نرخ رشد جمعیت دیالیزی‌های ایران هشت برابر نرخ رشد جمعیت کشور

سلامت نیوز : حدود 24 هزار بیمار کلیوی کشور در حالی گیرنده خدمات دیالیز هستند که نرخ رشد جمعیت بیماران دیالیزی حتی از نرخ رشد جمعیت کشور هم پیشی گرفته و به اذعان مسوولان امر در وزارت بهداشت نرخ رشد جمعیت این بیماران هشت برابر نرخ رشد جمعیت کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از طرف دیگر دو بیماری "فشار خون" و "دیابت" عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های کلیوی و دیالیزی شدن 50 درصد این بیماران است. در حال حاضر نیز حدود 4500 دستگاه دیالیز در کشور فعال و مشغول خدمت رسانی دیالیز خونی است. حدود 477 بخش دیالیز هم به صورت دائم یا اورژانس خدمات دیالیز را به این بیماران ارایه می‌دهند. در این میان حدود یک هزار و 340 بیمار نیز دیالیز شکمی (صفاقی) داریم که با در اختیار گرفتن محلول‌های دیالیز در منازل خود دیالیز می‌شوند.

همچنین به طور میانگین سالانه 2400 پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود که حدود 40 درصد آن از مرگ مغزی و 60 درصد نیز از افراد زنده است. این درحالیست که به اذعان مسوولان وزارت بهداشت برای برخورداری از شرایط خوب باید بیشترین میزان پیوند کلیه از مرگ مغزی باشد و پیوند از زنده به حداقل برسد.

همزمان با 18 اسفند ماه، روز جهانی کلیه، ارزیابی از وضعیت بیماران دیالیزی کشور در سالی که گذشت و همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای خدمت‌رسانی بهتر به این بیماران در سال 93 را با دکتر حمید رجلانی، کارشناس دیالیز اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌خوانید:

رجلانی در باره تامین داروها و دستگاه‌های دیالیز مورد نیاز این بیماران طی‌ سال‌های 91 و 92 گفت: طی دو سال گذشته تمام عرصه‌های تجهیزات پزشکی با یک سری رکود و مشکلات روبرو بودند اما می‌توان گفت که این کمبودها در حوزه دیالیز بسیار کم بود. البته این موضوع به معنی آن نیست که در حال حاضر هیچ کمبود یا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی نرخ رشد بالای جمعیت دیالیزی‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که نرخ رشد جمعیت کشور 1.3 درصد است، نرخ رشد جمعیت دیالیز کشور حدود 10 درصد؛ یعنی حدود هشت برابر نرخ رشد جمعیت کشور است. بنابراین باید در ارتباط با خروجی بیماران دیالیزی از وضعیت دیالیز به "پیوند کلیه" بسیار کار شود. البته این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

"فشار خون" و "دیابت"؛ همراه 50 درصد دیالیزی‌ها

رجلانی با بیان این که رویکرد وزارت بهداشت در رابطه با "پیوند اعضا" عمدتا به "پیوند از خویشاوند" و "پیوند از مرگ مغزی" بازمی‌گردد، ادامه داد: یعنی دو رویکرد صد درصد انسان دوستانه و خداپسندانه. اگر این دو رویکرد در کشور ترویج یابد، طبیعی است که می‌توانیم بار دیالیز را در کشور کاهش دهیم. پیوند کلیه بهترین راه درمان بیمار دیالیزی است. به این ترتیب هم بیمار به زندگی خود بازمی‌گردد و هم اهداف انسان دوستانه و خداپسندانه مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات جدی در زمینه "پیشگیری" و "فرهنگسازی پیوند" در زمینه بیماری‌های کلیوی ادامه داد: 50 درصد بیماران دیالیزی از دو بیماری "فشار خون" و "دیابت" رنج می‌برند. بنابراین با اطلاع رسانی، کنترل و درمان به موقع و موثر این دو بیماری می‌توان ورودی‌های بیماران دیالیزی را کاهش داد. بنابراین باید در زمینه مسایل پیشگیری، درمان مناسب دیابت و فشار خون و گسترش فرهنگ پیوند از خویشاوند و پیوند از جسد فعالیت زیادی صورت گیرد.

رجلانی در این باره افزود: در چنین شرایطی هر چه که در زمینه دستگاه، دارو، پزشک و ... کار شود بالاخره این رشد حدود 10 درصدی روزی ما را زمین‌گیر کرده و نخواهد گذاشت به ارایه خدمت مناسب و شرایط ایده‌ال درمانی برسیم. به همین دلیل در حوزه بیماری‌های کلیوی و دیالیز باید رویکردمان به گسترش دو فرهنگ "پیشگیری" و پیوند در کشور باشد.

گشایش برای تامین ماشین دیالیز در سال 93

وی به گشایش‌های در حال انجام برای تامین ماشین دیالیز در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه تامین ماشین دیالیز گشایش‌های خوبی در حال انجام است. در صورت تحقق بودجه‌های مصوب در قانون بودجه 93، می‌توان طی سال 93 کمبودهای حدود دو - سه سال گذشته را جبران کرد تا کشور از رنج کمبود ماشین دیالیز رهایی یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha