این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز طبق سنت و رسوم ما ایرانی ها ، خانه تکانی و نظافت خانه ها معمول و مرسوم است.

یک توصیه بسیار جدی برای خانه تکانی

سلامت نیوز: این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز طبق سنت و رسوم ما ایرانی ها ، خانه تکانی و نظافت خانه ها معمول و مرسوم است.

خانه تکانی یک سنت زیبا است که هم در آن بر اصل نظافت توجه می شود و هم بهانه ای می شود تا خانواده ها در همکاری با یکدیگر دستی به "سرو روی خانه " بکشند.
غالبا یکی از موارد مورد مصرف  در خانه تکانی ها "آب" است، چون همه چیز با آب پاک و تمیز می شود.
کشور ما از گذشته تاریخی کشوری کم آب محسوب می شود و طبق مطالعات اخیر بین المللی و ملی منطقه خاورمیانه از جمله کشور ما در آینده ای بسیار نزدیک با بحران کم آبی مواجه خواهد شد.این بحران بسیار جدی خواهد بود و حتی برخی فرضیه جنگ برای آب به جای  جنگ برای نفت را برای منطقه خاورمیانه مطرح می کنند.
اخیرا نیز مقامات مسئول کشورمان از جمله استاندار تهران از احتمال جیره بندی آب سخن گفته است و شهروندان را به رعایت الگوی مصرف فراخوانده است.


اما الگوی مصرف چیست؟
الگوی مصرف به این معنا است که به اندازه مورد نیاز آب مصرف شود نه بیشتر نه کمتر.
خیلی از ما اگر  رفتار روزانه خود درباره مصرف آب را مورد توجه قرار دهیم، حتما به این نتیجه می رسیم که می توانیم مصرف آب خود در طول روز را به نصف کاهش دهیم.فقط کافی است برخی کارهای ساده را انجام ندهیم و برخی کارها را جایگزین آنها کنیم.
این روزها همزمان با خانه تکانی های شب عید رعایت الگوی مصرف آب و داشتن دغدغه مصرف بهینه آب بسیار مهم و حیاتی است و هر یک از شهروندان باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
می شود با روش هایی که کمتر آب مصرف می شود خانه تکانی کرد . مثلا لازم نیست برای شستشوی حیاط از فشار شیر آب استفاده کرد می شود حیاط را نخست جارو کرد و سپس با آب گرد و خاک آن را گرفت.
می شود فرش را سالی یکبار به شرکت های مخصوص شستشوی فرش داد. می شود به هنگام شستشوی آشپزخانه و سرویس های بهداشتی از آب کمتری استفاده کرد و به طور کلی می شود در کارهای روزمره که با آب "سروکار" داریم، از آب کمتری استفاده کنیم.
اگر هر شهروند تنها به سهم خود روزانه چند لیتر از هدر دهی آب  بکاهد ضرب این رقم در تعداد جمعیت کشور می تواند آب مورد نیاز چند سال کشور را تامین کند.
بیایید قدر آب ، این ماده حیاتی و بسیار مهم برای زندگی انسان ها را بدانیم و آن را هدر ندهیم. راستی می دانید در جهان چند میلیارد نفر به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند؟

منبع: عصر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha