سلامت نیوز : ابتلا به سرطان در كشور ما رو به افزایش است و یكسوم مبتلایان به سرطان به خاطر محصولات كشاورزی آلوده به این بیماری دچار می‌شوند. كودهای شیمیایی و سمومی كه در تولید محصولات كشاورزی به كار می‌رود به دلیل ماندگاری بالا از عوامل بروز سرطان بین افراد جامعه است. مدت‌ها پیش مدیرعامل سابق میادین و تره‌بار تهران به تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها درباره آلودگی محصولات كشاورزی هشدار داد بود. حسین صفاری می‌گفت: «مرغ‌های آلوده تهران از 10استان متفاوت به پایتخت ارسال می‌شوند و میوه‌ها و سبزیجات هم از استانی به غیر از تهران به پایتخت می‌رسند.» او منشا این آلودگی‌ها بخصوص مرغ و پیاز را در آلودگی زمین محل كشت محصولات كشاورزی یا آلودگی زمین كشت غذای طیور به سرب یا كادمیوم و استفاده نامتعارف از كودهای شیمیایی فسفاته برای تولید این محصولات عنوان كرد، موضوعی كه نشان می‌دهد به غیر از تهران، مردم استان‌های دیگر هم با موضوع آلودگی محصولات مواجه هستند. این خبر اما خیلی زود در رسانه‌ها و افكار عمومی به فراموشی سپرده است.

پیاز در درجه اول آلودگی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ مدتی پیش نیز دكتر علی‌اكبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش كشوری تغذیه سالم نسبت به آلودگی سبد غذایی مردم هشدار داد و گفت: غذای مصرفی مردم نباید به مواد آلاینده و سموم آلوده باشد. مطالعه‌ای در زمینه سرب، كادمیوم و نیترات در چهار فصل صورت گرفته است كه مشخص می‌كند بدترین فصل مربوط به پاییز بوده است. به‌طوری كه 35 تا 41.5 درصد سبزیجات به این سه مواد آلوده بوده‌اند. بدترین مورد نیز مربوط به پیاز بوده كه 54 درصد آلودگی داشته و خیار گلخانه‌ای هم 45 درصد آلودگی داشته است. براساس اطلاعات این مدیر ارشد وزارت بهداشت، در فصل پاییز 52 درصد سبزی‌های مصرفی مردم بیش از حد مجاز به سموم آلوده هستند.

دكتر عابد فتاحی عضو كمیسیون مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به تهران امروز می‌گوید: شما فكر می‌كنید چرا هر روز بر تعداد بیماران قلبی و عروقی، سرطانی‌ها و دیابتی‌ها افزوده می‌شود؟ چرا جوان ما در 40 سالگی می‌میرد؟ یكی از دلایل مهم‌اش این است كه خوراكی كه مردم ما می‌خورند سالم نیست و انواع و اقسام آلودگی‌ها را دارد. گاهی مسئولان آن قدر جدی موضوع آلودگی‌ها را رد می‌كنند كه گاهی ما به خودمان هم شك می‌كنیم. در مجلس نهم برای پیشگیری از این گونه آلودگی‌های محصولات كشاورزی و غذایی كه یكی از علل بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان است تصمیم‌گیری‌هایی شده است. چرا باید كسی كه صبح تا شب بیرون از خانه برای خانواده‌اش تلاش می‌كند به جای خوراك سالم و مطمئن محصولات آلوده را بر سر سفره خود و خانواده‌اش ببرد. باید در واردات چنین محصولاتی مانند كود شیمیایی كه از چین وارد می‌شود دقت فراوان كرد.

مدتی پیش در صحبتی كه با وزیر جهاد كشاورزی داشته‌ایم بارها به این موضوع تاكید شده است. در این میان آنچه ضروری به نظر می‌رسد این است كه محصولات كشاورزی باید از همان مرحله اول تا زمانی كه به دست مردم می‌رسند مورد آزمایش قرار بگیرند تا از بروز چنین مشكلاتی كه باعث از بین رفتن سلامت افراد می‌شود جلوگیری كرد. محقق شدن چشم‌اندازهای سال 1404 در حوزه سلامت با تحقق یك برنامه كنترل‌شده دقیق بر موادغذایی صورت خواهد گرفت و دیگر هیچ فروشگاهی به غیر از فروشگاه‌های مورد تایید حق عرضه موادغذایی و كشاورزی را نخواهند داشت، ضمن اینكه محصولات ارگانیك كشاورزی نیز به صورت علمی تولید و در اختیار مصرف‌كنندگان قرار خواهند گرفت.

متاسفانه در حال حاضر وضعیت خوبی در این زمینه نداریم، ما در حوزه نظارت بر سبد غذایی از خیلی از جهات پایین‌تر از كشوری مانند افغانستان هستیم، الان سمومی كه از طریق محصولات غذایی و كشاورزی وارد بدن مردم می‌شود به مراتب بدتر از عوارض آلودگی هوا و سیگار و قلیان است. بخشی از همین سموم باعث رشد بیماری‌های غدد، ناباروری و... شده است، به همین دلیل شخص من معتقدم سبد غذایی ماست كه مردم را مریض می‌كند. به همین خاطر تنها كاری كه می‌شود كرد این است كه صدا و سیما اطلاع‌رسانی كند و درباره خطری كه در كمین مردم ما نشسته هشدار دهد. در حوزه سلامت تعارف نداریم. مردم ما به خاطر وطن و دفاع از میهن حاضر هستند جان خود را كف دست‌شان بگذارند اما در موضوعی كه كوتاهی مسئولان هست نباید مردم ما بازیچه تصمیم‌های غلط و عدم نظارت صحیح شوند.

پیگیری از مزرعه تا سفره

مهندس محمد هاشمی مدیر روابط‌عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان نیز در این باره به خبرنگار تهران امروز می‌گوید: به هر حال ما نمی‌خواهیم بگوییم آلودگی از كجا آمده و به كجا می‌رود. مهم تاثیری است كه روی محصولات كشاورزی گذاشته است. برطبق وظایفی كه جهاد كشاورزی بر عهده دارد زمانی كه كشاورز شروع به كشت محصولاتش می‌كند از مزرعه تا سفره باید نظارت‌هایی به صورت مداوم و سختگیرانه روی شیوه كشت و محصولات صورت گیرد. اگر این كار با مدیریت صحیح و به صورت نامحسوس حتی با وجود مشكلاتی مانند كمبود نیرو انجام گیرد بسیاری از مشكلات برطرف خواهد شد. وقتی یك سری محصول كاشته می‌شود و مجاری آبیاری آن كاملا مشخص می‌شود با پیگیری مداوم جهاد كشاورزی قسمت اعظم مشكل حل می‌شود. به همین شكل جلوی یك سری از متخلفان گرفته می‌شود. آن‌ها با توجه به جرمی كه انجام داده‌اند مشمول مجازات‌های خودشان می‌شوند. می‌توان محصولات آلوده را امحا كرد تا جلوی این مشكل را از همان ابتدا گرفت. اما اگر این اتفاق نیفتد مسئولیت بر گردن اداره بهداشت می‌افتد. وزارت بهداشت می‌تواند از طریق معاونت‌های غذا و دارو مانند گذشته نظارت بهتری داشته باشد. چون معاونت‌های غذا و دارو در استان‌ها هستند نظارت‌شان موثرتر خواهد بود.

رسانه‌ها خالصانه به‌دنبال موشكافی مشكل باشند

همچنین نقش رسانه‌ها در این بخش بسیار موثر است به این شكل كه در یك خبر چند ثانیه‌ای محصولات آلوده معرفی شود و مطرح شود كه كشاورزان از كودهای شیمیایی آلوده استفاده نكنند. اما كشاورزی كه یك سال زحمت كشیده و زحمتش در حال از بین رفتن است چنین چیزی را نمی‌پذیرد. ماده 28 قانون به ما می‌گوید میوه‌های سم زده را قبل از ورود به بازار باید تحت آزمایش‌های علمی كارشناسی كرد و از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل كرد. این فیلترها باعث می‌شود كه خود كشاورزان نسبت به این قضیه حساسیت لازم را داشته باشند. او درباره عدم پیگیری مسئولان نسبت به چنین موضوعی می‌گوید: به نظر من در چنین مواقعی وظیفه رسانه‌ها بسیار سنگین‌تر است. مداومت در برطرف كردن چنین مشكلی باید از سمت جهاد كشاورزی، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باشد. رسانه‌ها نباید تحت‌تاثیر جو صحبت یكی از مسئولان قرار بگیرند بلكه باید خالصانه به‌دنبال موشكافی مشكل باشند. در چنین مواقعی مسئولان هم مجبور به پیگیری می‌شوند و در این صورت همه مجبوریم به قوانین رسانه‌ای تن بدهیم. ما باید با نیت خاص و درونی برای ریشه‌كن كردن مشكل اقدام كنیم در كنار این موارد فرهنگ‌سازی در جامعه هم نقش بسیار موثری در حل شدن این موضوع خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha