یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10734

وجود خون در ادرار یا هماچوری به علت میزان کم خون از دست رفته به ندرت خطرناک است، اما ممکن است نشان دهنده بیماری های زمینه ای جدی همچون سرطان باشد.

دکتر «سمیرا طبیبان» متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در گفت وگو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، گفت: در برخی موارد وجود خون در ادرار موجب تغییر رنگ آن می شود که به ندرت خطرناک است، چرا که مقدار خون از دست رفته اندک است.

وی ادامه داد: اما از آنجا که ممکن است هماچوری در اثر یک بیماری زمینه ای جدی مانند سرطان ایجاد شده باشد لذا هماچوری مداوم پاگذرا درمردان بالای 50 سال نیاز به اقدامات تشخیصی دارد که این اقدامات تشخیصی می تواند به صورت ماکروسکوپیک (دیدن با چشم غیرمسلح) و یا میکروسکوپیک دیدن با میکروسکوپ صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه هماچوری می تواند به علل مختلفی ایجاد شود، گفت: لذا بسته به عواملی چون شرح حال و سن بیمار وسایل و راه های تشخیصی، متفاوت خواهد بود.


دکتر طبیبان در ادامه آزمایش ادرار، تست های خونی ، IVP ، سونوگرافی ، سیستوسکوپی و بیوپسی را از جمله این راه های تشخیصی عنوان کرد.

وی در خصوص درمان هماچوری گفت: درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، مگر آن که باید به دنبال یافتن علت زمینه ای برای بیماری بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عوامل دیگری مانند عفونت مثانه، سنگ کلیه همچنین سرطانهای مثانه، کلیه و پروستات در ایجاد هماچوری موثر هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha