یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 107335

لزوم توجه بیشتر به تولید محصولات ارگانیک

سلامت نیوز : آلودگی محصولات کشاورزی  از جمله موضوعاتی است که هر چند مدت یک بار بر سر زبان ها می افتد و بعد از چندی به فراموشی سپرده می شود. موضوعی که تا کنون بارها و بارها تکرار شده اما هنوز ریشه‌کن نشده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ روز گذشته رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت به تولید کنندگان  محصولات کشاورزی هشدار داد که اگر فکری به حال سلامت محصولاتشان و کم کردن سموم مصرفی نکنند وزارت بهداشت اسامی مناطق‌آلوده را رسانه ای می کند. عکس العمل وزارت بهداشت در خصوص آلودگی محصولات کشاورزی اگر چه دیر هنگام صورت گرفت اما می تواند   امیدی برای مقابله با افرادی باشند که به جنگ سلامتی شهروندان برخاسته اند.

  سرطان با مصرف میوه آلوده
مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر روند ابتلای به سرطان در کشور ما رو به افزایش گذاشته  است اگرچه برای این موضوع دلایل متعددی ذکر شده است اما یکی از عوامل آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها به سموم مختلف است. این در حالی است که سرانه مصرف میوه و سبزی در ایران دو برابر آمریکاست و مصرف این میوه‌های آلوده می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. 

رییس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگو با «حمایت» درباره عوارض مصرف مواد غذایی آلوده به سموم می‌گوید: انواع بیماری‌های گوارشی، پارکینسون، نارسایی کلیه، سرطان‌ها، کوتاهی قد و مشکلات غدد در انتظار کسانی است که مواد آلوده به سموم را مصرف می‌کنند.ایرج خسرونیا بیان می‌کند: برخی سموم فقط با آب از میوه و سبزی‌ها پاک نمی‌شوند بنابراین نیازمند استفاده از مایع‌های مختلف ضدعفونی است.
 
عدم نظارت به ورود میوه‌ها به بازار
با توجه به اینکه وجود سموم مختلف در موادغذایی می‌تواند هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کند بر این اساس باید نظارت دقیق صورت گیرد تا میوه‌ها و سبزی‌ها از سموم پاک باشند. این در حالی است که معاون وزیر بهداشت اعلام می‌کند که تمام محصولات کشاورزی تولید داخل بدون کنترل سموم وارد بازار می‌شوند البته این شیوه نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا اجرایی می‌شود.

رسول دیناروند تاکید می‌کند که باید اقداماتی نظیر آزمایش‌های ادواری انجام شود که مردم در خصوص سلامت اقلام مصرفی  اطمینان خاطر داشته باشند. البته حداقل 90 درصد فرآورده‌های کشاورزی آلودگی سموم ندارد یا آلودگی آنها در حد مجاز است وکمتر از 10 درصد محصولات کشاورزی دچار مشکل هستند که آلودگی برخی از آنها در حد قابل قبول و آلودگی برخی بیش از حد مجاز است.معاون وزیر بهداشت تاکید می‌کند: اگر محصولات مناطقی از کشور آلوده به سموم باشد، این تهدید را خواهیم کرد که آن مناطق را اعلام می‌کنیم. اطلاعات ما هنوز دقیق نیست. کافی است اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند. ما در ابتدا تذکر می‌دهیم اما اگر وضعیت را اصلاح نکنند، میوه‌ها و سبزی‌های آلوده مناطق را به طور رسمی اعلام می‌کنیم.
 
 وزارت بهداشت سیاستگذار سلامت
سلامت یکی از مهم‌ترین ارکان در هر جامعه است که در این زمینه موادغذایی نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند به طوری که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه برای نظارت در سلامت غذا نهادهای مختلف باید درگیر باشند، می‌گوید: در ماده 32 قانون  برنامه پنجم توسعه آمده است که سیاستگذاری تامین سلامت موادغذایی به عهده وزارت بهداشت است.

رسول خضری می‌افزاید: در تامین سلامت موادغذایی وزارت‌خانه‌های مختلف درگیر هستند که بر این اساس باید از مبدا کاشت گیاه وزارت کشاورزی بر اندازه سم و کودها که به گیاهان داده می‌شود نظارت داشته باشد و اندازه آن را به کشاورزان ابلاغ کند، زیرا گاهی کشاورز به فکر افزایش محصول است و ممکن است بیشتر از اندازه کود به گیاه بزنند.وی درباره نظارت بر محصول هنگام ذخیره در سیلوها نیز می گوید:‌ در این زمان باید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر نحوه ذخیره‌سازی نظارت کند، اما هنگامی که به مرز عرضه رسید باید وزارت بهداشت ناظر باشد.
 
 تشکیل کمیته تخصصی سلامت غذا
موضوع مواد غذایی سالم به اندازه‌ای اهمیت دارد که خضری به تشکیل کمیته تخصصی سلامت غذا نیز اشاره می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: وزیر بهداشت پیشنهادهایی برای داشتن غذای سالم نیز داشت که تشکیل کمیته تخصصی نیز در گروه آن قرار داشت که وظیفه این کمیته تصمیم‌گیری درباره اندازه سموم و کودها صورت می‌گیرد.
 
 میوه‌های بزرگتر، نیترات بیشتر
این نماینده مجلس یکی از دلایل افزایش سرطان را در سال‌های اخیر مصرف میوه و سبزی‌های آلوده به کود و مواد سمی می‌داند و در این باره می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که میوه‌هایی که به صورت بوته‌ای کشت می‌شود بیشتر سم به خود جذب می‌کنند و بزرگتر رشد می‌کنند بنابراین هر چقدر سیب‌زمینی، پیاز، خیار، هویج، کاهو و... بزرگتر باشد نیترات بیشتری به خود جذب می‌کند و بیشتر رشد می کند.
 
 تولید میوه‌های ارگانیک در دستور کار
وی می گوید: از آنجایی که سلامت مواد غذایی در گرو تولید مناسب آنان است بنابراین مردم دنیا بر این موضوع تمرکز دارند که استفاده از کودها و سموم درختان را به حداقل برسانند. خضری ادامه می‌دهد: میوه‌های درختی کمتر سموم را در خود نگاه می‌دارند و سالم‌تر هستند؛ اما طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی میزان کود و سموم ارگانیکی باید بیشتر باشد و به سمتی پیش رویم که محصولات ارگانیک داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha