یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان با هشدار نسبت به هزینه های سنگین درمان بیماری ها بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و گفت:« تمام کشورهایی که امروز در حوزه سلامت حرف اول را می زنند کشورهایی هستند که بیشترین توجه را به امر آموزش سلامت و پیشگیری داشته اند».

توجه به پیشگیری رمز موفقیت کشورهای برتر در حوزه سلامت

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان با هشدار نسبت به هزینه های سنگین درمان بیماری ها بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و گفت:« تمام کشورهایی که امروز در حوزه سلامت حرف اول را می زنند کشورهایی هستند که بیشترین توجه را به امر آموزش سلامت و پیشگیری داشته اند».


دکتر عابد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« کشورهایی که توانسته اند در حوزه سلامت پیشرفت چشمگیری داشته باشند امر پیشگیری را مقدم بر درمان داشته اند. توجه به این امر نیز در کشور ما ضروری است و باید با آموزش مردم کاری کنیم که مردم بیمار نشوند چرا که در واقع این کار یک سرمایه گذاری است». 


وی افزود:« تمام کشورهایی که امروز در حوزه سلامت حرف اول را می زنند کشورهایی هستند که بیشترین توجه را به امر آموزش سلامت و پیشگیری داشته اند».


دکتر فتاحی با تاکید بر لزوم توجه به بحث پیشگیری و بهداشت گفت:« درمان بیماری ها هزینه های سنگینی را به مردم و نظام سلامت کشورمان تحمیل می کند لذا باید به بحث آموزش سلامت و پیشگیری توجه بیشتری شود تا مردم کمتر بیمار شوند. وزارت بهداشت باید اولویت های بودجه ای را ابتدا به کارهای آموزشی و پژوهشی و سپس بهداشت بدهد و سپس این بودجه ها به سمت درمان اختصاص پیدا کند».


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات چشمگیری که در زمینه پیشگیری از بیماری های واگیردار در  کشور شده است گفت:« در زمینه احداث و توسعه خانه های بهداشت و شبکه های بهداشتی و درمانی در شهرها و روستاها در دهه 70 اقدامات خوبی شده است و توانسته ایم بیماری های مسری بخصوص در میان کودکان را با واکسیناسیون ریشه کن کنیم وجایگاه رفیعی از این نظر در دنیا داریم ».


وی ادامه داد:« کشور ما از نظر بهداشت از برخی کشورهای اروپایی مثل یونان و پرتغال پیشی گرفته است و توانسته ایم بیماری هایی نظیر جذام ، سل ، فلج اطفال را تا حد زیادی ریشه کن کنیم که یک برگ برنده بزرگی برای وزارت بهداشت و درمان است.این در حالی است که برخی از کشورها هنوز مشکل شیوع این بیماری ها را دارند».


نماینده مردم ارومیه در مجلس در مقایسه وضعیت حوزه سلامت سال های قبل از انقلاب با وضعیت این حوزه در سال های بعد از انقلاب گفت:« ما پیشرفت های زیادی داشته ایم. در دهه های 50 و 60 در مراکز شهرهای بزرگ ما پزشکان هندی و بنگلادشی امر درمان مردم را به عهده داشتند اما اکنون از این پزشکان بی نیاز شده ایم».


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای پیشگیری باید از زمان ازدواج و مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج و توجه به سلامت مادران باردار و نوزادان برنامه داشته باشد؛ گفت:« لازم است توجه ویژه ای به الگوی غذایی مردم داشت چرا که در سال های آینده الگوی غذایی غلط موجب افزایش مبتلایان به فشارخون، دیابت، سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد».


دکتر فتاحی در پایان خاطرنشان کرد:« بهداشت یعنی توجه به فرهنگ غذایی مردم ما که به سمت مصرف فست فودها گرایش پیدا کرده است لذا باید این فرهنگ غلط عوض شود چرا که  در حال حاضر یک جامعه چاق، دیابتی و فشارخونی داریم که به شدت سلامت مردم را تهدید می کند بنابراین باید به مردم برای مقابله با این تهدیدات آموزش های لازم داده شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha