یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 107342

صندلی​های داغ دندانپزشکان برای بیماران بی​پناه

سلامت نیوز : این روزها نشستن روی صندلی دندانپزشکی خیلی گران تمام می‌شود، فقط کافی است برای یک معاینه ساده پیش دندانپزشک بروید تا او برایتان چند دندان پوسیده، به عصب رسیده و... پیدا کند که همگی اوضاع‌شان وخیم است و اگر هرچه زودتر به دادشان نرسید برای همیشه از دستشان خواهید داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ چشم به دهان دندانپزشک دوخته اید، او همچنان از اهمیت سلامت دندان می گوید، گاهی هم چند آمار تکان دهنده از وضع رقت انگیز دندان ایرانی ها می دهد در حالی که فکر شما جای دیگری است.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی به این نتیجه می رسید که ترمیم دندان هایتان حداقل چند میلیون تومانی برایتان آب خواهد خورد، پس با کلی خجالت از دندانپزشک می خواهید دندانی را که اوضاعش از بقیه وخیم تر است، برای ترمیم انتخاب کند تا در فرصتی مناسب سراغ بقیه شان بروید و این فرصت مناسب، یعنی وقتی آنقدر پس انداز داشته باشید که بتوانید از پس چند میلیون تومان هزینه آن بربیایید.

خیلی از مراجعه کنندگان به کلینیک ها یا مطب های دندانپزشکی این شرایط را تجربه کرده اند، هزینه سنگین خدمات دندانپزشکی پای بسیاری از بیماران را در رفتن به مطب های دندانپزشکی مردد می کند.

به همین دلیل است که در یکی از کنگره های دندانپزشکی که سال گذشته برگزار شد به صراحت اعلام شد رعایت بهداشت دهان و دندان در میان ایرانیان بر اساس شاخص های بهداشت جهانی مطلوب نیست.

مصداق این ادعا گفته های دندانپزشکان حاضر در این همایش بود که تاکید داشتند متاسفانه آمار قابل توجهی از بیماران شان وقتی به مطب یا کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند که دندان شان در مراحل پیشرفته پوسیدگی و با دردهای شدید بوده است.

هرچند آمار دقیقی در رابطه با پوسیدگی دندان ها در کل کشور وجود ندارد، اما براساس گزارش وزارت بهداشت با توجه به آمار پراکنده از تحقیقات مختلف بیش از 90 درصد افراد جامعه حتما یک دندان پوسیده در دهان خود دارند و تعداد دندان های پوسیده در گروه هدف کودکان 12 ـ 6 ساله، زیاد است. برخلاف برخی کشورها که بیش از 50 درصد افراد زیر 18 سال هیچ گونه پوسیدگی دندانی ندارند، متاسفانه در جامعه ما تعداد افراد بدون پوسیدگی دندانی بسیار اندک است.

فرار بیمه ها از هزینه های دندانپزشکی

باز هم پای بیمه ها درمیان است، بیمه هایی که زیر بار پوشش خدمات دندانپزشکی و هزینه های سنگین آن نمی روند، آن هم در شرایطی که در تحمیل هزینه های سنگین دندانپزشکی به بیماران و خودداری آنها از مراجعه به دندانپزشک بیشترین تقصیرها متوجه همین بیمه هاست، زیرا اگر بیمه ها زیر بار پرداخت هزینه های دندانپزشکی می رفتند حالا مراجعه به دندانپزشکی این قدر برای مردم سخت و هزینه بر نبود.

تائید این موضوع گفته مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی است که از پرداخت بالای 90 درصد از هزینه های مربوط به خدمات دندانپزشکی از جیب مردم خبر می دهد.

این همان موضوعی است که موجب شد چندی پیش علی تاجر نیا، دبیر انجمن دندانپزشکی ایران نیز با ابراز نگرانی از آن هشدار دهد، اگر بیمه ها همچنان بخواهند از پوشش هزینه های دندانپزشکی شانه خالی کنند، شاید به همین زودی ها بسیاری از خانواده های ایرانی دور رفتن به دندانپزشکی را برای همیشه خط بکشند.

چانه زنی بیمار و دندانپزشک

مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی مدت هاست به محلی برای چانه زنی بیمار و دندانپزشک بر سر هزینه ترمیم دندان ها تبدیل شده است، نه پزشک حاضر است از حرف خود عقب نشینی کند و نه بیمار توان این را دارد که برای یک عصب کشی ساده به همراه پر کردن دندانی که حتما نیازمند روکش هم است، حدود یک میلیون تومان هزینه کند.

ترمیم دندان، قسطی هم که نمی شود در نتیجه یا بیمار برای تامین این هزینه باید از سایر مخارج زندگی اش بزند یا درمان دندانش را به وقت دیگری موکول کند.

از طرفی بیمارانی که به مطب یا کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند می گویند این روزها بیشتر دندانپزشکان پس از معاینه وضعیت دندان و بررسی عکس ها ترجیح می دهند سنگ اول را از همان ابتدا با بیمارشان وا بکنند و از منشی می خواهند هزینه کلی ترمیم دندان را به وی بگوید تا اگر وی تمایل داشت روی صندلی بنشیند.

هزینه های سرسام آور خدمات دندانپزشکی تا جایی عرصه را به بیماران تنگ کرده که آنها ترجیح می دهند تا اوضاع دندان شان به شرایط وخیم نرسیده سراغی از آن نگیرند و شاید به همین علت است که بیشتر بیماران وقتی پای شان به مطب یا کلینیک های دندانپزشکی باز می شود که دندان شان نیاز به عصب کشی یا جراحی پیدا کرده یا جز کشیدن دندان برای دندانپزشک چاره ای باقی نمانده است.

از طرفی دندانپزشکان نیز چندان روی خوشی به بیمه ها نشان نمی دهند، بالا بودن قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی، سختی کار دندانپزشکان و مطب های نسبتا خلوت آنها باعث شده دندانپزشکان ترجیح دهند به جای بیمه پولشان را نقد از مشتری بگیرند. در این میان بندرت دندانپزشکی پیدا می شود که به دلیل خلوت بودن مطبش و با هدف جلب مشتری، از سر ناچاری بخواهد به بیمه ها متوسل شود.

وعده ای که عملی نشد

سال 88، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت وقت در جمع دندانپزشکان کشور وعده داد پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی شامل جراحی ها، پروتز و ارتودنسی را پیگیری و اجرایی کند، سال 92 که تمام شود درست پنج سال از این وعده می گذرد، پس از دستجردی نیز با وجود رفتن و آمدن دو وزیر دیگرتا امروز اتفاق خاصی که حکایت از ارائه تسهیلات ویژه ای به مردم در بخش خدمات دندانپزشکی باشد، رخ نداده است.

متاسفانه با وجود اظهارات کارشناسی که دندانپزشکان در ارتباط با ضرورت سلامت دهان و دندان روی آن تاکید دارند، خدمات دندانپزشکی همچنان در حوزه خدمات زیبایی و لوکس قرار دارد و نه تنها این خدمات شامل بیمه ها نمی شود، بلکه دندانپزشکان نیز برای قراردادبستن با بیمه ها روی خوش نشان نمی دهند. این در حالی است که از سال گذشته با جدی شدن موضوع تحریم ها و خبرهایی که مبنی بر افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی مطرح شد، شوک بزرگی به بازار خدمات دندانپزشکی بود تا بیماران در مطب های دندانپزشکی بیشتر نقره داغ شوند.

بیمه های منفعت طلب

مهم ترین توقع بیماران از بیمه ها این است که بار هزینه های سنگین درمان را از روی دوش شان بردارد، آنها حتی ترجیح می دهند آنجا که لازم است برای خدمات نسبتا ارزان تر هزینه را از جیب پرداخت کنند، اما جایی که هزینه درمان سنگین می شود بیمه ها دست شان را بگیرند.

قرار گرفتن خدماتی مانند عصب کشی، پر کردن دندان، درمان ریشه، روکش، ایمپلنت و... در پوشش بیمه ها توقعی است که آنها از بیمه های درمانی دارند وگرنه خدماتی مانند کشیدن دندان و جرم گیری آنقدرها هزینه بر نیست که بودن یا نبودن بیمه ها باری از دوش بیماران بردارد.

نکته مهم تر این که خدماتی مانند کشیدن دندان یا جرم گیری در یک جلسه انجام می شود، پس طبیعی است که هزینه آن نیز در حد متعارف باشد که تقریبا برای بیشتر بیماران قابل پرداخت است، اما بخش دیگری از خدمات که در بالا به آنها اشاره شد به طور معمول چند جلسه از وقت بیمار و دندانپزشک را می گیرد که همین باعث هزینه بر بودن آن می شود، درحالی که بیمه ها آنجا که باید باشند دست بیماران را در پوست گردو می گذارند.

خدمات دندانپزشکی سنگین در انتظار پوشش بیمه

اگرچه تصمیمی که مدیرکل بیمه های سلامت وزارت رفاه درباره پوشش بیمه ای برخی از خدمات دندانپزشکی به آن اشاره می کند نقطه امیدی است برای این که سرانجام موضوع بیمه خدمات دندانپزشکی هرچند دست و پا شکسته با همین شرایط هم پا بگیرد، اما انتظار مردم این است که بسته بیمه ای خدمات دندانپزشکی فقط شامل همین خدمات محدود نباشد و سال آینده وزارت رفاه و وزارت بهداشت با همکاری شورای عالی بیمه برای گسترده تر شدن دامنه خدمات بیمه ها در بحث خدمات دندانپزشکی گام های بلندتری بردارند.

بسته بیمه ای جدید دندانپزشکی در راه

در شرایطی که دستمزد بالای دندانپزشکان مهم ترین مانع برای مراجعه بیماران به مطب های دندانپزشکی است، مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعریف بسته جدیدی برای پوشش بیمه ای پایه خدمات جدید دندانپزشکی بر اساس مصوبه هیات وزیران با آغاز سال نو خبر داد.

محمد باقر هوشنگی به جام جم می گوید: انجام خدمات معاینه، طرح نوین تشخیصی رادیوگرافی های مورد نیاز، جرم گیری و بروساژ (تمیز کردن) برای کنترل و پیشگیری از بیماری های لثه، خارج کردن دندان های عفونی، ریشه های باقیمانده و دندان عقل برای جلوگیری از صدمه به سلامت عمومی بدن و حفظ فعالیت های نرمال دندان ها تحت پوشش بیمه پایه خدمات درمانی قرار گرفته است. به گفته وی، هم اکنون این وزارتخانه در حال نگارش آیین نامه اجرایی آن است تا با ابلاغ به سازمان های بیمه گر پایه شامل کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایرانیان و نیروهای مسلح با آغاز سال جدید به مرحله اجرا درآید.

هرچند مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است دلیل قرار گرفتن خدماتی مانند کشیدن دندان یا جرم گیری در فهرست پوشش بیمه با هدف پیشگیری از وخیم شدن دندان ها و نیازمند شدن آنها به دریافت خدمات پیشرفته تر و در نتیجه تحمیل هزینه های سنگین به بیماران است، اما به هر حال باید پذیرفت شاید خدماتی که به آن اشاره شد بیشتر شامل رده های سنی پایین شود که هنوز دندان های سالم تری دارند و کمتر به عصب کشی یا خدمات درمانی پیشرفته تر نیاز پیدا می کنند.

هوشنگی تاکید می کند وزارت رفاه در این بخش تازه در ابتدای راه است و خدماتی که مورد تاکید است باید بتدریج و در آینده با توجه به شرایط تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرند و فعلا اولویت با خدمات سطح یک برای پیشگیری از وخیم شدن اوضاع دندان مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha