عکس / سفر به خوزستان؛تماشای هزاران سال زیبایی

سلامت نیوز : خوزستان با آب و هوای دل انگیز و وجود چشم اندازها و رویشگاه های طبیعی و آثار تاریخی كهن، یكی از مهم ترین و غنی ترین استان های كشور از نظر برخورداری از جاذبه های گردشگری است به طوری كه هر ساله پذیرای بیش از 4 میلیون مهمان نوروزی است. 
    ویژگی های آب و هوایی، بهار زودهنگام و دلپذیری طبیعت، مردم خونگرم و مهمان نواز و آثار باستانی و تاریخی با قدمت چند هزار ساله از جمله جاذبه هایی است كه گردشگران را در ایام تعطیلات نوروزی به سوی خود فرا می خواند. 

 شاید وقتی اسمی از خوزستان به زبان بیاید، تداعی كننده سرزمینی گرم، دارای نخل و مردمانی با چهره ای آفتاب سوخته باشد اما دعوت به دیدن قله كوه های پوشیده از برف ایذه، دامنه های سرسبز اطراف این شهر، نرگس زارهای وسیع بهبهان و دشت لاله های واژگون مسجدسلیمان آنها را با ویژگی های منحصر به فرد طبیعت خوزستان آشنا می سازد.

رودخانه کارون

رودخانه کارون

رودخانه پرپیچ و تاب كارون كه بر پهنه دشت وسیع خوزستان واقع است جلوه ای منحصر به فرد در طبیعت خوزستان دارد. خشكسالی و كم آبی اخیر این رود عظیم و ایجاد جزایر سنگی و پرواز پرنده ها در این جزایر، زیبایی ویژه به كارون داده است. در ساحل كارون قایقرانان با قایق های كوچك خود و لنج های چوبی در اروندكنار هر ساله مسافران نوروزی را در دل این رودها می برند تا از عظمت و زیبایی آنها دیدن كنند. تالاب بین المللی شادگان، تالاب میانگیران ایذه، بامدژ اهواز و هورالعظیم، چشمه های آب معدنی گراب و گلگیر، خوزستان را به یكی از مهم ترین مكان های گردشگری كشور تبدیل كرده است.

کتیبه هاونقوش ایذه

کتیبه هاونقوش ایذه

ایذه، این روزها با آب و هوای مساعدش گردشگران و مسافران را به خود می خواند، مخصوصا كه آثار باستانی این شهر، یادگارانی از دوران عیلامیان است یعنی عصری كه اطلاعات ما درباره آن، بسیار قطره ای و اندك است.اگر ایذه امروز را از دریچه تاریخ كهن اش بنگریم و از فراز منطقه مقدس و باستانی «اشكفت» بر مناظر آن نظر بیفكنیم، درمی یابیم كه: بر مبنای كتیبه های كشف شده در اطراف این شهر، نام باستانی اش «آیاپیر» بوده است. تا قبل از انجام شدن اكتشافات باستان شناسی روی منطقه «تپه ملیان( »غرب مرودشت در فارس) و اثبات این كه شهر باستانی «انشان»، پایتخت كوهستانی عیلامیان، در محل تپه ملیان واقع بوده، بسیاری از مردم محلی به ایذه با لهجه محلی «آنزان» یا همان انشان می گفتند.

 آیاپیر باستانی در مسیر جاده اصلی (تجاری) مركز ایران به دشت خوزستان و شوش، بوده است و مهم ترین كتیبه های این منطقه در زمان حكومت یك پادشاه محلی به نام «هانی» نقش شده كه در دوران نوعیلامی بر آیاپیر حكومت می كرده. این دوران، یكی از پرفراز و نشیب ترین دوران های حكومت عیلامی نو بوده است كه در آن، پادشاهان عیلام بعد از قرن ها زندگی تحت فرمان آشور و بابل، سعی در مستحكم كردن پایه های استقلال خود داشتند.

   نقش های هانی در این منطقه بسیار با نقش های سلطنتی عیلام میانه شبیه هستند و كاملامشخص است كه منظور هانی در این نقش ها نشان دادن نفوذ پیروزمندانه و اختیار كامل خود در این قلمرو بوده است. بزرگ ترین مجموعه نقش ها در شرق ایذه و در نزدیكی روستای «كول فرح» واقع است. این مجموعه شامل یك كتیبه به خط و زبان عیلامی نو و نقش خود هانی است كه در آن، هانی از فتوحاتش در كنار رود كارون برای آرام كردن شورشیان سخن گفته است.

كتیبه و نقش های «اشكفت سلمان

كتیبه و نقش های «اشكفت سلمان

این مجموعه در كنار یك شكاف كوه به وسیله «شوترورو» وزیر هانی، به وجود آمده است، در كنار مهم ترین كتیبه این مجموعه كه حكایت از چگونگی «نقر» آنها دارد، نیم تنه یك مرد به سبك عیلامی میانه جلب نظر می كند. سر این نقش در اوایل انقلاب در اثر برخورد گلوله «آر.پی.جی» تخریب شده و كتیبه نیز در اثر ضربات گلوله و خرابكاری های بازدیدكنندگان (نظیر كندن نام) تا حدی تخریب شد.دو نقش دیگر كه یكی نشان دهنده شوترورو و خانواده اش است و دیگر هانی و همسرش هوهین را نشان می دهد، همه رو به مركز اشكفت نگاه می كنند كه نشان دهنده قداست منطقه اشكفت در زمان های باستان است. این منطقه حتی امروزه نیز در بین مردم محلی مقدس شمرده می شود.نقش های مختلف دیگری نیز در اطراف ایذه وجود دارند كه اكثرا تكرار نقش ها و كتیبه های كول فرح كه بنا به دستور هانی كنده شده اند.

مسجدجامع خرمشهر،نمادمقاومت

مسجدجامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر یکی از تنها ساختمانهایی بود که در این شهر، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین چون این مسجد در زمان مقاومت [قبل از اشغال] مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران وعراق به همین عنوان شناخته می‌شود.

 مناطق جنگی استان خوزستان

شلمچه

شلمچه

 منطقه مرزی شلمچه در منتها اله غرب خرمشهر واقع شده است و نزدیك ترین نقطه مرزی به بصره می باشد. شلمچه یكی از محورهای هجوم دشمن در 31/6/59 به خرمشهر بود. در عملیات بیت المقدس اگر چه خرمشهر آزاد شد ولی با توجه به اهمیت نظامی شلمچه، دشمن به سختی از آن دفاع كرد و آن را در اشغال خود نگه داشت و پس از آن، موانع، استحكامات و رده های دفاعی متعددی در این منطقه ایجاد كرد. رزمندگان اسلام با اجرای عملیات كربلای 5 در دی ماه 1365، این مواضع را در هم شكستند و شلمچه را آزاد كردند.

 طلائیه،سه راه شهادت

 طلائیه

 حدود 45 كیلومتر از جاده اهواز را طی می كنید، به سه راهی ای بر میخورید به نام طلائیه، یك جاده فرعی شما را به سمت غرب تا نزدیكی مرز ایران و عراق می برد، درست در كنار مرز، پاسگاه طلائیه نامیده می شود. این منطقه یكی از محورهای مهم عملیات های خیبر و بدر می باشد و نیز كلیدی برای حفظ جزایر مجنون. بعد از جنگ در این مكان مقری جهت جستجوی پیكر مطهر شدا دایر شد. در مكانی كه تعداد زیادی از شهدا كشف شد حسینیه ای به نام حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) بنا شد كه اكنون میزبان زائران كربلای طلائیه می باشد.

 هویزه،محل شهادت شهیدعلم الهدی

هویزه

شهر هویزه در 10 كیلومتری جنوب غربی سوسنگرد، مركز یكی از بخش های دشت آزادگان است. دشمن در آغاز جنگ با اشغال شمال و شرق هویزه، عملا آن را محاصره كرد. در عملیات هویزه در 15/10/59 رزمندگان از این منطقه نفوذ كردند و به محل استقرار دشمن در جنوب كرخه كور هجوم بردند و 800 نیروی عراقی را اسیر كردند كه این تعداد تا آن روز جنگ بی سابقه بود. اما با شروع پاتك های دشمن، نیروهای خط مقدم عملیات كه گروهی از پاسداران هویزه، حمیدیه و اهواز و گروهی از دانشجویان پیرو خط امام بودند، در محاصره قرار گرفتند و تعدادی از آنان از جمله سید حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه به شهادت رسیدند. در طی عملیات بیت المقدس (اردیبهشت 61) منطقه هویزه آزاد شده و پیكر عزیر این شهدا در مكانی كه امروز به عنوان یادمان شهدای هویزه میزبان زایرین می باشد، كشف شد.

 اروند كنار

 اروند كنار

 یكی از بخش های شبه جزیره آبادان است كه در 48 كیلومتری جنوب شرقی آبادان و در انتهای جاده آبادان-اروندكنار واقع شده است. این منطقه شاهد یكی از موفق ترین و بزرگ ترین نبرهای دوران دفاع مقدس می باشد. در عملیات والفجر8 غواصان خط شكن شبانه از اروند گذشته، خط دشمن را شكسته و موفق به آزادسازی منطقه فاو شدند. این عملیات ضربه مهلكی بر كمر ارتش بعث وارد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha