یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 107353

سلامت نیوز : شهرستان نظنز كه با سابقه تاریخی و محلی برای گردشگری اردیبهشت ماه سال 93، میهمان گردشگران دارویی در قالب تخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "محمودرضا فقیهی" از برگزاری نخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی در اردیبهشت ماه سال آینده در باغ شهر تاریخی نطنز، خبر داد و گفت:‌ این جشنواره از 23 الی 26 اردیبهشت سال 93 با حضور بسیاری از کارشناسان، پزشکان طب سنتی و فعالان گردشگری و طبیعت گردی برگزار می‌شود به دنبال آن است تا طب سنتی و داروهای گیاهی این شهر را به عنوان برند گردشگری نطنز معرفی كند.

وی با بیان اینكه در برگزاری این جشنوراه سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با حمایت‌ می‌كنند،افزود:‌ این جشنواره در سه محور طبیت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی است. از آنجا كه شهر تاریخی نظنز در میان كوه‌های كركس واقع شده است و از تنوع اقلیم خوبی برخودار است می‌توان از این ظرفیت بخوبی استفاده كرد.

دبیر این جشنواره ابراز امیدواری كرد كه این جشنواره با استقبال خوب علاقه‌مندان به طب سنتی و فعالان گردشگری مواجه شود‌ تصریح كرد:‌ ما به دنبال آن هستیم تا همایش به صورت دائمی و هرساله در اریبهشت ماه در نظنز برگزار شود. خوشبختانه حدود 4 هزار هكتار زمین آماده برای كشت گیاهان دارویی در نظنر وجود دارد و زمین‌های اینجا استعداد خوبی برای رویش دارند به طوری امكان صادرات آن فراهم است.

وی با اشاره به اینكه ایجاد زیرساختهای اقتصادی در نظنز و تولید گیاهان دارویی از جمله اهداف ما در این همایش است، اعلام كرد: ما به دنبال آن هستیم نطنز را به عنوان شهر پایلوت سلامت معرفی کنیم. اگرچه ما بدنبال آن هستیم كه مردم شهرستان نظنز را با طبیعت بیشتر آشنا كنیم چراكه ما 8 هزار سال قدمت در طب ایرانی و سنتی داریم.

فقیه با اشاره به اینكه از طبیعت تا طبیعت شعار ما در این جشنواره است، افزود:‌ با برپایی این جشنواره مردم با داروهای گیاهی و طب سنتی بیشتر می‌شوند همچنین به دنبال آن هستیم تا بازارهای لازم برای فروش این داروهای گیاهی فراهم شوددر واقع به دنبال آن هستیم تا سرمایه‌گذار جذب كنیم.

به گفته دبیر همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی، نظنز به عنوان شهر پایلوت طب ایرانی برنامه ریزی شده است و قرار است مركز آموزش عالی برای رشته پزشكی طب سنتی تاسیس خواهد شد همچنین ما درخواست مركز تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی را داده‌ ایم كه امیدواریم موافقت شود.

وی همچنین از حضور 300 فارغ‌التحصیل طب سنتی و داروسازی سنتی در این همایش خبر داد و گفت: در این همایش كلاس‌های آموزشی، پنل‌هایی با محوریت گیاهان دارویی و سنتی برگزار می‌شود همچنین برای هر استان در این همایش غرفه‌هایی برای ارائه گیاهان دارویی و طب سنتی خود خواهد داشت.برگزاری دهکده های سلامت، اکوتوریسم و طب سنتی، تورهای آشنایی با گردشگران دارویی و تشکیل کمیته های طبیعتگردی از جمله برنامه های این جشنواره است.

غلامرضا علی رحیمی عضو شورای شهرستان نطنز نیز درباره ظرفیت پذیرش گردشگران و طبیعتگردان با توجه به برگزاری این همایش، اظهار كرد:‌ در باغ شهر نطنز چهار هتل و حداقل سه مرکز اقامتی بزرگ وجود دارد که در ایام خاص مانند اربعین و ماه محرم از ظرفیت زائرسراها و اسکان در مدارس آموزش و پرورش نیز استفاده می شود. غیر از این مکانهایی مانند پارک ها نیز برای اسکان اضطراری پیش بینی خواهد شد. اما کمپ متین آباد نیز ظرفیت اقامتی و تفریحی دیگری است که در نطنز وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهر تاریخی نطنز، زعفران گل محمدی و نعنا، نعنا فلفلی و شوید کشت می شود اما میزان کشت زعفران بسیار زیاد است از سوی دیگر قصد داریم تا مردم و کشاورزان را با گیاهان دارویی و طب سنتی بیشتر آشنا کنیم تا کشاورزان به سمت کشف گیاهان دارویی بیشتر بروند.

محسن تجویدی، شهردار نطنز هم در این برنامه اعلام کرد که داشتن برند گردشگری یکی از برنامه های شهرداری است به همین منطور برند گردشگری نطنز را بر مبنای طب سنتی و گیاهان دارویی انتخاب کرده ایم.

بر اساس گفته مسئولان برگزاری این همایش، تمامی مراکز اقامتی شهرستان نطنز از جمله اکوکمپ متین آباد برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. کاروانسرای کوهاب برای برگزاری نمایشگاه این جشنواره در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha