شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 107301

سفر نوروزی خود را به سرزمین پاكی، صداقت و خلوص لرستان مهیا كنید تا در جای‌جای آن شاهد زیبایی‌های طبیعت باشید.

عکس/لرستان؛ تابلو زیبایی از آفرینش

سلامت نیوز: در آستانه بهار و تعطیلات نوروز قرار داریم. شمار زیادی از هموطنان ارجمندمان برای تهیه بلیت سفر از هم اکنون خود را آماده کرده اند.عده ای هم که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند، در تدارک تهیه بیمه نامه و برگه معاینه فنی برای خودروهای خود هستند.

ما هم همراه شما عزیزان، به معرفی استان ها و نقاط دیدنی میهن اسلامیمان را آغاز کرده ایم تا با آگاهی کامل از وضع شهرها و نقاطی که برای انتخاب گذران تعطیلات هنوز دودل هستید، محل اقامت خود را برگزینید. امید اینکه در این سفرها به شما خوش بگذرد و سالم به خانه و کاشانه خود بازگردید.           

لرستان؛ تابلو زیبایی از آفرینش 

اینجا لرستان است، در لاجورد آسمانش عشق طلوع می کند و از زلال چشمه هایش شعر ناب جاریست. خاکش سبز است و درختانش پر از شوکت شکوفه ها، نسیمش رایحه بی ریایی را می پراکند و آب تا دلتان بخواهد آبیست و دشت ها از اجاق گُر گرفته شقایق روشن، اینجا همه چیز آنقدر زلال است که در رگ هر برگ خدا را می توان یافت.

مردمش صمیمی اند و سختکوش، سخی اند مثل بیقراری ابر و یکرنگی شان را از آبی آسمان آموخته اند. مردمی که فریبائی های زودگذر آنان را نمی فریبد و سختی های زندگی خم بر ابروانشان نمی آورد. چونان درخت های تنومند این دیار سخت اند و صبور.

 سفر نوروزی خود را به سرزمین پاكی، صداقت و خلوص لرستان مهیا كنید تا در جای‌جای آن شاهد زیبایی‌های طبیعت باشید.

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری استان لرستان

تونل برفی

تونل برفی ازنا

تونل برفی بصورت طبیعی در برف ویخ های دامنه زیبا وسر به فلك كشیده اشترانكوه در منطقه كمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است كه طول این تونل بالغ بر 800 متر وارتفاع آن از كف تونل تا سقف بین 2.5 تا 3متر می باشد.این تونل برفی را فقط در فصول بهار وتابستان می توان بازدید نمود.

تالاب بیشه دالان

تالاب بیشه دالان بروجرد

تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور، در استان لرستان واقع است. نام محلی تالاب بیشه دالون است و یکی از زیستگاههای اصلی پرندگان و جانوران بومی و مهاجر  است.

دریاچه گهر

دریاچه گهر

درشرق استان لرستان ودر دامنه ارتفاعات اشترانكوه، دریاچه های دائمی و شیرین ((گهر بالا)) و((گهر پایین )) قرار دارند.دریاچه گهر یكی از زیباترین دریاچه های كوهستانی كشور می باشد این دریاچه از ذوب برف های اشترانكوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی كه از ریزش كوه پدید آمده است. فراوانی نسبی آب های ورودی به این دریاچه باعث می شود، سر ریز آب آن به دریاچه پایینی (بزرگ ) بریزد. طول دریاچه اصلی گهر را ۵/۱ كیلومتر و عرض متوسط آن را ۶۰۰ متر برآورد كرده اند. حداكثر عمق دریاچه ۲۸ متر و مساحت آن در حدود ۱۰۰ هكتار و در ارتفاع 2400 متری ازسطح دریا وتنها دارای یك راه مالرو وصعب العبور به دامنه است. دریاچه گهر مانند آبگیری است كه از چشمه ها، آبشارها و سراب های اشترانكوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است. بیش تر سطح دریاچه گهر در زمستان یخ می بندد.

انواع بوته ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گلهای زیبای پیرامونی، اطراف دریاچه را به صورت یك پارك طبیعی شگفت انگیز در آورده است. زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده است هر ساله، با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استانهای اطراف و دیگر نقاط كشور، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری كنند.

دریاچه كیو 

دریاچه کیو

در مركز شهر خرم اباد در كنار پارك كیو دریاچه بسیار زیبای كیو قرار دارد این دریاچه به شهر جلوه خاصی داده ودر كنار جاذبه های تاریخی فراوان در دره خرم آباد وچشمه های پر آب دره خرم آباد شهر را در ردیف یكی از شهر های زیبا ی توریستی قرار داده است.آب آن از چشمه تامین می شود.. مساحت آن هفت هكتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است. این دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری بر خوردار است وبه لحاظ ویژگیهای خاص خود می تواندبه عنوان یكی از مراكز جذب توریست تبدیل شود.ودر كنار این دریاچه امكانات تفریحی، شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود دارد.

پل قلعه حاتم

پل قلعه حاتم

پل قلعه حاتم كه از جمله‌ی مجموع پل‌های تاریخی لرستان به حساب می‌آید، در حاشیه‌ی روستایی با همین ام در شمال استان لرستان قرار دارد. روستای قلعه حاتم در شمال‌غربی شهر بروجرد و در مسیر جاده‌ی بروجرد به اشترینان واقع شده است.بنای پل كه به اواخر عهد قاجاریه منسوب می‌باشد، برخلاف پل‌های دیگر به خاطر تردد انسان نیست بلكه از آن به عنوان مسیر هدایت آن از تپه‌ی مقابل به درون روستا و آبیاری مزارع بالادست آن سوی دره استفاده می‌شود.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلك الافلاك بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی، در مركز شهر خرم آباد واقع شده است. این اثر ارزشمند دارای هشت برج دو حیاط مستطیل شكل می باشد. احتمالانام فلك الا فلاك در دوره قاجار بر آن اطلاق شده است. از بدو شكل گیری این بنای عظیم و دیدنی تا به حال دارای كاربریهای سیاسی ، نظامی ، خزانه سلطنتی ، مقر حكومتی ، پادگان نظامی ، زندان سیاسی داشته است. اكنون نیز به عنوان موزه باستانشناسی، مردم شناسی وآزمایشگاه مرمت اشیا وچایخانه سنتی از آن استفاده میشود . این بنای كم نظیر مربوط به دوره ساسانی وبه شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

مسجد جامع بروجرد 

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد در قلب بافت تاریخی و در مرکز قدیمی‌ترین محله و هسته اولیه شکل‌گیری شهر در کنار بازار تاریخی بروجرد واقع شده است.
این مسجد که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است. مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده است.

چشمه ها وسراب ها

چشمه ها وسراب ها

ازجمله مواهب طبیعی و اكوتوریستی در لرستان وجود چشمه هاوسرابهای متعدد در سطح این استان است.این سرابها وچشمه ها شرایط مناسبی را جهت جذب جمعیت توریستی داخل استان وخارج از استان را در روزهای تعطیل فراهم می نماید.

سراب هنام، سراب كهمان در الشتر،سراب چگنی،كیو و چشمه های گلستان،گرداب دارایی در خرم آباد، سراب جانیزه، زرشكه، سفید،زارم،كرتول،و چشمه‌های ونایی، دره‌خونی، هفت چشمه و اسل در بروجرد و اشترینان، سراب غارتمندر و گردكانك،ماهی چال، فرسیان، گایكان،سر دره،رود آب در الیگودرز، سراب چشمه و رودك در دو رود،و چشمه فلفلی در ازنا، اطراف برخی از این چشمه ها و سرابها از پوشش گیاهی نادری برخوردار بوده و در طول فصول مساعد شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران فراهم می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha