانیون مردم را به پیشگیری ترغیب کنند
وی با اشاره به افزایش بیماری های قلبی و عروقی گفت:« اگر به بیمارستان ها سری بزنید مشاهده خواهید کرد که ناراحتی های قلبی و عمل باز قلب و گذاشتن فنر قلبی( استنت گذاری عروق قلبی) مثل آپاندیسیت شیوع دارد که پول سلامت را می بلعد. لذا باید در زمینه آموزش سلامت و بهداشت که هزینه های کمتری دارد، کار کنیم».
دکتر کائیدی در پایان تاکید کرد:« باید یک نهضت سلامت راه اندازی کنیم و در این راه ائمه جمعه و روحانیون نیز باید مردم را به این امر ترغیب کنند ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha