سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 70 تا 75 درصد کسانی که صدمه می‌بینند خودشان بازیگرند و 20 درصد کسانی که دچار حادثه می‌شوند نیز افرادی هستند که تماشاگر بوده‌اند.‌

رسول خضری در گفت‌وگو با فارس، در مورد چهارشنبه سوری اظهار داشت: تعداد زیادی از نارنجک‌های دست‌ساز، فشفشه، ترقه و دستگاه‌های آتش‌بازی جدید غیراستاندارد هستند چرا که در کارگاه‌های زیرزمینی ساخته می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بررسی 12 سال اخیر اشاره کرد و گفت: این بررسی‌ها نشان داده است که بالای 70 تا 75 درصد کسانی که صدمه می‌بینند متأسفانه کسانی هستند که خودشان بازیگرند و با آتش بازی می‌کنند.

خضری افزود: 20 درصد کسانی که دچار حادثه می‌شوند نیز افرادی هستند که تماشاگر هستند و به تماشای آتش مشغول بوده‌اند و دچار سانحه شده‌اند.

وی ادامه داد: حتی آماری از آسیب به دست، صورت، چشم و نقص عضو نیز موجود است؛ مواردی نیز به فوت منجر شده است که همه این خطرات وظیفه ما را برای کنترل و پیشگیری از حوادث سنگین‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نقش رسانه‌ها را در این زمینه مؤثر دانست و گفت: نیروی انتظامی، دادگستری، قوه قضاییه، قوه مجریه، وزارت کشور، مدیریت بحران، بهداشت و درمان، بهزیستی و ... ارگان‌های مختلفی هستند که در زمینه آتش‌بازی چهارشنبه سوری نقش دارند ولی در بحث پیشگیری قطعاً نقش نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق در این مورد پررنگ‌تر است.

وی گفت: سازمان مدیریت بحران در خصوص بروز بحران و حوادث ناشی از آتش راهکار را با شفافیت و به صراحت عنوان کرده است ولی متأسفانه ما همیشه در قسمت اجرایی آن مشکل داریم و اجرای قوی نداشته‌ایم.

خضری عنوان کرد: همه چیز دست دستگاه‌ها نیست. قسمتی از این مسائل بحث فرهنگی است که به مردم مربوط است چرا که اگر فرد در خانه و چهاردیواری خودش کاری انجام دهد خودش مقصر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر بحث فرهنگ‌سازی تأکید کرد و گفت: متأسفانه بحث ترقه، فشفشه، راکت و چیزهای عجیب و غریبی که آدم را وحشت‌زده می‌کند و می‌توان به آن ادوات جنگی اطلاق کرد محدود به چهارشنبه سوری نمی‌شود بلکه این عارضه از اول اسفند شروع می‌شود و حتی در طول تعطیلات عید نیز با آن دست به گریبان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha